15 maart 2006

Telegraaf: Ook in Amsterdam monsterzege PvdA

Vijf zetels meer; CDA gehalveerd; winst SP

De Amsterdamse kiezer heeft de PvdA met twintig zetels (was 15) een gigantische verkiezingswinst geschonken. Lijsttrekker Lodewijk Asscher spreekt van een “historische overwinning”.

De VVD, die een zetel verliest en zakt van negen naar acht zetels, wordt opnieuw de tweede partij van de stad. Na de VVD volgen GroenLinks en SP met beide zes zetels. Daarna komen het CDA en D66 met twee zetels. Amsterdam Anders/De Groenen lijkt op het nippertje terug te keren in de gemeenteraad met een zetel. Vader en zoon Bakker van Leefbaar Amsterdam en Gonny van Oudenallen van Mokum Mobiel verdwijnen uit de raad. Van de nieuwe deelnemers haalde er niet een de kiesdrempel, zelfs niet de ChristenUnie die in de peilingen steevast op een zetel uitkwam.

Signaal
Algemeen wordt in het stadhuis de uitslag erkend als een sterk signaal dat de Amsterdamse kiezer zich uitspreekt voor een links stadsbestuur. Met 20 van de 45 raadszetels is de PvdA ruim twee keer groter dan de nummer twee, de VVD. De winst van ’links’ komt uit op zeven zetels.

Volgens Jeroen Slot van onderzoeksbureau O+S heeft tachtig procent van de allochtonen in Amsterdam PvdA gekozen. Op de tweede plaats volgt GroenLinks met zeven procent.

PvdA-aanvoerder Asscher beschouwt de verkiezingsuitslag als een geweldig blijk van vertrouwen in de ’Amsterdam aanpak en de lijn van Asscher, Aboutaleb en Cohen’. “Wij moeten nu keihard aan het werk om dat vertrouwen waar te maken.”

Hoewel Asscher in zijn overwinningsroes nog niet vooruit wilde lopen op de kleur van zijn nieuwe college, weet zijn schaduwlijsttrekker Ahmed Aboutaleb dat “het linkse gevoel van de Amsterdammers het heeft gewonnen van de liberale gevoel”.

Kamerlid Marijke Vos, wethouderskandidaat voor GroenLinks, vindt ook dat de stad ’over links’ bestuurd moet worden: “Het CDA en de VVD hebben verloren en links heeft 33 van de 45 zetels. De PvdA moet dit respecteren.”

Namens de VVD feliciteerde Laetitia Grifftith winnaar Asscher met een omhelzing. Zij relativeert haar verlies: “We hebben acht van de negen zetels uit 2002 kunnen behouden.”

Zij denkt dat de PvdA ’aan de beurt’ is. “Wij zijn best bereid om de samenwerking die 16 jaar lang uitstekend was, voort te zetten.”

Balen

Hester Maij, die het CDA gehalveerd zag, ’baalt als een stekker’. “Het is niet aan de orde dat we met twee raadszetels in het college komen, ik ben dus bijna wethouder af. Links heeft gewonnen en dat moet je respecteren. De PvdA moet dus eerst met GroenLinks of de SP gaan praten.”

De teleurstelling bij Gonny van Oudenallen was groot. Na acht jaar verdwijnt haar partij uit de gemeenteraad. “Het is een slachting onder de lokale partijen, landelijke thema’s speelden een te grote rol. We hebben vier jaar de tijd om ons terug te knokken.”

PvdA-prominenten waarschuwen direct voor een te grote mond. “Het is nu de kunst bescheiden te blijven”, zegt vertrekkend wethouder Hannah Belliot. Burgemeester Job Cohen is het daar “volstrekt mee eens”.

Het record heeft de PvdA gisteren overigens niet gebroken. In 1986 werden 21 zetels veroverd.

Vier jaar later leidde dit tot een historische nederlaag onder Walter Etty en Michael van der Vlis toen de partij terugviel op twaalf zetels.

Vandaag over een week neemt de oude raad afscheid, de volgende dag wordt de nieuwe geinstalleerd en beginnen de onderhandelingen over een nieuw college.