18 maart 2006

PvdA in de gemeenteraad op 15 maart 2006

Geen echt raadsverslag deze keer, maar een kort bericht uit de raadszaal waar op 15 maart afscheid werd genomen van maar liefst 25 van de 45 raadsleden. Burgemeester Cohen had vriendelijke woorden voor alle raadsleden voor wie het de laatste vergadering was. Vier raadsleden die zich, soms in verschillende functies, 12 jaar hebben ingezet voor het bestuur van Amsterdam werden koninklijk onderscheiden.

Van de PvdA-fractie kregen Auke Bijlsma voor 12 jaar lidmaatschap van de gemeenteraad en Zati Yurdakul voor vier jaar lidmaatschap van de gemeenteraad en daarvoor acht jaar stadsdeelraadslid in Osdorp een koninklijke onderscheiding. Zij kregen beiden de versierselen opgespeld door de burgemeester die horen bij het lidmaatschap van de Orde van Oranje Nassau.

Behalve van Auke en Zati werd ook afscheid genomen van de PvdA’ers Amma Asante, Aad Brinkman, Rachid Jamari, Peter Klerks, Herman Marres en Marius Nijman. Alle scheidende raadsleden kregen de gelegenheid om voor de laatste keer het woord te voeren in de gemeenteraad, wat een mooie tijdsbeeld gaf en vele serieuze maar ook veel vrolijke momenten opleverde. De PvdA is alle scheidende PvdA-raadsleden zeer dankbaar voor hun inzet en toewijding en zal op een later moment nog passend afscheid van hen nemen.

Hieronder de toespraken van de scheidende raadsleden:

Naast de acht PvdA’ers namen in totaal nog 17 andere raadsleden afscheid. Van de SP, VVD, CDA, D66 en GroenLinks. Het afscheid van de raadsleden van Amsterdam Anders/De Groenen, Mokum Mobiel en Leefbaar Amsterdam betekende tegelijk ook het verdwijnen van deze drie partijen uit de gemeenteraad van Amsterdam. Ook deze leden dankt de PvdA hartelijk voor hun inzet voor Amsterdam.

Op donderdag 16 maart wordt de nieuwe gemeenteraads geinstalleerd.