31 januari 2006

Rik logt: Politiek debat in De Baarsjes

Vorige week vrijdag was er een door de jongerenstichting Anahda georganiseerd debat tussen de lijsttrekkers van de politieke partijen in de Baarsjes. Maar liefst 60 mensen, waaronder ik, waren komen opdagen om te horen wat de lijsttrekkers te vertellen hadden.

Het leuke van zo’n debat is dat meteen duidelijk wordt waar de verschillen liggen en wat er de komende vier jaar sowieso wel wordt opgepakt. Zo was er overeenstemming over leukere winkels in de Baarsjes, betere en diverse horeca en het opknappen van de winkelstraten. Daar hielden tot mijn verrassingen de overeenkomsten echter ook meteen op. De PvdA wilde als enige extra geld voor scholen, kleinere klassen en een betere ondersteuning van de leerlingen regelen. GroenLinks pleitte natuurlijk voor groen en schone lucht in het stadsdeel en werd daar tot mijn vreugde in gesteund door de PvdA. De rest van de standpunten kon me echter niet imponeren: geen extra geld voor onderwijs en het afschaffen van de contracten met de samenleving, juist op het moment dat het door deze contracten bijna overal in de Baarsjes rustig is.

Arco aan het woord

Ik moet zeggen dat ik de positie van de VVD, het CDA en D66 op zulke avonden niet benijd. Het kabinetsbeleid is duidelijk niet geliefd in een stadsdeel waar 70% van de woningbouw goedkope huurwoningen zijn en veel gezinnen vechten tegen de armoede. De drie maakten het zichzelf echter nog moeilijker dan nodig. Een gebrek aan sociale samenhang, integratie en overlast op straat, de Baarsjes was er vroeger berucht om. Het CDA, de VVD en D66 hadden juist op deze punten moeite om aan te geven hoe er voor kan worden gezorgd dat de Baarsjes een leefbaar stadsdeel blijft. Zij raadden de jongeren aan vooral netjes met elkaar en de buurt om te gaan. Zodra er werd gesproken over geld voor buurthuizen, opbouwwerkers, stages en baan bleek al snel dat de partijen hiervoor geen extra geld ter beschikking wilden stelden. Ik vraag me af of ze dan verwachten dat die sociale samenhang vanzelf wel komt. Voor de goede orde: dit zijn punten die door de PvdA in de Baarsjes wel worden ondersteund en ook daadwerkelijk uitwerking hebben gekregen in de contracten die met de jongeren en de straten zijn afgesloten.

Reactie vanuit het publiek op de VVD

Als PvdA’er en campagnecoördinator was ik tevreden met het debat en met onze lijsttrekker, Arco Verburg. Als enige maakte hij bij elk punt concreet wat er in de Baarsjes zou gaan gebeuren. Bij de andere partijen bleef telkens iets achterwege. GroenLinks kiest niet voor extra geld voor het onderwijs en wil pas ingrijpen bij overlast als het uit de hand loopt. VVD, D66 en het CDA hebben oog alleen voor winkels, winkelstraten en parkeren geld.

Dit is deel 2 van de campagnelog