Rik Winsemius bezoekt bouwput Noord/Zuid-lijn
Raadslid Rik Winsemius bezocht een bouwput van de Noord/Zuid-lijn. Hij hoorde vervelende berichten over met name buitenlandse bouwvakkers die hier onder erbarmelijke omstandigheden zouden wonen en werken en uitgebuit zouden worden. Daarvan bleek niets tijdens Rik’s bezoek. Lees verder voor een verslag.
Op maandag 22 oktober ging ik op bezoek bij de Slowaakse werknemers van de Noord-Zuidlijn. Bij het werk voor de Noord-Zuidlijn zijn veel werknemers betrokken uit veel verschillende Europese landen. Een groot gedeelte van het werk aan het station van het Rokin en de Vijzelgracht gebeurt door Slowaakse werknemers. Aanleiding was het artikel in het Parool van zaterdag 6 oktober waar vraagtekens werden gezet bij de huisvesting en de werkomstandigheden van de Slowaakse werknemers. Tijdens het gesprek heb ik zowel met de aannemer, de projectmanager van de gemeente en met Slowaakse werknemers zelf gesproken.
Hoe lang zijn deze Slowaakse werknemers in Nederland?
Ze werken zes weken in Nederland en gaan daarna één week terug naar Slowakije. De meeste werknemers blijven rond de twee jaar werkzaam bij de Noord/Zuid-lijn.
Het loon en de kosten voor de huisvesting
Net als voor iedere andere werknemer behoort het loon in orde te zijn, maar is het ook netjes als je zorgt voor goede huisvesting voor je werknemers. Zeker als deze werknemers aan een project van de gemeente werken. In dit geval zorgt de aannemer, Max Bögl, voor de huisvesting en die hoort dan ook aan de standaardeisen te voldoen. De huisvesting wordt niet ingehouden op het loon van de Slowaken. Dat loon ligt tussen de 15 en 17 euro per uur, afhankelijk van de functie.
De bouwput
De bouwput van het station Vijzelgracht bestaat uit twee verdiepingen die even breed zijn als de straat. De plekken waar er de afgelopen week lekkage in de diepwanden plaatsvond zijn goed te zien, omdat ze nog enigszins vochtig zijn. Op de onderste verdieping is het water nog te zien van het lek van de week daarvoor. De bouwput is indrukwekkend en heeft de grootte van een forse kathedraal. Het ziet er opgeruimd en nu leeg uit. Maar ik kan me voorstellen dat met grote machines de bouwput ook redelijk snel vol raakt en het dan een gevecht is om de normen voor een goede werkplaats goed te waarborgen.
Het huisvestingscomplex
Een deelte van de Slowaken is gehuisvest in een complex bij de Nieuwe Meer in de buurt. In dit complex zijn ook Duitse medewerkers van de aannemer gehuisvest. De rest van de Duitse en Slowaakse medewerkers zitten in een hotel in Purmerend. Het complex is opgebouwd uit containers en te vergelijken met de manier waarop containerwoningen voor studenten zijn neergezet bij de NDSM-werf en bij het Amstelstation. Qua inrichting lijken ze op de meest simpele vorm van studentenkamers die wij in Amsterdam kennen. Iedere werknemer heeft een eigen kamer. De keukens en de douches worden gedeeld.
Mijn beeld
De containerwoningen zijn geen hotels, maar wel in orde. Ze zijn eenvoudig, maar alles werkt en de ruimte is voldoende voor een eigen plek. De woningen voldoen daarmee aan wat ik verwachtte van een eenvoudige huisvesting voor werknemers die door de aannemers wordt geregeld. Wat betreft de werkomstandigheden van de werknemers in de put zal het er vooral van afhangen hoe op het moment dat er met grote machines wordt gewerkt het personeel wordt geïnstrueerd en waar ze op dat moment werken. Is dat achter de uitlaat van de machine of aan de andere kant van de bouwput?
Het is de taak voor de arbeidsinspectie om zulke zaken goed te controleren en die komen dan ook regelmatig langs.