28 september 2005

PvdA wil meer grip op NUON

De PvdA-gemeenteraadsfractie in Amsterdam wil dat het college van B en W de Amsterdamse vertegenwoordiger in de Raad van Commissarissen van NUON met betere instructies op pad stuurt. Raadslid Thijs Reuten zal dit op 29 september in de commissie Financiën aan de orde stellen.

Een half jaar geleden was er veel commotie over met name de forse bonussen van onder meer de NUON-top. Om te voorkomen dat de geschiedenis zich begin 2006 herhaalt en de aandeelhoudersvergadering geconfronteerd wordt met een door de Raad van Commissarissen goedgekeurde jaarrekening inclusief beloningsbeleid, moeten de overheden die aandeelhouder zijn van NUON volgens de PvdA tijdig bij de les zijn. De mogelijkheden die de wet sinds 2004 biedt om invloed uit te oefenen op 100% overheids NV’s zoals NUON moeten beter benut worden.

Volgens Reuten moet de vertegenwoordiger van Amsterdam in de Raad van Commissarissen in ieder geval het goede voorbeeld geven. ‘Vorig jaar was er nogal veel onduidelijkheid en opschudding over de hoge salarissen en vooral de bonussen. Dat willen we niet nog een keer. Daarom wil de PvdA tijdig met het college de inbreng van Amsterdam bij de vaststelling van het jaarverslag, de beloning en de bonussen bespreken. Er alleen maar schande van spreken en vervolgens als overheidsaandeelhouder niets doen, schiet natuurlijk niet op.’

De PvdA zal het college ook vragen contact te zoeken met andere grote aandeelhouders zoals de provincies Gelderland, Friesland en Noord-Holland en beter na te gaan welke sturingsmogelijkheden de wet sinds 2004 biedt aan de aandeelhouders van 100% overheidsbedrijven. Zo kan de aandeelhoudersvergadering van een 100% overheids NV indien nodig de Raad van Bestuur ontslaan.

Voor meer informatie:
Thijs Reuten, 06-22925455 / [email protected] Gemeenteraadsfractie Amsterdam

Kijk voor meer informatie over de beloning van de NUON-top ook op: www.amsterdam.pvda.nl/nieuwsbericht/1763