27 december 2005

Verslag Raadsvergadering 21 en 22 december

Raadsverslag nr. 35 door Thijs Reuten over de inbreng van de PvdA in de gemeenteraad.

21 december 2005

Mondelinge vragen Schiphol
Herman Marres stelde namens de PvdA-fractie mondelinge vragen aan wethouder Griffith naar aanleiding van haar besluit om vorige week niet naar een hoorzitting van de Tweede Kamer te gaan om het standpunt van de gemeente Amsterdam inzake eventuele verkoop van aandelen in luchthaven Schiphol. De gemeenteraad heeft in september 2004 een motie aangenomen die het college vraagt op alle mogelijke manieren actief uit te dragen dat Amsterdam tegen verkoop van aandelen Schiphol is aan derden.

Uit de antwoorden werd duidelijk dat het besluit om niet naar Den Haag te gaan niet vooraf door het college was genomen. Achteraf heeft het college de brief goedgekeurd waarin de wethouder aangeeft niet op de uitnodiging van de Tweede Kamer in te gaan en de aangenomen motie nog eens toelicht. Veel van de vragen van Marres werden niet of nauwelijks door de wethouder beantwoord. Zo vroeg Marres onder meer naar de mening van het college over nieuwe rapporten die voor de Tweede Kamer in ieder geval aanleiding waren voor het organiseren van een hoorzitting. ‘Waarom heeft de wethouder niet gebruik gemaakt van de mogelijkheid om het standpunt van Amsterdam juist in het licht van die nieuwe rapporten nog eens toe te lichten?’ De Tweede Kamer zal voor zover bekend een nieuwe hoorzitting organiseren waarvoor de wethouder opnieuw zal worden uitgenodigd. In ieder geval wordt zowel in Den Haag als in Amsterdam de discussie ongetwijfeld snel in het nieuwe jaar vervolgd.

Klik hier voor de motie van 22 september 2004:

Voorstel verkoop AT5
PvdA-raadslid Charlotte Riem Vis lichtte toe welke argumenten en informatie ertoe hebben geleid dat de PvdA-fractie bij het vormen van een eindoordeel over het collegevoorstel inzake verkoop AT5, besloten heeft tegen het contract met Chellomedia te stemmen. Riem Vis: ‘Onze twijfel over de haalbaarheid van een levensvatbaar AT5 binnen drie jaar in de nieuwe situatie is toegenomen.’

Alles afwegende vindt de PvdA de risico’s van het commerciële avontuur te groot en kiest de PvdA er dus bij de beoordeling van het onderhandelingsresultaat voor om AT5 de komende jaren als publieke zender te handhaven. De PvdA vindt het publieke belang van AT5 te groot om het risico te lopen dat het over drie jaar alsnog misgaat. Bij de begrotingsbehandeling deden zeven fracties later een voorstel om AT5 als gevolg van de afwijzing van het contract met Chellomedia voor de periode 2006 – 2008 publiek te financieren.

Na enige discussie over de vraag of er nu nog wel een beslissing over een referendum ja dan nee aan de orde was, besloot het college de voordracht over het referendumverzoek in te trekken, omdat feitelijk geen sprake meer was een instemmingsbesluit waarover een referendum zou kunnen worden gehouden.

Beleidskader werk, participatie en reïntegratie 2006
Manon van der Garde complimenteerde namens de PvdA-fractie de wethouder met het nieuwe beleidskader. Van der Garde: ‘Goede uitgangspunten: iedereen doet mee, we laten mensen niet aan hun lot over. En komend jaar wordt extra aandacht besteed aan de positie van vrouwen met een niet-Nederlandse achtergrond.’ De PvdA is ook erg blij met het behoud van de jongerenloketten. Ook is het goed dat gezien het grote bedrag wat omgaat in het reintegratiebeleid er vaker aan de Raad zal worden gerapporteerd.

Begroting 2006
Bij de behandeling van de begroting keek fractievoorzitter Lodewijk Asscher in zijn slotbeschouwing kort vooruit naar 2006. Hij stelde met name de VVD een aantal dringende vragen, waarop hij graag een antwoord wilde van de VVD. Zijn bijdrage is elders op de site na te lezen.

Bijdrage Lodewijk: klik hier

Vervolgens besprak financieel woordvoerder Thijs Reuten een aantal algemene financiële punten, waaronder de formatie bij het Facilitair Bedrijf die in eerste instantie onjuist in de begroting was opgenomen. Met betrekking tot een de avond voor de begroting aan de gemeenteraad gestuurde brief over Felix Meritis steunde de raad het voorstel om brief en bijbehorend rapport van Berenschot te agenderen voor bespreking in januari 2006. Namens de PvdA diende Reuten ook een aantal gewijzigde voorstellen in. De PvdA trok ook vier eerder ingediende voorstellen in.

22 december 2005

Donderdagmiddag bij de hervatting van de tweedaagse vergadering begon het college met een reactie op de inbreng van de gemeenteraad de dag ervoor. Van de VVD-fractie kwam geen reactie op de bijdrage van Lodewijk Asscher. Burgemeester en wethouders gingen in op een aantal vragen en opmerkingen uit de raad en bespraken de gewijzigde voorstellen die de gemeenteraad had ingediend. Donderdagavond aan het einde van de vergadering werd gestemd over alle voorstellen.

Overzicht aangenomen voorstellen die door PvdA zijn ingediend:

– Motie ondersteuning Voedselbanken
– Motie 10% operatie: inventarisatie besparingen voor nieuw beleid
– Amendement 50.000 euro Huurdersvereniging (uit topsport)
– Amendement 75.000 euro ASW (uit topsport)
– Motie meer aandacht voor oudere migranten
– Motie over armoedebeleid en ouderen
– Motie onderzoek cultuuraccommodaties
– Amendement geld voor expertisenetwerk MOCCA
– Amendement aanpassing Kunstenplan 2005-2008, geld voor MK24
– Amendement Waarderingssubsidie voor IIAV
– Motie regels voor budget garantiefonds evenementen
– Motie Amsterdams warmtenet voor stadsverwarming
– Motie Stadsverwarming Zeeburgereiland
– Amendement 600.000 euro minder verhoging budget acquisitie topsportevenementen
– Motie AT5 subsidie 2006-2008

Daarnaast zijn, bijna allemaal ook gesteund door de PvdA, nog de volgende voorstellen aangenomen:
– Motie Amsterdamdag
– Amendement 100.000 voor gedragsproject Kingmaschool
– Amendement 200.000 uit Wij Amsterdammers geoormerkt, bestrijden agressie tegen homo’s
– Amendement dierenambulance: vergoeding kosten rijden op tram- en busbaan
– Amendementen digitalisering Salto, totaal 520.000 euro
– Amendement wijziging uitvoering stimuleringsbijdrage knelpunten huisvesting

– Amendement toetreding landschap Laag Holland
– Motie routeplanner voor fietsers
– Amendement Amsterdamse Adviesraad voor Maatschappelijke Ontwikkeling
– Amendement 350.000 euro voor Sociale infrastructurele voorzieningen IJburg uit topsport

– Amendement 50.000 euro structureel uit naar Zoeklicht project
– Motie Joods Maatschappelijk Werk
– Motie Stadsverwarming in Amsterdam

– Motie onderzoek toelating leerlingen na teldatum
– Motie onderzoek gratis toegang jeugd gemeentelijke musea
– Amendement Professionalisering huurteams (25.000 euro uit minder verhogen topsport)
– Motie Acquisitie Kampioenschap Buitenspelen
– Amendement voorkomen sluiting fietsenstalling op het Beursplein

– Motie over opzet van de begroting
– Motie Algemene Programma Raad

SPvE Holendrecht
De PvdA steunde dit plan en heeft met name waardering voor de woningbouw ten westen van het spoor. Dat is een goede ontwikkeling. Aan de oostkant worden woningen en voorzieningen verbeterd en nieuwe woningen gebouwd, deels door sloop. Ook een verbetering van het gebied tussen station Holendrecht en het AMC vindt de PvdA een goed idee en daar hoort natuurlijk ook een goede looproute bij. ‘Een mooi ‘plein’ met een goede droogloop zijn wij erg voor, maar dan moet wel duidelijk zijn hoeveel die kost’, zei Thijs Reuten. Hij diende een amendement in om de totale kosten van de zogenaamde droogloop bij een volgend plan in het voorjaar, waar weer geld wordt gevraagd voor dit doel, in beeld te hebben. Tegen die tijd kan opnieuw naar hoogte van de totale investering en de dekking worden gekeken. Met het unaniem gesteunde amendement werd een budget van 2 miljoen euro voor de droogloop uit het plan geschrapt.

Klik hier voor het amendement Holendrecht

Grondprijsbeleid
Bouwe Olij sprak namens de PvdA steun uit voor het grondprijsbeleid 2006. Daar valt ook de aanpassing van de regeling voor een lagere grondprijs voor stadsdeelkantoren onder. In het vervolg zal alleen nog voor de publieksruimte een lage grondprijs gelden. Volgens het college zou de oude regeling voor stadsdeel Centrum hoe dan ook geen soelaas bieden, aangezien de betreffende grondexploitatie al enige tijd geleden was vastgesteld. Door de vaststelling van het nieuwe grondprijsbeleid zal uit het vereveningsfonds geen bijdrage van 9 miljoen euro komen voor een nieuw stadsdeelkantoor in het Centrum.

Foodcenter
De PvdA stemde in met de aanpak die nu voorligt. Er is naar aanleiding van eerdere discussies een breed samengestelde projectgroep aan het werk geweest. Dit heeft geresulteerd in een visie waarin op termijn zogenaamde ‘mainport’ bedrijven het Food Center zullen verlaten. Met name op het noordelijk deel zullen zich vervolgens meer en meer de ‘buik’ bedrijven concentreren. Dit zijn de bedrijven waar restaurants en winkels in de stad op zijn aangewezen. Naast het vrijkomen en in ieder geval openbaar maken van het zuidelijk deel van het Food Center komt er een oost-west fietsverbinding tussen het noordelijke en zuidelijk deel. Bouwe Olij kreeg van de wethouder de toezegging dat voordat er daadwerkelijk parkeerdekken worden aangelegd op daken van gebouwen in het zuidelijk deel, deze voorstellen aan de gemeenteraad worden voorgelegd. Dit om te voorkomen dat er veel geïnvesteerd wordt, terwijl de bedrijven het terrein mogelijk binnen afzienbare tijd verlaten of op het noordelijk deel een plek vinden.

Bijlmerpark
Het plan voor de bouw van woningen aan de rand van het Bijlmerpark en aanleg van sportvoorzieningen in het park werd door de gemeenteraad aanvaard. In stadsdeel Zuidoost heeft dit plan tot veel discussie geleid, maar is het uiteindelijk door de stadsdeelraad vastgesteld. De gemeenteraad toetst deze plannen ‘marginaal’ en maakt dus niet opnieuw een stedebouwkundige afweging. Aangezien bij de marginale toetsing vooral naar de financiële aspecten wordt gekeken vroeg onder meer de PvdA opnieuw naar de afzetbaarheid van de woningen en de technische uitvoerbaarheid van de plannen. Het college had geen reden om op die punten problemen te verwachten, waarna een ruime meerderheid van onder meer PvdA, VVD, GroenLinks en CDA instemde met het plan. In de commissie was het CDA nog zeer kritisch, maar in de raad werd het plan gesteund.

Strand op IJburg
Het strand zoals dat tot de zomer van 2005 op IJburg bestond moest weg, zoals was afgesproken, omdat er gebouwd gaat worden. Er bleek behoefte aan een nieuw strand en er lagen uiteindelijk twee opties voor. Een strand wat over twee jaar opnieuw weg moet op het Haveneiland en een strand op Steigereiland wat in ieder geval zou kunnen blijven tot het definitieve strand. De PvdA had een voorkeur voor de goedkopere Steigereiland variant. Bouwe Olij: ‘Dat strand hoeft niet opnieuw weg over twee jaar, krijgt geen grote parkeerplaats in tegenstelling tot Haveneiland en door de lagere kosten blijft geld over voor noodzakelijke sociale voorzieningen op IJburg’. Een ruime meerderheid van de gemeenteraad koos uiteindelijk voor de dure twee-jaars variant.

Het PvdA-begrotingsvoorstel om het overblijvende geld te besteden aan de voorzieningen werd ingetrokken, maar bij de begroting werd samen met GroenLinks door een amendement van die partij toch nog 350.000 euro vrijgemaakt ten koste van de acquisitie van topsportevenementen.

Broedplaatsenbeleid
Herman Marres verwoordde de steun van de PvdA voor het broedplaatsenbeleid. ‘Het is te prijzen dat het college ook in deze financieel krappe tijden wederom een budget heeft gereserveerd voor het broedplaatsenbeleid.’ Marres vroeg ook aandacht voor met name de kunstenaars die in de opbouw zitten van een beroepspraktijk en wel iets verdienen, maar veel te weinig voor een duurder atelier. De PvdA steunde een motie van GroenLinks die de doelgroep van het broedplaatsenbeleid niet verbreed tot ‘de creatieve industrie’. De motie werd aangenomen.

Glasvezel
De PvdA heeft aan het begin van de raadsperiode het initiatief genomen voor de aanleg van een glasvezelnetwerk. In de periode daarvoor had ook oud-wethouder Bruines al stappen gezet. In deze periode is er echt vaart gemaakt en is nu de oprichting van een bedrijf dat om te beginnen het glasvezelnetwerk Zeeburg-Plus zal aanleggen aan de orde. De gemeente Amsterdam zal daarin een minderheidsaandeel hebben. Het is de bedoeling dat daarna ook in de rest van de stad glasvezel zal worden aangelegd. Herman Marres was namens de PvdA ingenomen met het resultaat en is blij dat de uitvoering van de motie nog in deze periode is gelukt.

Blowverbod
Een voorstel om het voor bepaalde plekken in de stad na een wijziging van de APV (Algemene Plaatselijke Verordening) mogelijk te maken een blowverbod in te stellen, is voortgekomen uit de wens van een stadsdeel dat overlast in de directe omgeving van een bepaalde coffeeshop wil kunnen aanpakken. Frank de Wolf begon zijn betoog namens de PvdA met een vermakelijke passage waarbij hij teruggreep op Freek de Jonge. Hij vervolgde: ‘Het wringt natuurlijk dat we het nu mogelijk willen maken een blowverbod op een bepaalde plaats in te stellen, terwijl verkoop en gebruik van cannabis niet verboden is. De PvdA heeft om die reden ook twijfels of dit niet een wat erg zwaar middel is om de ernstige overlast die zich op bepaalde plaatsen voordoet te bestrijden’. De PvdA is juist voor het legaliseren van de zogenaamde ‘achterdeur’ van de coffeeshops. De Wolf diende een amendement in waarmee de wijziging beperkt moet worden tot een jaar, waarna zorgvuldig moet worden bekeken of het eigenlijk wel werkt. Verder moet het besluit voor elk gebied wat aangewezen wordt achteraf aan de gemeenteraad worden voorgelegd. Zo kan de gemeenteraad in de gaten houden hoe dit instrument in de praktijk werkt. Het amendement werd aangenomen, waarna de PvdA kon instemmen met het beproeven van dit middel.

Armoedebeleid 2006
Manon van der Garde voerde op dit punt het woord namens de PvdA. ‘Amsterdam 2005. Kinderen gaan naar school zonder ontbijt, ouderen zitten in een isolement en hebben geen geld meer voor een goede verzekering, er komen steeds meer voedselbanken bij. De PvdA staat achter de keuzes van het college voor herijking van het armoedebeleid. De 5 miljoen die in 2005 beschikbaar kwam voor de inmiddels veertig duizend schoolgaande kinderen uit een gezin op een minimum inkomen was bittere noodzaak. In 2006 vraagt de PvdA aandacht voor armoede van ouderen. De verhoging van de plusvoorziening voor 65 plussers juichen wij dan ook toe.’ De PvdA vindt verder dat het college nog meer moet doen om de mensen te bereiken die het armoedebeleid zo hard nodig hebben. ‘Onorthodoxe maatregelen zijn nodig om te zorgen dat regelingen bekend zijn en gebruikt worden’. Tenslotte vroeg Manon van de Garde of de opmerking van VVD-raadslid Van der Wieken in de raadscommissie een VVD-standpunt betrof? Mevrouw Van der Wieken vond het in de commissie een ‘opvallend gegeven dat gezinnen die al jaren in de bijstand zitten kinderen krijgen’. Ook op deze vraag aan de VVD kwam geen antwoord.

Kinderen Eerst
Het plan Kinderen Eerst, op initiatief van de PvdA gelanceerd bij de Voorjaarsnota 2005, is inmiddels opgenomen in de begroting voor 2006. Lodewijk Asscher complimenteerde het college met het uitvoeringsplan voor het bedrag van 3,5 miljoen structureel, dat om te beginnen voor Kinderen Eerst beschikbaar is. Asscher: ‘We steunen het plan om met scenario 1 tempo te maken, maar dat is meteen ook stap 1 naar een veel breder offensief. We hopen op snelle uitwerking van de plannen en hopen dat de positieve onderdelen uit scenario 2 daarbij kunnen worden meegenomen. Tot slot willen we ook graag dat de effecten goed in beeld zijn, zodat we weten waar en waarmee het snelste resultaat geboekt kan worden.’