13 november 2003

PvdA: Zorg voor prostituees na sluiting tippelzone

PvdA: Opvang na sluiting tippelzone

Dat de Tippelzone aan de Theemsweg op termijn gesloten moet worden is volgens de PvdA fractie onvermijdelijk. Van de oorspronkelijke doelstelling –een veilige plek voor heroïne prostituees- is niets terecht gekomen. Sinds er streng wordt gecontroleerd op criminaliteit en illegaliteit staan er per avond nog slechts 10 tot 15 vrouwen, waarvan 3 tot 4 verslaafd. Maar voordat het hek aan de Theemsweg definitief dicht gaat moeten er wel een aantal zaken goed geregeld zijn. Zo moet er een goed plan liggen voor de opvang van verslaafde prostituees.

Naast dit opvangplan zal er een plan moeten komen hoe dan wel om te gaan met tippelprostitutie. Dit heeft de raad al in een vroeg stadium middels een motie aan het college laten weten. Want met het sluiten van de tippelzone zijn de problemen rond het tippelen niet opgelost. De PvdA is van mening dat een dergelijk plan de volgende punten moet bevatten:

1. Opvang voor verslaafde prostituees, ook voor diegenen die door het nieuwe beleid elders in de stad geen diensten meer kunnen aanbieden (bv. De Ruyterkade).
  2. Begeleiding doorde hulpverlening van dames die nu nog op de Theemsweg werken.
  3. GGD moet paraat staan waar een voortgaande zorg van de gezondheid dat vergt.
  4. De controle van de politie moet in de eerste plaats gericht zijn op deprostituanten (klanten) moeten worden beboet en hard aangepakt. Zij zijn in overtreding en zij zijn de reden dat veel vrouwen slachtoffer blijven. Daarop mogen ze flink aangepakt worden.
  5. De hulpverlening moet de dames die in overtreding zijn benaderen en begeleiden.

Woensdag 19 november wordt het sluiten van de tippelzone besproken in de gemeenteraad.

Zie ook het Politiek café: sluiting tippelzone

Een debat tussen Tjalling Halbertsma (PvdA) en Maarten van Poelgeest (GroenLinks).
Tijdstip: 20.00 uur
Locatie: Café Desmet (Plantage Middenlaan 4a)