9 september 2010

PvdA West gaat straathooligans met voetbalwet te lijf

Reeds langere tijd is er sprake van ernstige overlast en criminaliteit op de Jan van Galenstraat in Amsterdam West. Het laatste incident is van 8 september 2010, waarbij op AT5 te zien was hoe stadsdeelvoorzitter Martien Kuitenbrouwer tijdens een interview vanuit een belwinkel met glas werd bekogeld.

De PvdAfractie is dit gedrag jegens de bewoners, winkeliers en alle betrokkenen helemaal zat en heeft gevraagd om onmiddelijke actie, waaronder cameratoezicht in de straat. Eerder had de PvdA al aangedrongen op het invoeren van de voetbalwet. Die trad op 1 september 2010 in werking. Deze wet voorziet in nieuwe bevoegdheden om preventief in te grijpen door middel van een gebiedsverbod, een samenscholingsverbod, een meldplicht of een contactverbod. De wet omvat extra maatregelen tegen mensen die herhaaldelijk de openbare orde hebben verstoord.

Op de beelden van AT5 was duidelijk te zien dat een bepaald belhuis op dat moment letterlijk als uitvalsbasis diende voor de criminele activiteiten. Daarom heeft de PvdA het dagelijks bestuur gevraagd om uit te zoeken wat voor rol het belhuis, zoals zichtbaar in de beelden van AT5, speelt in de overlast en criminaliteit op de Jan van Galenstraat.