15 februari 2006

“Terug in top 5 aantrekkelijkste steden.”

• Klik hier voor het interview in Het Financieel Dagblad
  • Klik hier voor het artikel in De Telegraaf
Uit Het Parool:
Een mekka voor ondernemers ; ’Bedrijven krijgen hun werknemers land niet meer in’

Lodewijk Asscher heeft er zin in. Vandaag presenteerde hij de PvdA tijdens een ontbijt met Cisco, Ahold en de KLM als een partij die bij uitstek de economie van de stad vooropstelt. Hij beloofde ook iets. Een van de tien verkiezingsbeloften van de PvdA luidt nu: wij maken van Amsterdam voor bedrijven weer een van de vijf aantrekkelijkste steden van Europa om je te vestigen.

Deze ’harde belofte’ moet, net als de andere negen, ’elk binnen honderd dagen na de verkiezingen toetsbaar’ worden omgezet in een actieplan. “We moeten alle kaarten op Amsterdam als trekker van de economie zetten,” aldus Asscher. Dat gaat, hoopt hij, hand in hand met een investering van 250 miljoen euro in de regio.

DePvdA is toch niet de partij van ondernemers?
“Toch wel. We hadden altijd nauwe banden met de vakbonden. Samen voerden we industriepolitiek. De PvdA wist wel dat het geld om het sociale beleid te betalen eerst verdiend moest worden.”

“De zware industrie is voor het Westen niet meer zo gemakkelijk te houden, maar daarom moeten we nieuwe kansen zoeken. In de jaren negentig ging het te gemakkelijk. De economie leek vanzelf te groeien. Nu weten we dat we met goede ideeen en plannen moeten komen om weer tot de top te behoren.”

Hoe moet Amsterdam dat doen?
“Het belangrijkst zijn het stimuleren van nieuwe creatieve bedrijven en toponderwijs. We zijn bezig. De ideeenmachine loopt op volle toeren. We willen de stad bijvoorbeeld ook neerzetten als Games-city. Nederland is goed in simulatie, een erfenis van de vliegtuigindustrie. De spelletjesmarkt overtreft op wereldschaal nu al de filmindustrie. ”

“We moeten ook komen tot toponderwijs. Bedrijven vragen steeds vaker hoger opgeleid personeel, terwijl de stad met steeds meer laaggeschoolden komt te zitten.”

“Zo moet er in Games-city natuurlijk een gamesacademie komen. De TH in Eindhoven verzorgt de technische kant, maar wij moeten ons op de ideeen concentreren. De oude, eveneens belangrijke, handelseconomie van de luchthaven, de haven en de transportsector moet worden gesteund met een Trade University. Het gaat ook om duurzame energie en om ict, de computerinformatie-industrie.”

Daar hoort meer goed opgeleid personeel bij.
“De stad zelf moet weer groeien. We hebben mensen nodig, terwijl de groei in Amsterdam tot een te verwaarlozen percentage daalt.”

“Het komt ook door het scherpe immigratiebeleid van dit kabinet dat bedrijven hun Chinese of Indiase werknemers Nederland niet meer in krijgen. Wij willen dat daar iets aan wordt gedaan. Zo stellen we voor dat elk bedrijf met driehonderd werknemers een accountmanager bij de gemeente krijgt om douaneproblemen te helpen oplossen. De bureaucratie kost onze economie nu de kop.”

Nederland is te leeg.
“Nee, maar duurzame groei is wel noodzakelijk, ook in het aantal mensen. We hebben iedereen hard nodig, zoals slimme postdoctorale academici van buiten Europa. Je wilt dat hier de mooie dingen gebeuren. Dan moeten hier ook de goede mensen kunnen komen. We moeten blijven onthouden dat de kracht van Nederland een open economie met een tolerante gemeenschap is.”

D66 claimt de creatieve industrie; de PvdA aapt die partij na, heet het.
“Als partij heeft D66 consequent gehamerd op de creatieve industrie. Dat erken ik graag. Alleen, wij zijn breder en combineren de visie met doortimmerde groeiplannen.”

Wat vindt u van de visie van de VVD, met wethouder Laetitia Griffith van Financien en Economie?
“Ik merk daar heel weinig van. Verder wil ik niet op de persoon spelen. Het is al treurig genoeg zo.”

Griffith reageerde niet op het aanbod van D66-minister Laurens Jan Brinkhorst extra geld naar de stad te loodsen voor de creatieve industrie.
“Die handreiking uit Den Haag had ze moeten aannemen. Er is vijf miljoen aangeboden.”

Geld is altijd welkom.
“Het is nodig. En Europa heeft 72 miljard euro innovatiegeld op de plank liggen als regio’s met plannen komen. Ik zou graag zien dat Amsterdam daarvan profiteert.”

Want in het centrum bleef de werkgelegenheid, mede door het wegtrekken van beursbedrijven, twintig jaar op tachtigduizend banen steken.
“Richard Florida stelde in zijn boek over de creatieve stad dat een gezellig, goed bereikbaar centrum, waar de cultuur bloeit, vereist is om bedrijven en toeristen trekken.”

“Amsterdam heeft dat in zich. Het centrum, met al die monumenten, fungeert als etalage. Als straks de Noord/Zuidlijn klaar is en we de openbare ruimte hebben aangeharkt, zijn we klaar voor de groei.”