25 november 2004

PvdA in de gemeenteraad op 24 en 25 november 2004, een verslag

Algemene- en Financiële Beschouwingen

Lodewijk Asscher stelde in zijn bijdrage aan het debat over de begroting 2005 dat
een ongedeelde, een sociale en een welvarende stad onze opdracht is. ‘De ambitie is misschien groot, maar we moeten als stad als geheel slagen. Samen, als Amsterdammers. Sociaal en succesvol. Het alternatief is een verdeelde stad. Falen is geen optie. Want dit is Amsterdam!’

Lees hier de bijdrage van Lodewijk Asscher

Financieel woordvoerder Thijs Reuten ging in op enkele financiële aspecten van de begroting. Belangrijkste PvdA-punten voor een ongedeelde stad blijven, net als bij de Voorjaarsnota, (1) investeren in de toekomst (jeugd en onderwijs), (2) meer woningen en doorgaan met het verbeteren van de wijken en (3) mensen aan de slag helpen en houden.

In reactie op VVD-fractievoorzitter Van der Burg, die vond dat er minder geklaagd moest worden over de bezuinigingen uit Den Haag, reageerden Asscher en Reuten fel. ‘De keuze van VVD, CDA en D66 in Den Haag voor grote bezuinigingen op het gemeentefonds en de stedelijke vernieuwing zijn slecht voor Nederland en slecht voor Amsterdam. Er zijn andere keuzes mogelijk, maar daar wil de regering niet aan. Aan de ene kant roepen dat wijken moeten worden opgeknapt en dat gewerkt moet worden aan veiliger steden, maar tegelijkertijd bezuinigen (Stedelijke Vernieuwing voor Amsterdam ruim de helft: 60 miljoen) is niet uit te leggen. Waarom neemt u niet gewoon afstand van die Haagse keuzes?’

Lees de hele bijdrage van Thijs Reuten aan het debat elders op deze site.

Het debat over de begroting wordt in de laatste raadsvergadering van 2004 op 15 en 16 december voortgezet en afgerond met stemmingen over alle voorstellen van de gemeenteraad (moties en amendementen) en de begroting 2005 als geheel.

Huurplannen Dekker
Een motie van Amsterdam Anders/De Groenen, mede ondertekend door de PvdA, werd wel alvast in stemming gebracht. Dat was nodig omdat het college in die motie gevraagd wordt zo snel mogelijk, maar in ieder geval nog voor de behandeling van de asociale huurvoorstellen van minister Dekker in de Tweede Kamer, het ongenoegen van de Amsterdamse gemeenteraad over de huurvoorstellen aan de minister en de Vaste Kamercommissie Volkshuisvesting over te brengen. Ook CDA en D66 steunden de motie. Alleen de VVD vond een Amsterdams protest tegen de huurplannen blijkbaar niet nodig. Lees hier over de acties die de PvdA ontplooit

Regeringsjubileum Koningin
De gang van zaken rond dit jubileum was al voor de zomer door de PvdA-fractie aan de orde gesteld. Nadat ook in september door de PvdA met nadruk gesteld was dat 1,2 miljoen echt een te groot bedrag is in deze krappe financiële tijden, kwam het college met een excuus en nadere informatie. Fractievoorzitter Lodewijk Asscher stelde vast dat na aandringen van de PvdA het feestje voor de Koningin nu een stuk goedkoper blijkt te kunnen en dat de PvdA daar tevreden mee is. Eerder stelde de PvdA al voor het overblijvende geld te besteden aan bestrijding van overlast zoals in de Diamantbuurt onder het motto ’Geen mooier cadeau voor de Koningin dan een veilige stad’. Die motie komt in december in stemming bij de vaststelling van de begroting.

25 november

Interpellatie Kunstenplan
Bij de interpellatie over de lening aan Carré, aangevraagd door GroenLinks, voerde Charlotte Riem Vis namens de PvdA het woord. Zij ondersteunde het voorstel van GroenLinks voor een kort onderzoek door de gemeenteraad. ‘De kleine commissie moet alle feiten op een rijtje zetten en dan kunnen we daarna op basis van die informatie het debat goed met elkaar voeren’. Het voorstel om het pas gerenoveerde en geopende theater subsidie te verstrekken is volgens wethouder Belliot niet verbonden aan de verstrekking van de lening door de gemeente. Het niet direct, op z’n minst ter kennisname, informeren van de gemeenteraad is een ‘omissie’ en ‘had beter gemoeten’, zei Belliot.

Wethouder Huffnagel van financiën ging in op de voorwaarden waaronder de lening is verstrekt. Volgens Huffnagel is de gemeente nagegaan of Carré de rente en aflossing zou kunnen betalen. De directie financiën heeft de begroting bekeken, waarbij een aantal veranderingen in de bedrijfsvoering aan bod is gekomen, waaronder hogere horecaopbrengsten, de extra euro per kaartje, meer sponsoring, de daling van onderhoudslasten en de op dat moment aan Carré verstrekte subsidie. Op basis daarvan werd betaling van de rente en aflossing mogelijk geacht. De wethouder stelde desgevraagd dat bij de beoordeling van de lening niet is uitgegaan van voortzetting gedurende tien jaar van de subsidie. De gemeenteraad stemde in met een kort onderzoek dat begin 2005 moet zijn afgerond. Frank de Wolf zal de onderzoekscommissie gaan voorzitten.

Parkeerbeleid (menukaart)
Woordvoerder Auke Bijlsma constateerde namens de PvdA-fractie dat discussies over parkeerbeleid minder ideologisch lijken te worden. Hij complimenteerde in dat verband niet alleen de wethouder maar ook de andere fracties die mede hebben bijgedragen aan een zakelijke discussie. Bijlsma diende, nadat veel wensen van de PvdA al na de commissiebesprekingen waren overgenomen, nog een voorstel in tot wijziging van de zogenaamde Menukaart Parkeren. Hij stelde voor de instelling van blauwe zones te toetsen aan de verkeersdoorstroming en verkeersveiligheid en de blauwe zones bovendien na enige tijd opnieuw te evalueren. Van de fractie van GroenLinks werden verschillende wijzigingsvoorstellen aangenomen. Verweg het grootste deel van de 46 moties was afkomstig van Mokums Mobiel (19) en de VVD (14), waarvan er slechts enkelen een meerderheid kregen.

Regionaal Verkeer- en Vervoers Plan (RVVP)
De PvdA-fractie gaat akkoord met het RVVP. Auke Bijlsma benadrukte wel het belang van goede samenwerking met de andere gemeenten. In dat verband gaf Bijlsma als voorbeeld dat Hoofddorp door advertenties waarin gewezen wordt op de ruime parkeermogelijkheden in die gemeente de druk op de toch al overvolle wegen mogelijk vergroot. Dat helpt niet bij het ontlasten van de wegen, het verbeteren van de doorstroming en de stimulering van het gebruik van openbaar vervoer.

Grootstedelijk verklaren Middenmeer-Noord
PvdA-raadslid Bouwe Olij stelde aan het begin van zijn bijdrage vast dat het stadsdeel Oost-Watergraafsmeer eerder plannen heeft gemaakt om het sportpark opnieuw in te richten waarmee twee sportvelden sneuvelen. ‘De betreffende clubs waren daar niet blij mee, maar het stadsdeel heeft een overmaat van twee velden vastgesteld’, zo zei Olij. ‘Nu Zeeburgia met vier velden gaat verhuizen naar het nieuwe sportcomplex in het Diemerpark zijn er in totaal zes velden overmaat’, constateerde Olij. ‘Helaas moet nu, gezien het feit dat het stadsdeel niet wil meewerken aan de bouw van woningen die noodzakelijk is voor de komst van een station in de Watergraafsmeer, gegrepen worden naar een paardenmiddel, het grootstedelijk verklaren. Dit is in de geschiedenis van het bestaan van de stadsdelen misschien de derde keer dat dit gebeurt’, zei de PvdA-er.

Met een amendement beoogde de PvdA en medeondertekenaars VVD en CDA onder meer vast te leggen dat de bebouwing beperkt zal worden tot maximaal zes sportvelden, dat aan het besluit wordt toegevoegd dat er een toezegging moet zijn van NS-reizigers dat men bij het nieuwe station zal stoppen en dat de resterende ruimte op het sportpark de status van ‘groen buiten de hoofdgroenstructuur’ heeft (kaart Structuurplan).

Nadat wethouder Stadig in zijn beantwoording meldde dat inmiddels zeker is dat het kan op 6 velden en het amendement op dat punt dus ook kan worden uitgevoerd, werden het amendement en het daarmee gewijzigde voorstel door een meerderheid van de gemeenteraad (PvdA, VVD, CDA) aangenomen.

Positionering dienst Food Center
Bouwe Olij diende bij dit agendapunt een motie waarin het college gevraagd wordt het Food Center Amsterdam niet onder te brengen bij de dienst Economische Zaken (EZ), maar bij de dienst Amsterdam Beheer. De PvdA is van mening dat het logischer is om een beheerdienst als het Food Center onder te brengen bij de dienst Amsterdam Beheer en niet bij een beleidsdienst als EZ. Na enige discussie zegde het college toe binnen twee weken aan te geven op welke wijze de aangenomen motie kan worden uitgevoerd.

Betaalbare huren voor middenstanders
Woordvoerder Economische Zaken Rachid Jamari stelde vast dat het college zeer positief heeft gereageerd op het initiatief van PvdA-raadsleden Zati Yurdakul en Bouwe Olij om in actie te komen voor betaalbare huren voor middenstanders. De PvdA-notitie bevatte ook een aantal concrete voorstellen. Met een raadsbreed gesteunde motie werd het college door Jamari opgeroepen in ieder geval een proef te starten waarmee ondernemers onder meer beter ondersteund worden bij huuronderhandelingen, het vinden van betaalbare bedrijfsruimte en het vinden van de weg naar de bedrijfshuuradviescommisssie.

Keerlus lijn 7
PvdA-raadslid Herman Marres diende een motie in waarmee het voorstel van het college om een (tijdelijke) keerlus aan te leggen voor lijn 7 in het Dobbeplantsoen werd afgewezen. De keuze van de PvdA voor het in plaats daarvan pleiten voor keren bij het Moddermancircuit werd gesteund door een raadsmeerderheid, maar aangezien de gehele collegevoordracht na het aannemen van de motie in feite was afgewezen werd deze ingetrokken door de wethouder. Wat er nu wel gaat gebeuren is nog onduidelijk. Voorlopig zal lijn 7 nog wel blijven doorrijden naar het Sloterparkbad.

Glasvezelnetwerk
Herman Marres benadrukte namens de PvdA-fractie enthousiast te zijn over de pilot in Zeeburg voor aanleg van een glasvezelnetwerk. Wel merkte hij op dat de gemeenteraad in alle vrijheid moet kunnen beslissen over eventuele vervolgaanleg in andere delen van de stad, na realisatie van de pilot en de eerste ervaringen in de praktijk. De wethouder trok de passage over ‘de morele plicht voor de gemeenteraad’ om ook na de pilot verder te gaan met het glasvezelnetwerk daarop in. Het voorstel werd uiteindelijk door een ruime meerderheid van de raad aangenomen. CDA en SP stemden tegen.