13 januari 2006

PvdA in de gemeenteraad op 11 januari 2006

Raadsverslag nr. 36 door Thijs Reuten over de inbreng van de PvdA in de gemeenteraad.

Bespreking feitenrelaas spandoeken
Naar aanleiding van de inbeslagname van onder meer de zogenaamde anti-Verdonk spandoeken en de gebeurtenissen daaromheen heeft de burgemeester een feitenrelaas opgesteld. PvdA-fractievoorzitter Lodewijk Asscher beperkte zich in zijn bijdrage – na een eerdere bredere discussie in de commissie over de gebeurtenissen en de aanleiding: de brand op Schiphol – tot de beoordeling van het politieoptreden.

’Voor de beoordeling van wat er gebeurd is moet wat de PvdA betreft in ieder geval onderscheid worden gemaakt tussen de beoordeling van de teksten – smaad of niet? – en het politieoptreden zelf. De PvdA heeft in een eerder stadium heel duidelijk gemaakt dat in sommige gevallen ten onrechte spandoeken zijn verwijderd. De vraag is nu: was het optreden proportioneel?’, aldus Asscher. Van verschillende kanten worden vraagtekens gezet bij het feitenrelaas. Het zou niet compleet zijn en onjuistheden bevatten.

Burgemeester Cohen stelde de vraag of kijkend naar wat er nu bekend is überhaupt reden is om nader onderzoek te doen naar de proportionaliteit van het politieoptreden? Los van de vraag of het feitenrelaas volledig is en overal precies van bekend is wat waar is en wat niet kun je misschien toch al wel conclusies trekken over de proportionaliteit, vond de Burgemeester. ‘Behoudens de punten waarvan ik eerder heb gezegd dat het optreden onjuist was, is er naar mijn smaak geen reden om te twijfelen aan de proportionaliteit van het politieoptreden’, aldus Cohen. Overigens kan iedereen die twijfelt aan de proportionaliteit van het politieoptreden een klacht indienen bij de klachtencommissie politieoptreden. De Burgemeester antwoordde op een vraag van de PvdA dat er tot op heden geen enkele klacht is ingediend bij de klachtencommissie.

In tweede termijn zei Lodewijk Asscher dat de PvdA niet tegen een (aanvullend) onderzoek is als dat noodzakelijk zou zijn, maar dat voordat het zover is eerst de normale procedures bewandeld kunnen worden. ‘Vooralsnog ga ik uit van de proportionaliteit, tenzij. Daarbij speelt een rol dat er tot op heden nul klachten zijn ingediend. Maar zelfs dan kan er reden zijn om te twijfelen aan de proportionaliteit van het politieoptreden en daarmee om te besluiten tot een onderzoek. Maar de aanwezigheid van klachten is wel relevant, als die er namelijk niet zijn moet je wel goede redenen hebben om de gebruikelijke procedure te omzeilen. De prijs van de devaluatie van de procedure weegt in dit geval voor de PvdA niet op tegen de voordelen van meer kennis dan nu beschikbaar is. Als er nog klachten komen zou de PvdA graag zien dat de Burgemeester alles in het werk te stelt om de procedure te versnellen, omdat langdurig onderzoek op zich ook niet goed is voor de geloofwaardigheid van het politieoptreden’. De Burgemeester zegde dit laatste toe. Asscher zou een klacht juist op het punt van het gebruik van pepperspray goed vinden, omdat dit tot duidelijkheid leidt over dit relatief nieuwe geweldsmiddel. Tenslotte benadrukte Asscher dat de PvdA tevreden is over het duidelijk door de Burgemeester als onjuist gekwalificeerde eigenmachtig weghalen van spandoeken. ‘Zonder beleidslijn, geen verwijdering van spandoeken’.

Shared Service Center Human Resources
Frank de Wolf steunde namens de PvdA de gedachte achter dit Shared Service Center (SSC HRM) Met betrekking tot de voorgestelde bestuursstructuur rond het SSC diende De Wolf een motie in die ervoor pleit om nader van gedachten te wisselen over de manier waarop het project zal worden aangestuurd, aangezien dit voor de gemeente een nieuwe manier van organiseren is van een project. Daarnaast specificeerde hij met een amendement de financiële kant van het project. ‘Het is van belang dat er veel gewicht wordt gegeven aan de evaluatie na de eerste fase, zodat er – ook financieel – goed kan worden bekeken of het project volgens plan verloopt’. Zowel de motie als het amendement werden aangenomen.

Onderzoek administratieve lasten
Rachid Jamari steunde namens de PvdA de uitkomsten van het onderzoek en de voorgestelde acties. Hij benadrukte dat de gemeente op dit punt voortdurend attent moet zijn, om ervoor te zorgen dat (startende) ondernemers zoveel mogelijk energie kunnen besteden aan hun bedrijf in plaats van aan onnodige regeldruk.

Renovatie Oostlijn metro
Auke Bijlsma vroeg bij dit agendapunt aandacht voor de eerder in de commissie aan de orde gestelde verbetering van de kwaliteit en comfort op de haltes. De wethouder zegde, op de vraag van Bijlsma daarover, toe dat afhankelijk van het verloop van het op dit moment lopende experiment met de verbeterde verwarmde tramhaltes, de resultaten ook bij de renovatie van de Oostlijn betrokken worden.

Voorzieningen voor nieuwe kolenterminal in de haven
PvdA-raadslid Herman Marres benadrukte bij dit agendapunt dat hij het zeer belangrijk vindt dat los van de erg strenge normen, die verder gaan dan wat wettelijk vereist is, bijzondere aandacht wordt besteed aan de stofoverlast. Marres: ‘Bij kolenoverslag komt vaak stof vrij die behalve overlast geeft ook schadelijk kan zijn voor de gezondheid bij bepaalde concentraties’.

De wethouder zei te overwegen zogenaamde snuffelpalen te plaatsen om de concentraties te meten. Marres wilde zekerheid over de intenties en vroeg daarnaast of ook de handhaving bij bestaande kolenterminals kan worden meegenomen, omdat er twijfel zijn of met name bij de bestaande terminals de wettelijke regels wel worden gehandhaafd. De wethouder deelde de zorg van de PvdA en zei de snuffelpalen voor de nieuwe terminal in ieder geval te willen toepassen, maar wees voor de bestaande terminals ook op de verantwoordelijkheid van de milieudienst en de provincie bij de handhaving.