Door op 17 december 2012

Voor sterke buurtscholen

Ongeveer een kwart van de Amsterdamse klaslokalen staat leeg, maar de ongebruikte ruimtes worden wel onderhouden. Dat leidt tot financiële problemen voor schoolbesturen. Wij willen dat de gemeente en de landelijke overheid dit groeiende probleem onder ogen zien en actie ondernemen, onder andere door een selectieve bouwstop van nieuwe scholen.

Ongeveer een vierde van de Amsterdamse klaslokalen wordt niet dagelijks gebruikt om les in te geven. De overcapaciteit waar wij zaterdag 15 december op wezen in Het Parool brengt Amsterdamse basisscholen echter wel in de problemen. Scholen betalen namelijk wel voor het onderhoud van deze lokalen, terwijl zij daar geen geld voor ontvangen. Dit gaat ten koste van extra leraren en onderwijsactiviteiten.

De huidige klassenleegstand komt ondermeer voort uit de ‘witte vlucht’ van kinderen naar scholen die dichter bij het centrum liggen. Ouders kiezen lang niet altijd voor scholen in de buurt, zoals ook uit de evaluatie van het buurtschoolbeleid in Amsterdam West blijkt. Hierdoor ontstaan zorgelijke situaties die op termijn slecht zijn voor de kwaliteit van het onderwijs in Amsterdam.

Nu moeten scholen leslokalen die leeg staan wel verwarmen, schoonmaken en onderhouden. Dat kost geld, geld dat scholen beter in goed onderwijs kunnen steken. Daarom pleit ik voor een (selectieve) bouwstop, waarbij eerst gekeken wordt hoeveel ruimte over is hebben en niet zondermeer scholen bijgebouwd blijven worden. Ook wil ik samen met scholen inzetten op alternatieve oplossingen om de leegstand aan te pakken.

Sterke buurtscholen
Zo kan gedacht worden aan het inpassen van andere voorzieningen zoals kinderdagverblijven, peuterspeelzalen en voorscholen in de scholen, iets wat extra aandacht verdient. Ook moeten scholen die nu te veel leerlingen hebben gebruik kunnen maken van lokalen van naburige scholen die met leegstand kampen. Ik wil ook over de stadsdeelgrenzen (die nu het onderwijsveld verdelen) heen kijken, zodat leerlingen op een betere manier over scholen en de al beschikbare onderwijsruimte verdeeld worden. Een centraal inschrijving- en toelatingssysteem is nodig.

De PvdA wil sterke buurtscholen, waar kinderen direct in de eigen omgeving naar school gaan. Elke buurt moet daarom een divers aanbod van kwalitatieve scholen hebben. Laten we nu eerst eens kijken hoe we die buurtscholen kunnen versterken voordat we nog meer klaslokalen bijbouwen in het centrum van de stad.