28 november 2005

PvdA pleit voor Glasvezel internet voor alle Amsterdammers

PvdA raadslid Herman Marres heeft in 2002 al een raadsbreed gesteunde motie ingediend dat als basis dient voor het huidige voorstel. Hij stelde toen “dat glas er moet komen voor alle bewoners en bedrijven in heel Amsterdam, als een openbare voorziening.” Hij betoogde dat “de gemeente het voortouw moest nemen, ook met geld.” Nu vier jaar later kan er binnenkort in Amsterdam met de aanleg van 40.000 aansluitingen worden gestart. De overige 90% van de stad kan daarna worden aangesloten.

De redenen dat de PvdA zich hard maakt voor ‘glasvezel’ is allereerst de visie dat infrastructuur toegankelijk moet zijn voor iedereen. De partij wil voorkomen dat markpartijen alleen in rijkere wijken het glasvezelnet aanleggen en dat deze aanbieders alleen tegen zeer hoge prijzen snel internet aanbieden. Met de Amsterdamse deelname van de gemeente in GNA is dit voorkomen en kan binnenkort elk Amsterdams huishouden tegen concurrerende prijzen aangesloten zijn op het supersnelle wereldnetwerk. Ten tweede meent de PvdA dat er met het nieuwe GNA een nieuwe basis wordt geleegd voor allerlei nieuwe toepassingen in de zorg, het onderwijs, de dienstverlening van de overheid en de sociale cohesie. Tenslotte stelt de PvdA dat door het glasvezelaansluitingen de Amsterdamse ICT sector wordt versterkt, maar dat tevens ook andere gebieden nieuwe kansen krijgen. Dit zal de welvaart in Amsterdam ten goede komen.

PvdA raadslid Herman Marres spreekt de hoop uit dat voor 2010 elke Amsterdams huishouden een glasvezel aansluiting heeft.

Voor meer informatie:
Herman Marres: 020-50.95.054 of [email protected]