22 september 2004

PvdA in de gemeenteraad op 22 september 2004, een verslag

Raadsverslag nr. 18 door Thijs Reuten over de inbreng van de PvdA in de gemeenteraad.

Actualiteit Schiphol
De raadsvergadering begon met een actueel punt, op de agenda gezet door de PvdA naar aanleiding van antwoorden op vragen van PvdA-raadslid Herman Marres. In de antwoorden van het college wordt melding gemaakt van een brief van augustus 2003 die bij de Raad niet bekend was en waarin staat dat het college als aan enkele voorwaarden is voldaan een positief advies over verkoop van aandelen aan de gemeenteraad zal voorleggen. Vier maanden na die brief, in december 2003, liet het college de Raad nog weten dat op geen enkele manier actie zou worden ondernomen. Marres: ‘De PvdA-fractie is hier zeer verbaasd over en wil nu dat het college, gezien de plannen die de regering heeft en de -naar nu blijkt- al eerder door het college ondernomen actie, gaat lobbyen bij regering, parlement en alle andere relevante instanties’. De motie is duidelijk: ‘Het college moet gaan pleiten voor behoud van alle aandelen in overheidshanden’, aldus Marres. Wethouder Huffnagel was in zijn beantwoording zeer terughoudend en deelde de raad na het aannemen van de motie (VVD, CDA en D66 tegen) mee dat het college de Raad zal laten weten op welke manier ‘invulling zal worden gegeven aan de motie.’ De PvdA-fractie gaat ervan uit dat het college de motie ter kennis zal brengen van de regering en alle andere betrokkenen en de motie dus zal uitvoeren door actief te proberen met name de regering op andere gedachten te brengen.

Zie ook de vragen en antwoorden en de in de raad aangenomen motie

Interpellatie STAP
Bij de interpellatie van GroenLinks over de stichting STAP vroeg Manon van der Garde namens de PvdA-fractie of NV Werk nu inspanningen doet om de betrokken ID’ers op een andere plek aan het werk te helpen en of de nieuwe stichting (WVK, de ‘opvolger’ van STAP) nu loonkostensubsidie krijgt van de gemeente? GroenLinks wil dat het probleem tussen UWV, NV Werk en Stichting STAP alsnog door de wethouder wordt opgelost. Wethouder Aboutaleb antwoordde dat hij zeer begaan is met het lot van de betrokken ID’ers, maar dat hij niet bereid is in te grijpen in het conflict tussen NV Werk, uitkeringsinstantie UWV en STAP/WVK.

Reactie college op notitie ‘Gezinscoach’
Bij de behandeling van de reactie van het college op de PvdA-notitie ‘Gezinscoach voor problematische gezinnen’ benadrukte PvdA-woordvoerder diversiteit en jeugd en indiender van de notitie, Amma Asante, nog eens het belang van een vangnet als ouders niet in staat zijn om de opvoeding zelf (geheel) op zich te nemen. Asante: ‘Natuurlijk is de opvoeding in de eerste plaats een taak van de ouders, maar als het niet helemaal goed gaat moet er wel hulp worden geboden. De gezinscoaches zouden indien nodig vooral praktische hulp kunnen bieden aan gezinnen, ter voorkoming van grotere problemen.’ Wethouder Aboutaleb zegde op verzoek van de Raad toe om met aanvullende informatie te komen over de manier waarop praktische hulp aan gezinnen nog meer dan al het geval is kan worden verbeterd.

Reactie college op notitie ‘Toegankelijkheid’
De behandeling van de reactie op de PvdA-notitie ‘Vrije toegang. Hoe toegankelijk is Amsterdam voor mensen met een handicap’ werd door PvdA-raadslid Manon van der Garde aangegrepen om te benadrukken dat er met de toegankelijkheid bij het aanleggen van straten en het bouwen van (publieke) gebouwen nog vaak dingen fout gaan. ‘We willen dat het college een voorstel doet om tot een betere handhaving van het bouwbesluit te komen.’ Van der Garde heeft zich ter voorbereiding van het schrijven van de notitie uitgebreid georiënteerd op de toegankelijkheid van de stad voor gehandicapten door in alle stadsdelen met de lokale PvdA-fracties zelf onderzoek te doen. Toen bleek al dat er hier en daar nog wel wat schortte aan de toegankelijkheid. De motie van de PvdA die aandringt op het beter handhaven van de regels werd unaniem door de Raad aangenomen en is erop gericht dat bij nieuwbouw, zoals bijvoorbeeld op IJburg, fouten worden voorkomen, zodat de toegankelijkheid meteen goed geregeld wordt.

Pakhuis De Zwijger
De PvdA-fractie stemde bij monde van Herman Marres in met het voorstel van het college om
een het Pakhuis te verbouwen tot een cultureel vloerenpakhuis. Wel vroeg Marres aan het college de toezegging dat er in de toekomst geen exploitatielasten voor de gemeente uit het gebouw voortvloeien. Daarover wordt namelijk niets gemeld in de voordracht en hoewel de PvdA de realisatie van het Pakhuis-plan van harte steunt, wil de PvdA niet dat we nu een besluit nemen waar in de toekomst weer subsidie bij moet voor de exploitatie van nieuwe ruimtes.

Centrum Amsterdam Noord
PvdA’er Bouwe Olij complimenteerde het college en stadsdeel Noord met de meer realistische aanpak die nu wordt voorgesteld voor de ontwikkeling van het centrumgebeid in Amsterdam Noord. De PvdA is tevreden over het plan en het positieve saldo en kan leven met compensatie van een klein aantal niet in dit project te bouwen goedkope huurwoningen in een daarnaast gelegen project.

Mondelinge vragen
Frank de Wolf, woordvoerder veiligheid van de PvdA, stelde mondeling vragen aan het college over de kwestie rond de Diamantbuurt. De Wolf wilde van de burgemeester weten wat er tot nu toe is gedaan aan de problemen en hoe hij is omgegaan met de uitspraken van Van Riessen rond deze zaak? De burgemeester ging in zijn antwoord in op alles wat er de afgelopen tijd is gedaan. Hij herhaalde dat een samenscholingsverbod een zeer zwaar en wat hem betreft uiterste middel is. Naar zijn mening zijn er nog steeds voldoende andere middelen om de situatie te verbeteren. Daarnaast herhaalde de burgemeester dat hij afstand heeft genomen van de kwalificaties van Van Riessen aan het adres van het deelraadslid Van Amerongen. Ook politiechef Kuiper heeft van die uitlatingen van Van Riessen afstand genomen. (Zie bericht elders op de site)
De Wolf vroeg wethouder Aboutaleb naar zijn bevindingen, onder meer naar aanleiding van zijn bezoek aan de wijk en contacten met jongeren en buurtbewoners. Ahmed Aboutaleb antwoordde dat hij na de recente berichten over de buurt direct besloot tot een wandeling in de buurt. Hij zei te hebben vastgesteld dat er inderdaad sprake is van een probleem, maar dat er tegelijkertijd initiatieven zijn genomen om de overlast terug te dringen. De overlast en de problemen van de jongeren zelf zijn daarmee echter niet verdwenen. ‘De jongeren hebben volop tijd om zich te vervelen, omdat ze als ze niet naar school gaan en ook niet aan het werk zijn’. De vraag is volgens de wethouder hoe het komt dat de we ondanks de voorzieningen die we hebben en het goede werk van streetcornerwork en Maatwerk in de wijk, toch geen greep hebben op een bepaald deel van de jongeren. ‘Op korte termijn moeten we proberen die jongeren toch een zinvolle dagbesteding te geven. Of ze moeten naar school of ze moeten richting werk worden geholpen.’ Binnen zes tot zeven weken zal wethouder Aboutaleb de Raad over deze aspecten informeren.