20 maart 2006

Rood-groen hart voor bestuur Centrum

Formateur Tjeerd Herrema adviseert samenwerking PvdA en GroenLinks als basis voor nieuw binnenstadsbestuur, met VVD als derde partij

De PvdA in stadsdeel Amsterdam-Centrum nodigt Groen Links en de VVD uit voor besprekingen die moeten leiden tot een nieuw bestuur voor de binnenstad. De SP wordt uitgenodigd om mee te denken over onderdelen van het nieuw te schrijven Programakkoord. De sociaal-democraten volgen hiermee het advies van formateur Tjeerd Herrema (demissionair voorzitter stadsdeel Zeeburg), die de afgelopen weken heeft gesproken met alle partijen die willen besturen (zie bijlage).

De PvdA onderschrijft de conclusies in het advies. Op grond van de verkiezingsuitslag ligt voortzetting van de huidige Paarse coalitie niet voor de hand. Ook in de binnenstad was sprake van een duidelijke verschuiving naar links en dat moet tot uitdrukking ko-men in het nieuwe stadsdeelbestuur. Groen Links is daarom uitgenodigd om een ’rood-groen hart’ in de nieuwe coalitie te vormen.

Als derde partij is de VVD uitgenodigd. Voor een stabiel stadsdeelbestuur is een coalitie noodzakelijk met een breed draagvlak in de stadsdeelraad en in de binnenstad. De com-binatie PvdA-GroenLinks-VVD vertegenwoordigt 60,7% van de kiezers in de binnenstad en heeft een ruime meerderheid in de stadsdeelraad.

Dat laatste is ook het belangrijkste obstakel voor een coalitie met D66 als derde partij. Deze zou 50,1% van de kiezers vertegenwoordigen en heeft in de raad de kleinst moge-lijke meerderheid. Dat is geen goede basis voor een stabiel stadsdeelbestuur.

De mogelijkheid van een volledig linkse coalitie met de SP is ook onderzocht. Bij de onderhandelingen heeft de partij aangegeven tot compromissen bereid te zijn, maar op sommige gebieden zijn de verschillen nog steeds erg groot. Een belangrijk knelpunt is het standpunt van de SP dat stadsdelen beter kunnen worden opgeheven. PvdA en Groen Links hebben juist aangegeven veel energie te willen steken in het vergroten van het draagvlak van het stadsdeel. De VVD in de binnenstad heeft zich de afgelopen vier jaar ook altijd hard gemaakt voor het stadsdeel.

Gezien de omvang van hun aanhang adviseert Herrema wel om de SP de kans te geven mee te denken over de inhoud van het nieuwe Programakkoord, dat immers door de deelraad wordt vastgesteld. De PvdA zoekt naar een vorm waarin dat kan gebeuren.

Ook met de VVD bestaan inhoudelijke verschillen, maar tijdens de onderhandelingen bleek dat die te overbruggen zijn. Vooral op het gebied van het woonbeleid, voor de Pv-dA een breekpunt, zijn enkele belangrijke handreikingen gedaan.

Een mogelijk knelpunt is wel de bestuursstijl. Groen Links en PvdA hebben op dit gebied duidelijk andere opvattingen dan de liberalen. Het nieuwe bestuur zal veel moeten investeren in de verstandhouding met andere stadsdelen, centrale stad en de diverse geledingen in de samenleving. Dat wordt een zwaar punt bij onderhandelingen.

Als Groen Links en VVD ingaan op de uitnodiging, wordt deze week begonnen met het opstellen van een gezamenlijk programakkoord. Dat gebeurt wederom in openbare besprekingen in de Zuiderkerk.

Bijlage: advies informateur Tjeerd Herrema

De notulen van de afgelopen besprekingen + alle andere stukken staan zijn via deze link in te zien:

Voor meer informatie:
Michiel Geuzinge 06-20 59 52 28