10 maart 2011

PvdA wil onderzoek meldingen straatcoaches

De Telegraaf berichtte op zaterdag 5 maart over problemen met straatcoaches. De coaches zouden volgens de Telegraaf zelf zorgen voor (drugs)overlast en meldingen verzinnen om aan hun quota te komen. De PvdA is geschrokken van deze berichten en ze zeer serieus.

De straatcoaches zijn ons veel waard. De PvdA heeft in 2006 in Slotervaart het initiatief genomen voor het inzetten van straatcoaches. Daarna zijn ze in vrijwel alle stadsdelen ingezet. De straatcoaches hebben laten zien een waardevolle bijdrage te leveren aan de aanpak van jeugdoverlast en criminaliteit en het veiligheidsgevoel voor veel Amsterdammers te vergroten.

Wij vinden het belangrijk dat wordt onderzocht of de berichten in De Telegraaf inderdaad kloppen. Wij hebben er bij de wethouder Jeugd, Lodewijk Asscher, op aangedrongen snel zo’n onderzoek naar de integriteit van het handelen van individuele straatcoaches in gang te zetten en de effectiviteit van straatcoaches bij de aanpak van jeugdoverlast te bewaken.

Vrijdag 11 maart zullen Geke van Velzen en Maarten Poorter een werkbezoek brengen aan de organisatie die de straatcoaches aanstuurt, Stichting Aanpak Overlast Amsterdam.