14 april 2005

PvdA in de gemeenteraad op 13 april 2005

Raadsverslag nr. 26 door Thijs Reuten over de inbreng van de PvdA in de gemeenteraad.

Beleidsnota monumenten en archeologie
Charlotte Riem Vis zei namens de PvdA-fractie dat het een goede nota is geworden. Er is overeenstemming met de stadsdelen en er zijn goede afspraken gemaakt. De PvdA had nog wel enkele vragen, onder meer over de kosten die door het Rijksmonumenten- en archeologiebeleid op ons afkomen. ‘Kan de wethouder de financiële problematiek die mogelijk op Amsterdam afkomt nog eens bij de staatssecretaris onder de aandacht brengen?’, vroeg Riem Vis. Wethouder Belliot antwoordde dat ze al meerdere malen heeft aangekaart dat de kosten van de nieuwe wetgeving voor een stad als Amsterdam met veel monumenten en potentieel interessante archeologische vindplaatsen extra aandacht verdienen. Hopelijk kan Tweede Kamer daar bij de verdeling van de vaststelling van de budgetten ook rekening mee houden.

Eerste begrotingswijziging 2005
In dit stuk worden onder andere de moties en amendementen die bij de behandeling van de begroting 2005 zijn aangenomen in financiële zin verwerkt. Financieel woordvoerder Thijs Reuten merkte op dat na de discussie in de commissie de wijzigingen in het vervolg beter zullen worden gepresenteerd, zodat de raad in een oogopslag kan zien wat er is veranderd. Verder diende Reuten namens de PvdA twee wijzigingsvoorstellen in die beiden werden aangenomen. Het eerste voorstel betekent dat er een aparte begrotingspost zal komen voor het Contactcenter, zodat het budget niet verdwijnt in een veel groter budget en goed te volgen is wat er met het geld voor dit project gebeurt. Het tweede was een andere technische correctie over de uitvoering van motie.

Wijziging toeslagenverordening Wet Werk en Bijstand
In de Wet werk en bijstand (WWB) staan instrumenten opgenomen waarmee de gemeente de bijstand onder meer kan afstemmen op situaties waarin mensen geen woning hebben. Momenteel geldt dat daklozen in Amsterdam de maximale toeslag van 20% van het minimumloon krijgen. Door aan de helft van de toeslag (10%) de voorwaarde te verbinden dat de persoon gebruik maakt van de maatschappelijke opvang wil het college stimuleren, dat zo veel mogelijk daklozen zich melden bij de hulpverlening. Daarnaast heeft het college in de beleidsregels bij de Reïntegratieverordening Wet werk en bijstand een trajectpremie geïntroduceerd voor de dakloze, die deelneemt aan een passend traject, dat bijdraagt aan verbetering van zijn maatschappelijk functioneren. Deze premie compenseert voor het grootste gedeelte het wegvallen van de overige 10% toeslag.

PvdA-woordvoerder Manon van der Garde gaf aan te kunnen instemmen met de wijziging van de toeslagregeling. Vooral om dak- en thuislozen niet aan hun lot over te laten en hen te stimuleren om gebruik te maken van slaapplaatsen en zorgtrajecten. Wethouder Aboutaleb zegde met zijn collega Belliot van Zorg toe om in de gaten te houden dat er ook voldoende aanbod is van de instellingen voor de dak- en thuislozen.

Amstelplan voor de arbeid
Dit PvdA initiatiefvoorstel gaat niet over het scheppen van extra banen, wel over het scheppen van de voorwaarden voor een gezonde en goed functionerende arbeidsmarkt. Indiener Manon van der Garde: ‘Werk is je ‘paspoort’ voor de samenleving en de motor voor integratie. Maar dan moeten we wel de voorwaarden scheppen voor een gezonde arbeidsmarkt’. In het PvdA-voorstel worden een aantal knelpunten aangegeven, zoals de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt, de mismatch tussen vraag en aanbod en discriminatie op de arbeidsmarkt. Van der Garde zei ook dat duurzame economische groei niet komt van een kleine elite van supertalenten. Die heb je zeker nodig en ze wil ook voor die groep voorwaarden scheppen, maar duurzame groei wordt gerealiseerd als de talenten van de grote groep net onder de supertalenten, zo’n 70% van de beroepsbevolking, goed ontwikkeld worden en deze groep duurzaam aan het werk is.

Naast een aantal vragen en opmerkingen was er ook veel bijval voor het initiatief van Manon van der Garde. Verschillende partijen, waaronder de VVD en het CDA, maakten bezwaar tegen het zwartboek tegen discriminatie op de arbeidsmarkt. Dit voorstel werd net als de andere voorstellen in het initiatiefvoorstel aanvaard. Het college gaat nu werk maken van de uitvoering van het Amstelplan voor de arbeid.

PvdA notitie onderwijshuisvesting
De PvdA heeft deze notitie, geschreven door Lodewijk Asscher, Karina Schaapman en Bouwe Olij, ingediend om de verbetering van de onderwijshuisvesting in een stroomversnelling te brengen. Inmiddels is mede door eigen onderzoek van de indieners van de notitie duidelijk geworden waar, zowel bij de stadsdelen als bij de centrale stad, de blokkades zitten. Daarmee zijn ze nog niet opgelost. Daarvoor heeft de PvdA onder meer de schoolhuisvestingsregisseur voorgesteld. Het college heeft die regisseur al aangesteld en reageerde ook op andere suggesties van de PvdA positief. Fractievoorzitter Lodewijk Asscher: ‘In de reactie wordt echter ook weer een beetje gepingpongd over waar de schuld ligt van de stagnerende verbetering van de scholen. De kinderen kopen daar natuurlijk niets voor. Het gaat erom dat ze naar goed onderhouden of nieuwe scholen kunnen’. Asscher sprak tenslotte de hoop uit dat de regisseur veel successen zal boeken. Dat zou goed nieuws zijn voor veel Amsterdamse kinderen en hun ouders.

Spiritacties
Het gaat hier om acties gericht tegen criminele illegalen. Daarbij is het feit dat criminaliteit wordt geconstateerd of dat mensen verdacht worden van veelvoorkomende criminaliteit die gepaard gaat met ernstige maatschappelijke overlast, de reden om tot actie over te gaan. Lodewijk Asscher kwam namens de PvdA tot de conclusie dat het beleid van de burgemeester op dit gebied zorgvuldig is. Dat de vormen van criminaliteit waar het over gaat, zoals systematische winkeldiefstallen, zakkenrollerij en het oplichten van toeristen maatschappelijke overlast veroorzaakt is duidelijk. Duidelijk is ook dat geen sprake is van misbruik van het vreemdelingenrecht, noch van een ‘jacht’ op illegalen. Amsterdam speurde niet en zal ook niet gaan speuren naar illegalen, maar als er sprake is van ernstige overlast door criminaliteit waarbij illegalen betrokken zijn wordt wel actie ondernomen.

Contactcenter
Herman Marres memoreerde dat er in de discussie over dit project, in het kort een centraal gemeentelijk telefoonnummer, door de PvdA veel aandacht is gevraagd voor de positie van de stadsdelen. Hij benadrukte ook dat er door de vele vragen en de discussie ook veel verbeterd is aan het voorstel. Kritisch was Marres over de relatie van het project met andere informatiestromen en communicatiemogelijkheden, waarbij hij ook verwees naar een gezaghebbend rapport daarover van het ministerie van Binnenlandse Zaken en de richtlijnen van Burger Koning. Ook wees hij er nogmaals op dat het van belang is dat de stadsdelen ook financieel in staat zijn in de toekomst bij eventuele aantakking op het project de eigen back office en front office functies goed in te richten. Belangrijk punt voor de PvdA-fractie is dat voor het bedrag wat er nu is vrijgemaakt op de begroting een project wordt uitgevoerd wat op zichzelf functioneert en wat ook zonder aanvullende modules een toegevoegde waarde heeft voor de dienstverlening. Dit punt werd in en motie die met uitzondering van D66 door alle fracties gesteund werd vastgesteld.

Ontwikkelingsplan Zeeburgereiland
Namens de PvdA-fractie sprak Herman Marres zijn waardering uit voor het ontwikkelingsplan, maar hij kwam ook terug op twee belangrijke punten uit de commissiebehandeling. De PvdA vindt dat het in de toekomst mogelijk moet blijven om, als daar zowel bij de gemeente als bij stadsdeel Zeeburg draagvlak voor is, gewenste maatschappelijke functies op het Zeeburgereiland te realiseren. Marres diende ook een motie in over samenwerking met het stadsdeel in een coalitiemodel. Marres: ‘De inbreng van het stadsdeel vinden wij belangrijk. Om het stadsdeel optimaal te betrekken bij de verdere uitwerking van dit voor het stadsdeel belangrijke project zou een samenwerking op basis van een coalitiemodel goed zijn’. De motie werd aangenomen.

Dokontwikkeling Zuidas
PvdA woordvoerder Thijs Reuten stelde vast dat met het plan voor de oprichting van een NV voor de aanleg van het zogenaamde Zuidas-Dok, het ondergronds brengen van rails en wegen in Zuidas, de daadwerkelijke realisering nog nooit zo dichtbij is geweest. Reuten: ‘De weg die nu ingeslagen wordt biedt geen garantie op succes, maar als het lukt en er zijn voldoende marktpartijen die het een haalbaar project vinden dan komt het Dok er echt en is het risico voor de gemeente Amsterdam met een aandeel van 20% in de NV relatief klein’. Tot nu toe waren er wel goede plannen, maar was het risico steeds 100% voor Amsterdam en leek uitvoering van het plan ver weg. In de commissie had de PvdA al aandacht gevraagd voor het openhouden van de mogelijkheid om boven het Dok over tien tot vijftien jaar alsnog sociale woningbouw te kunnen realiseren. Ook vindt de PvdA het van groot belang dat er zonodig goede alternatieve scenario’s op tafel komen voor de (snel)trambereikbaarheid van Buitenveldert en Amstelveen.

Milieubeleid
Uit de reactie van het college op de notitie van GroenLinks ‘Een zonnig stadhuis’ blijkt dat over een deel van de voorstellen al positief is besloten. Marius Nijman zei namens de PvdA waardering te hebben voor alle initiatieven die bijdragen aan een beter milieu. De pleidooien voor beprijzing van autokilometers, verlagen van de maximumsnelheid op de A10 en initiatieven die het gebruik van duurzame energie bevorderen zijn dan ook gesteund of op initiatief van de PvdA in gang gezet. Voorstellen voor fietsparkeernormen die het college niet wilde, werden bij motie – mede ondersteund door de PvdA – toch aan het college gevraagd.