13 september 2007

Veiligheid ondernemers Baarsjes kan beter

Afgelopen donderdag gingen wij langs ondernemers in de Baarsjes met een enquête. Hoewel de steekproef niet representatief is, was de indruk die we kregen dermate eenduidig dat het niet moeilijk is vast te stellen wat er speelt bij ondernemers en tegen welke problemen zij aanlopen. Van de winkeliers die wij bezochten had íedereen wel eens te maken gehad met criminaliteit, niemand uitgezonderd. Iedereen bevestigde ook dat de veiligheid minder is geworden sinds het ‘VIB-team’ (Veiligheid in de Baarsjes) is afgeschaft. Dit VIB-team liep op koopavond en zaterdag door de buurt en hield toezicht in bewakingsuniform. Sinds dit team is afgeschaft, is de koopavond langzaam weg gesudderd: één voor één stopten winkeliers omdat ze het niet veilig vonden.

De hoop dat men iets aan de politie heeft, heeft men opgegeven. Men ziet ze ófwel met z’n tienen voorbij lopen, ofwel niemand. Men voelt de bescherming niet. Een winkelier die aangifte wilde doen van bedreiging, die hij zelfs op video had opgenomen, kreeg op het politiebureau nul op rekest: men zag geen reden de aangifte op te nemen.

Steen des aanstoots is ook dat men een stalen rolluik alleen vóór het winkelglas mag installeren van het stadsdeel en niet aan de buitenkant.

Navraag bij de stadsdeelraadsfractie leert dat het goed mogelijk is dat het een kwestie van klokken en klepels is. Er is een subsidie van het stadsdeel dat gebruikt kan worden om in plaats van een dichte pui een doorzichtige pui te maken. Dit om het straatbeeld wat vriendelijker te maken. We gaan dit samen met de deelraadsfractie verder uitzoeken.

Voorts was het interessant om te zien dat een hoop winkeliers niet aangesloten zijn bij een ondernemingsvereniging (winkeliersvereniging). Ondernemers gaven als voornaamste reden te kennen het ‘nut’ van zo’n vereniging niet in te zien.

Verder zijn de huurverhogingen een bedreiging voor de winkelbuurt. Als een winkel leegkomt, vraagt de vastgoedeigenaar prijzen die een normale winkelier die zorgt voor een afwisselende branchering niet kanbetalen. Het onderhoud laat te wensen over.