3 januari 2008

PvdA: Veiligheid voor senioren moet beter

De PvdA gemeenteraadsfractie pleit ervoor om de veiligheid voor ouderen in Amsterdam te verbeteren. Raadsleden Jesse Bos en Daniel Sajet hebben daartoe tijdens de begrotingsbehandeling twee moties (zie helemaal onderaan) ingediend.

Bos: “Door het toenemende onveiligheidsgevoel onder zelfstandig wonende, kwetsbare ouderen, nemen steeds minder ouderen actief deel aan de samenleving. En dat terwijl we dat in het kader van de WMO nu juist willen.” Veel ouderen doen ’s avonds de deur niet meer open. De PvdA heeft het college daarom verzocht met een proef te starten, waarbij monitor- of signaleringssystemen worden gebruikt om de veiligheid aan de deur te verbeteren. Een dergelijk systeem draagt ertoe bij dat ouderen zich veiliger voelen. Ook stelt het hen in staat sneller te alarmeren bij eventuele calamiteiten.

Verder vragen Bos en Sajet ook specifieke aandacht voor mensen die lijden aan dementie. Door de toenemende vergrijzing verwacht de Gezondheidsraad dat het aantal mensen dat aan dementie lijdt in 2050 verdubbeld zal zijn (van 1 op 81 in 2010 naar 1 op 44 in 2050). Ongeveer 65 procent van mensen met dementie woont nog zelfstandig. De PvdA vraagt het college daarom te investeren in technologische middelen die het kleinschalig en zelfstandig wonen voor deze groep Amsterdammers kan bevorderen.

Sajet: “Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat technische hulpmiddelen de veiligheid van mensen met dementie kan verbeteren. Hierbij valt te denken aan persoonsalarmering, valdetectie en inbraak- en brandalarmering. Deze toepassingen verbeteren de zorgverlening aan deze groep mensen waardoor zij langer zelfstandig kunnen blijven wonen.”