26 oktober 2005

Uit de Telegraaf: PvdA laat harde norm sociale woningbouw los

Uit de Telegraaf van woensdag:

“De Amsterdamse PvdA laat de eis van dertig procent sociale woningbouw los in het nieuwe conceptverkiezingsprogramma, dat gisteren bekend werd. In plaats daarvan nemen de sociaal-democraten genoegen met nog geen kwart sociale nieuwbouw.

Om het tekort aan betaalbare huizen aan te pakken wil de PvdA jaarlijks vijfduizend nieuwe woningen in aanbouw nemen. Daarvan moeten er gemiddeld minstens twaalfhonderd bestemd zijn voor de sociale verhuur. Bovendien zijn deze woningen alleen bedoeld voor de zogenoemde ’doelgroepen’: ouderen, mindervaliden, grote gezinnen met kinderen en een laag inkomen, jongeren en studenten. In nieuwbouwwijken blijft de huidige norm van dertig procent sociale woningbouw gehandhaafd. Hiernaast moeten er jaarlijks minstens vijfhonderd koopwoningen komen voor mensen met een middeninkomen.

Bonus

De PvdA heeft niet alleen haar wensen over wonen bijgesteld ten opzichte van de huidige koers, ook op het gebied van veiligheid heeft de partij nieuwe wensen. Zo moet er tijdelijk cameratoezicht komen op onveilige plekken, waarvoor het aan te leggen glasvezelnetwerk in de stad kan worden gebruikt. Ouders van jongeren die overlast veroorzaken moeten worden aangesproken op de schade die hun kroost veroorzaakt.

Verder stellen de sociaal-democraten opnieuw voor om Amsterdamse leraren, agenten en personeel in de zorg een bonus op hun standaardvergoeding te geven. Ook moet er een topopleiding worden opgezet om aspiranten voor een baan op die gebieden in de stad beter voor te bereiden op typisch Amsterdamse problemen.

Meest opvallende milieumaatregel die de partij voorstelt, is de verplichting voor rondvaartboten om binnen vijf jaar over te stappen op elektrische aandrijving. In 2010 moet minimaal tien procent van het totale energieverbruik in Amsterdam duurzaam zijn.

Op 27 november stemmen de PvdA-leden over het conceptverkiezingsprogramma.