13 januari 2011

PvdA wil beroepsregister kinderopvang

Vanmiddag is in de commissie Algemene zaken gesproken over de voortgang van het onderzoek naar de Amsterdamse zedenzaak. Alle partijen spraken hun grote waardering uit voor de manier waarop hulp en ondersteuning wordt geboden aan ouders en slachtoffers. De PvdA Amsterdam is geschrokken van de omvang van de zedenzaak en betuigde nogmaals haar medeleven aan ouders en slachtoffers.

Volgens fractievoorzitter Frank de Wolf is het zaak dat het vertrouwen in de kinderopvang zo snel mogelijk wordt hersteld. Het door burgemeester Van der Laan reeds aangekondigde onderzoek naar de zedenzaak onder leiding van mevrouw Gunning-Schepers is goede eerste aanzet daartoe.

De Wolf wil een openbaar beroepsregister voor iedereen die werkzaam is in de kinderopvang. Een openbaar beroepsregister zou inzicht moeten geven in de bevoegdheid, opleidingseisen, aanstelling en carrière achtergrond van iedereen in de kinderopvang.

De Wolf: ‘Beroepsregisters zijn heel gebruikelijk in de zorg en medische wereld en dragen bij aan de openbaarheid en zichtbaarheid van een bedrijfstak. De kinderopvang is een kwetsbare sector. Ouders vertrouwen hun kinderen toe aan de kinderopvangorganisatie. Zij moeten er van kunnen uitgaan dat hun kind zich in veilige en vertouwde omgeving bevindt. Het vertrouwen in de kinderopvang is momenteel zeer broos. Een beroepsregister draagt bij aan het herstel van vertrouwen.’

De PvdA heeft burgemeester Van der Laan gevraagd het instellen van een beroepsregister mee te nemen in het onderzoek van Gunning-Schepers.