20 juli 2005

PvdA in de gemeenteraad op 13 en 14 juli. Een verslag

In dit laatste raadsverslag van het politieke seizoen 2004/2005 de belangrijkste onderwerpen en resultaten van de dubbele raadsvergadering op 13 en 14 juli.

Toespraak Burgemeester
De burgemeester hield aan het begin van de raadsvergadering een toespraak naar aanleiding van de aanslagen in Londen. Hij vertelde dat hij de burgemeester van Londen gezegd heeft dat Amsterdam zeer meeleeft met de stad Londen en met veel bewondering kijkt naar de manier waarop de mensen gereageerd hebben op de aanslagen. De toespraak is na te lezen op deze link.

Voorjaarsnota
Bij de Voorjaarsnota bespreekt de gemeenteraad de hoofdlijnen voor de begroting van volgend jaar. De gemeenteraad kan aangeven in welke richting de voorstellen van de begroting zouden moeten gaan. Dat betekent dat het niet over kleine bedragen zou moeten gaan en niet over het daadwerkelijk verdelen van geld over concrete projecten. Dat laatste gebeurt bij de begrotingsbehandeling in het najaar.

PvdA-fractievoorzitter Lodewijk Asscher diende een motie in met betrekking tot het eerder door de PvdA gelanceerde plan Kinderen Eerst. ‘De kinderen van de stad verdienen alle kansen op een mooie en succesvolle toekomst. Niet ieder kind in Amsterdam krijgt ook een echte kans. Armoede is erfelijk en afkomst is van grote invloed op de slagingskansen van kinderen.’ Het college wordt gevraagd bij de begroting met een uitvoeringsplan te komen, waarvoor 3,5 miljoen euro structureel beschikbaar is.

Financieel woordvoerder Thijs Reuten vroeg aandacht voor een aantal technisch-financiële punten en diende een motie waarmee beoogd wordt opnieuw de ISV-bezuinigingen van de regering substantieel te compenseren. De PvdA wil bovenop de door het college voorgestelde 10 miljoen euro nog eens 10 miljoen erbij voor 2006, zodat verbetering van de wijken en stedelijke vernieuwingsprojecten volgend jaar kunnen doorgaan op het niveau van 2005.

Beide PvdA-moties (klik hier) werden op donderdagavond aangenomen. Met de andere aangenomen moties die ook de steun van de PvdA kregen is het college onder meer gevraagd bij de begrotingsvoorstellen aandacht te geven aan:

– een extra structurele impuls van 1 miljoen euro voor de woningbouw, met bijzondere aandacht voor studenten en ouderen
– meer geld voor openbare ruimte (1 miljoen structureel) en toegankelijkheid openbare gebouwen (eenmalig 0,5 miljoen)
– 1 miljoen structureel voor stimulering van brede school-projecten, te betrekken bij de uitvoering van de motie Kinderen Eerst
– het goed voorbereiden van de invoering van de WMO, waarvoor 1 miljoen euro extra is gevraagd

Wat er precies met de wensen van de Raad gebeurt zal in het najaar duidelijk worden als de ontwerp begroting 2006 door het college wordt vastgesteld. De gemeenteraad zal de definitieve begroting eind 2005 vaststellen.

Tijdens het debat over de Voorjaarnota sprak PvdA-fractievoorzitter Lodewijk Asscher ook nog over het voorstel om het publiek meer te betrekken bij de voorkoming van terroristische aanslagen en campagnes op te starten die mensen beter informeren over wat te doen als er toch iets gebeurt. Dat betekent dat behalve meer en betere informatie ook meer geoefend zou kunnen worden op ontruiming van stations en andere drukke plekken. De motie die werd aangenomen vraagt het college na het reces concrete voorstellen te presenteren. De burgemeester zegde nadere voorstellen in september toe.

Zie ook het artikel in Trouw zaterdag 16 juli 2005 over publiekscampagne terrorisme

Debat over rapport professor Elzinga over fractiebudgetten
Het debat over de bevindingen van professor Elzinga verliep chaotisch en was bij vlagen buitengewoon gênant. Dit was vooral te wijten aan de raadsleden van Mokum Mobiel en Leefbaar Amsterdam die lange tijd bleven volhouden dat hun partijen niets te verwijten viel. Aan het begin van het debat had PvdA-fractievoorzitter Lodewijk Asscher in het verlengde van zijn bijdrage aan het debat op 11 mei 2005 (zie elders op de website) vastgesteld dat ‘(D)it het begin kan zijn van het zuiveren van onze naam als gemeenteraad. We hebben nu weer de kans aan het herstel van het vertrouwen bij het publiek te werken. Lukt dit ons niet, omdat geen consequenties worden getrokken, omdat we in eindeloze juridische haarkloverij verzeild raken waar niemand meer iets van begrijpt, dan blijft boven sommige partijen de geur van bederf en het beeld van graaiers en zakkenvullers opstijgen. Dan raken niet alleen personen en partijen, maar ook de democratie blijvend beschadigd’.

Opvallend was dat pas tijdens de raadsvergadering bekend raakte dat het CDA behalve een vaste en daarmee onwettige extra onkostenvergoeding van enkele honderden euro’s aan alle raadsleden aan de vorige en huidige fractievoorzitter nog eens 1000 euro per maand extra uitkeerde. Ook die vergoeding is uiteraard in strijd met de gemeentewet en zal moeten worden terugbetaald. Opmerkelijk is dat het CDA, terwijl in feite dezelfde fout was gemaakt, eerder dit jaar forse kritiek had op de VVD, die ten onrechte een extra vergoeding aan de toenmalige fractievoorzitters uitkeerde, wat Frits Huffnagel uiteindelijk zijn wethouderschap kostte. De VVD heeft een en ander echter wel direct zelf naar buiten gebracht toen de fout ontdekt werd en Huffnagel heeft het geld ook direct teruggestort. Uiteindelijk zei ook het CDA in het debat op 13 juli tot terugvordering en terugbetaling te zullen overgaan. In september zal het presidium van de gemeenteraad op basis van de aanbevelingen van Elzinga en de rapporten van de ACAM voorstellen doen voor verbetering van de verordening en over het terugvorderen van onrechtmatig uitgegeven geld.

Zie verder berichtgeving in Het Parool 14 juli 2005.

80 km op de ring
De PvdA hield samen met een meerderheid van de gemeenteraad vast aan het uitvoeren van de eerder aangenomen motie over een inzet voor 80 km op de ring A10. PvdA’er Auke Bijlsma lichtte toe dat zeker gezien de toegenomen zorg over de luchtkwaliteit en met het oog op de doorstroming op de A10 een hernieuwd pleidooi bij regering en Tweede Kamer voor 80 km op de hele Ring A10 goed zou zijn. Tot nu toe wil de minister niet verder gaan dan een experiment op de A10 West.

Risicobeheersing Noord Zuidlijn
PvdA woordvoerder Auke Bijlsma memoreerde dat door het door de gemeenteraad gestarte onderzoek er nu belangrijke verbeteringen worden doorgevoerd in het project. Het college heeft namelijk een groot deel van de aanbevelingen van de onafhankelijke onderzoekers overgenomen. Hoewel er altijd risico’s zijn verbonden aan een ingewikkeld project als de Noord Zuidlijn, leiden de aanbevelingen en het onderzoek van de Faithfull & Gould wel tot betere beheersing van die risico’s. Bijlsma bleef in het debat hameren op de noodzaak van het goed informeren van de gemeenteraad over de voortgang van het project. Ook vroeg hij nogmaals aandacht voor de bij de beslissing over aanleg van de metrolijn aangenomen moties.

Lijn 5
Herman Marres diende namens de PvdA-fractie een voorstel in waarmee definitief gekozen wordt voor het in stand houden van de tramverbinding lijn 5 met Amstelveen tijdens de realisatie van de Zuidas en de aansluiting van de Noord Zuidlijn op station Zuid WTC. Het voorstel werd door een ruime meerderheid van de raad gesteund. In ieder geval moet voorkomen worden dat op enig moment zowel de directe verbinding Amstelveen – Centraal Station (metro/sneltram) als de rechtstreekse tramverbinding Amstelveen – Centraal Station via Leidseplein niet meer rijdt.