24 oktober 2005

Sport: Amsterdammers in beweging

Uitgangspunten
De deelname van de Amsterdammers aan sportactiviteiten is lager dan het landelijke gemiddelde. Het sportstimuleringsbeleid moet daarom met kracht worden voortgezet. Uitbreiding van de mogelijkheden om te sporten is nodig, vooral bij de grote veldsporten voetbal en hockey. Wachtlijsten voor de jeugd zijn hier eerder regel dan uitzondering. De capaciteit van de verenigingen moet worden vergroot door verbetering en uitbreiding van faciliteiten, professionalisering van organisaties op sportparkniveau en stimulering van ouders tot deelname aan het vrijwilligerswerk binnen verenigingen.

Actiepunten
• Amsterdam moet een compleet netwerk van kwalitatief goede buurtsportvoorzieningen behouden, waarbij het buurtsportwerk een belangrijke rol speelt. Het niveau van (buiten)sporten in schoolverband moet worden verbeterd.

• Sportparken binnen de ring moeten zo veel mogelijk behouden blijven. Het aantal gebruikers daar moet tot 2010 jaarlijks tien procent groeien en uiteindelijk verdubbelen. Sportaccommodaties elders in de stad mogen alleen worden verplaatst als de sportbeoefening daar niet onder lijdt. Met de sportsector zelf moet regelmatig worden overlegd over het ruimtelijk sportbeleid.

• De sportaccommodaties moeten op termijn twee keer zo veel sporters kunnen hebben door verlenging van de gebruiksduur, toegang te verlenen aan individuele sporters en meer lichtinstallaties te plaatsen.

• De stichting sportbeheer wordt in staat gesteld om medewerkers in de sportsector in dienst te houden en wordt uitgebouwd tot een service-instituut waar verenigingen onder meer hun administratie kunnen laten verzorgen – ter ontlasting van het vrijwilligerswerk. Waar mogelijk onderneemt de stad meer activiteiten om vrijwilligers in de sportsector te ondersteunen.

• Het bevorderen van topsport is een gemeenschappelijke verantwoordelijkheid van de lokale overheid, het particuliere initiatief en de grote sportaccommodaties, waarbij de gemeente de noodzakelijke voorwaarden schept.