20 februari 2006

Verkiezing voor de orde van de rode roos

Verkiezing voor de orde van de rode roos – woensdag 22 februari vanaf 20.00 uur in de Horizon, Hembrugstraat 156

Is het nog vanzelfsprekend om geregeld gratis iets voor een ander te doen? Voor sommige buurtbewoners wél. De PvdA-Westerpark zet hen in het zonnetje met de Orde van de Rode Roos.

Op woensdagavond 22 februari komen in Buurtcentrum de Horizon, op initiatief van de PvdA-Westerpark inwoners van stadsdeel Westerpark bijeen voor de verkiezing voor de Orde van de Rode Roos. Dit is een prijs die jaarlijks zal worden uitgereikt op een feestelijke bijeenkomst aan een buurtbewoner die een bijzondere bijdrage levert aan de sociale samenhang in het stadsdeel. Het aanwezige publiek kiest een winnaar uit zes genomineerde kandidaten (zie bijlage).
De prijs wordt uitgereikt aan de kandidaat die tijdens de feestelijke discussieavond van woensdag 22 februari de meeste stemmen krijgt. Elke kandidaat wordt bijgestaan door een ambassadeur.

Met deze verkiezing benadrukt de PvdA-Westerpark het belang van onderling vertrouwen als cement van de sociale samenhang. Alle aandacht voor terrorismedreiging en voor overlast door jongeren heeft als effect dat angst en onderling wantrouwen tussen bewoners wordt aangewakkerd. De PvdA laat zien dat veel buurtgenoten elkaar wél vertrouwen en zich voor elkaar inzetten. Nogal wat mensen doen betaald of onbetaald iets extra’s voor anderen. Dat kan zijn het regelen van de administratie van een sportvereniging, actief zijn in een bewonerscommissie, het geven van een taalcursus, of gewoon dag in dag uit gemeende belangstelling tonen voor de medemens.

Het is niet makkelijker geworden om sociale dingen te doen in je eigen buurt. Mensen hebben minder tijd. Zeker als allebei de ouders werken, blijft er minder tijd over voor vrijwilligerswerk. Ook de mix van bewoners in het stadsdeel betekent dat praten met elkaar belangrijker wordt maar ook minder vanzelfsprekend. Door gemengd te bouwen denkt de PvdA dat de buurt prettiger wordt en ook gemengde scholen vindt de PvdA belangrijk. Maar als dat verbeterd wordt, is nog niet meteen de sociale samenhang verbeterd. De PvdA zoekt zijn inspiratie voor die sociale samenhang bij de bewoners zelf.

1. Raymond de Haas
Raymond is een bekende winkelier in de Staatsliedenbuurt: Magazijn Sportief. Verkoopt niet alleen, maar helpt de mensen ook. Hij verkoopt niet alleen het lampje, maar komt het bij een oude man ook indraaien. Als hulp nodig is komt hij direct in actie, ook al komt dat voor de winkel niet altijd goed uit: een band plakken op een drukke zaterdag, gereedschap ter beschikking stellen. Veel mensen helpt hij gratis, omdat hij ‘dat nu eenmaal kan’: een looprekje repareren. Raymond de Haas heeft altijd een luisterend oor en neemt vaak initiatieven voor buurtfeesten en –acties of levert er een bijdrage aan.
Genomineerd door: deelraadslid Gerda van ‘t Hoff

2. Ad van Deventer
Nam als bewoner het initiatief voor het Watersportcentrum Spaarndammerbuurt. Veel jongeren in de buurt worden door hem opgevangen, leren van hem de kunst van het zeilen en kanoën. Veel jongeren zouden zonder aandringen van Ad nooit op zwemles zijn gegaan en zou ‘watersport’een droom gebleven zijn. Door Ad krijgen ze zelfrespect en zin de toekomst. Eigenlijk leren ze van hem ‘waarden en normen’, leren ze dat ze samen met anderen veel kunnen bereiken en dat ze vrienden voor het leven kunnen maken.
Genomineerd door: oud-deelraadslid Frank Kuipers

3. Nazha Chamaoui
Nazha is voorzitter van de Marokkaanse Raad Westerpark en medewerkster van PION, een organisatie die taallessen verzorgt voor migranten.
Genomineerd door: duo-raadslid Martijn Mewe

4. Felicia Tyndal
Deze jonge vrijwilligster bij Volta en de Tienerwinkel kwam op haar vijftiende eerst als deelneemster naar de meideninloop in de tienerwinkel maar werd al gauw opgemerkt door de medewerksters daar als een ‘high potential’. Nu is ze 18 en regelt voor haar leeftijdgenoten leuke uitstapjes. Ze organiseert de kinderdisco door bands uit te nodigen, boodschappen te doen en achter de bar te staan. Laatst wist ze twee vechtende meiden uit elkaar te halen, waar een stagiaire en medewerkster van Volta nog niet in geslaagd waren.
Genomineerd door: deelraadslid Marieke Kroneman

5. Yvonne Brilleman
Yvonne is de secretaris van Big@li sportvereniging. Ze is de onvermoeibare steun en toeverlaat van Erwin Josefa. Hij is het boegbeeld, zij is degene die op de achtergrond alles regelt en doet. De club is voor veel jongeren in de buurt van grote betekenis. Ze kunnen terecht voor allerlei sport en spel, vooral tennis. Yvonne nodigt bekende tennisspelers uit voor masterclasses en laat daardoor jongeren kennismaken met hun grote voorbeelden. Het is altijd Yvonne die komt praten als er geschillen zijn met het stadsdeel,die in de commissie opkomt voor de club. Zij zorgt dat alles op rolletjes verloopt en dat de jongeren een leuke club hebben.
Genomineerd door: deelraadslid Gerda van ’t Hoff

6. Nicolette Besemer
Ondanks haar zware lichamelijke handicap is Nicolette zeer actief als kritische bewoner van de Spaarndammerbuurt. Zij geeft taallessen aan migranten en is ze lid van de Gehandicapten Adviesraad Westerpark. Nicolette over de sociale samenhang in de buurt. “Mensen uit verschillende organisaties en groepen kunnen elkaar nu veel beter vinden dan in het verleden. Daar wordt de buurt krachtiger en vrolijker van.” Voor Besemer telt niet alleen wat zij voor ándere mensen kan doen. Het vrijwilligerswerk levert haar zelf ook veel op: “Ik ben een ander, rijker mens geworden door vrijwilligerswerk te doen.”
Genomineerd door: Anke Spijker, Gehandicapten Adviesraad Westerpark

Voor meer info: Marieke Kroneman, 06-45192543 of Renske Keur, tel:06-55863321