17 januari 2005

PvdA in de gemeenteraad op 12 januari, een verslag

Raadsverslag nr. 22 door Thijs Reuten over de inbreng van de PvdA in de gemeenteraad.

Papierlozen in Amsterdam
Naar aanleiding van een notitie van GroenLinks en de reactie daarop van Burgemeester en Wethouders over de zogenaamde ‘papierlozen’ (mensen zonder geldige verblijfstitel, ook wel illegalen genoemd) werd een levendig debat gevoerd in de gemeenteraad. Namens de PvdA zei Frank de Wolf de notitie en de reactie van het college te ondersteunen. Maar de PvdA stemde ook voor drie moties van GroenLinks die allen een meerderheid kregen. Die drie voorstellen gaan op een aantal punten verder dan de collegereactie op de raadsnotitie. Volgens PvdA’er De Wolf blijft het overigens een probleem dat de regelgeving dermate ingewikkeld dat het bijzonder moeilijk is om binnen de kaders van de wet zoveel mogelijk praktisch te blijven en mensen niet aan hun lot over te laten in Amsterdam. ‘Toch zal dat altijd tot het uiterste geprobeerd moeten worden, zeker ook waar kinderen betrokken zijn en medische zorg aan de orde is. Mede daarom ondersteunt de PvdA ook de motie die ervoor pleit ook illegalen die een kansrijk verzoek op medische gronden hebben ingediend onder de werking van het in Amsterdam bestaande Noodfonds te brengen’.

Afwikkeling reconstructie Overtoom en lessen voor de toekomst
Verkeerswoordvoerder Auke Bijlsma memoreerde namens de PvdA nogmaals dat bij dit project wel erg veel dingen tegelijk flink fout zijn gelopen. Vooral bewoners en ondernemers hebben daardoor onnodig lang met werkzaamheden te maken gehad en het project is flink duurder geworden. ‘Het is van groot belang dat de getrokken lessen ook werkelijk in de praktijk worden gebracht bij volgende grote projecten waar veel partijen bij betrokken zijn. Duidelijk moet dus zijn wie (eind)verantwoordelijk is en iedereen moet zo samenwerken dat de overlast voor bewoners en ondernemers tot een minimum wordt beperkt’.

Sociale woningbouw op Shellterrein en Buiksloterham
Met een amendement van PvdA raadslid Bouwe Olij heeft de gemeenteraad vorig jaar gevraagd om bij de nieuwbouw op het Shelterrein ook 30% betaalbare huurwoningen te realiseren. Dit blijkt nu helaas erg duur te zijn en het extra benodigde geld kan volgens wethouder Duco Stadig effectiever worden ingezet voor de bouw van betaalbare huurwoningen op andere plekken. De afspraak minimaal 30% van de woningbouw in het sociale segment te realiseren geldt niet per project maar over de hele productie. Daar moet echter wel bij bedacht worden dat als je bij grotere projecten, waaronder het Shellterrein en bijvoorbeeld IJburg en Zuidas, niet minimaal 30% bouwt het elders in kleine projecten nauwelijks meer te compenseren is. Hoewel de PvdA het jammer vindt dat op het Shellterrein minder sociale huurwoningen zullen worden gebouwd, moet het geld ook verstandig besteed worden en kan niet worden ontkend dat het alsnog ophogen van het percentage sociaal gewoon te veel kost. Olij: ‘Dat betekent wel dat de op het Shellterrein niet te realiseren woningen alsnog elders moeten worden gebouwd en dat voor het nabij gelegen Buiksloterham voor de nieuwbouw van meet af aan in de planvorming moet worden uitgegaan van minimaal 30% sociale huur’. Deze twee zaken stonden in een PvdA-motie die met steun van de linkse fracties en MM werd aangenomen.

Verkoopbaarheid Camping Amsterdamse Bos
Woordvoerder recreatie Marius Nijman gaf namens de PvdA-fractie aan akkoord te gaan met het collegevoorstel op dit punt. Wel benadrukte hij dat alles in het werk gesteld moet worden om de prijzen op een aanvaardbaar niveau te houden, zodat verblijf op de camping voor iedereen – dus ook voor mensen met een smallere beurs – mogelijk blijft tegen een redelijke tarief.

Oprichting Amsterdamse Compagnie NV
PvdA’er Rachid Jamari (Economische Zaken) was positief over het doel van de NV die erop gericht is op de ontwikkeling van kleinschalige bedrijfsruimte. ‘Daaraan is veel behoefte en de NV kan daar een goede functie in vervullen’. Aangezien het om oprichting van een NV (nieuwe rechtspersoon) gaat kan het college hier alleen toe overgaan (juridisch gezien, vanwege gemeentewet) na expliciete toestemming van de gemeenteraad. De gemeenteraad oordeelde met ruime meerderheid positief over het voornemen van het college de NV op te richten.

PvdA-notitie: Jonge moeders in Amsterdam: jonge meisjes in de knel
De notitie die namens de PvdA door Amma Asante was ingediend en waarvan de reactie van het college besproken werd, kreeg veel lof van andere fracties. Asante benadrukte dat hoewel er bij het college en betrokken organisaties wel aandacht is voor de problemen waar jonge moeders (tienermoeders) voor komen te staan en er in Amsterdam ook het nodige wordt gedaan aan opvang, voortdurende waakzaamheid geboden is. ‘Mochten er gaten vallen dan is snelle actie noodzakelijk. Voldoende (crisis)opvang voor tienermoeders moet daarnaast gecombineerd worden met gerichte voorlichting aan jonge meiden’.

Lees alle raadsstukken na op www.amsterdam.nl