5 februari 2006

PvdA in de gemeenteraad op 1 februari

Raadsverslag nr. 37 door Thijs Reuten over de inbreng van de PvdA in de gemeenteraad.

Actualiteit politie-informatie Diamantbuurt
Fractievoorzitter Lodewijk Asscher stelde in zijn bijdrage aan dit debat vast dat het verstrekken van onjuiste informatie door de politie aan de gemeenteraad een ernstige zaak is. ‘Het is dus geen opgeklopte kwestie, het is belangrijk dat we kunnen vertrouwen op de informatie die de politie geeft’. De burgemeester gaf aan dat hij vrijdag op de hoogte was gesteld van de onjuiste gegevens die verstrekt waren, maar dat hij gezien het feit dat dit rechtgezet zou worden geen aanleiding had gezien direct in actie te komen. Nadat hem was gebleken om welke gegevens het precies ging – ‘geen details’ – heeft hij meteen actie ondernomen en is er dinsdagavond een brief gekomen, waarna de gemeenteraad op woensdagochtend 1 februari geïnformeerd. De raad nam met deze uitleg genoegen.

Felix Meritis
Na het aannemen van het PvdA-initiatief op 30 november 2005 over een verbetering van de financiering van leningen van de beheersstichting van Felix Meritis (FMB) door een nieuwe garantstelling door de gemeente heeft het college Berenschot om advies gevraagd. Het rapport Berenschot maakte nog eens duidelijk dat niets doen geen optie is. Dit maakte de brief die het college op 20 december 2005 – één dag voor de begrotingsbehandeling – aan de raad stuurde extra opmerkelijk. Daarin schrijft het college mede op basis van het rapport Berenschot dat men een subsidie en niet een garantstelling als enige mogelijkheid ziet. ‘Als u dat ook een goed idee vindt, nodigt het college de gemeenteraad uit hiervoor dekking aan te bieden’. Verschillende fracties verbaasden zich erover dat het college als oplossing een subsidie ziet, maar daar zelf geen dekking bij aangeeft. Nadeel van een subsidie is volgens Berenschot de precedentwerking, bovendien ben je dat geld zeker kwijt. Een meerderheid van de raad was van meet af aan voorstander van een nieuwe garantstelling, waardoor FMB in staat wordt gesteld de restauratie af te ronden en de exploitatie te verbeteren. Een garantstelling kost alleen geld als FMB in de toekomst onverhoopt niet aan de betalingsverplichtingen kan doen.

PvdA-raadslid Thijs Reuten schreef na de bespreking in de commissie op 26 januari 2006 van het rapport Berenschot en de andere aanvullende informatie van onder meer FMB een nieuw initiatiefvoorstel. Reuten zei tijdens de raadsvergadering blij te zijn met het rapport Berenschot en stelde dat zowel het rapport Berenschot als de aanvullende informatie de PvdA heeft gesterkt in het standpunt dat niets doen geen optie is en dat een garantstelling alles afwegende de beste mogelijkheid is. ‘Wij hebben er vertrouwen in dat de meerjarenprognose tot en met 2016 reëel is’.

Het debat met wethouder Griffith spitste zich toe op de voorwaarden die gesteld zouden moeten worden aan de garantstelling. In de voordracht waren al enkele voorwaarden opgenomen en vanzelfsprekend zouden alle normale voorwaarden van toepassing zijn. De wethouder wilde aanvankelijk een harde voorwaarde over het hanteren van marktconforme huurprijzen opnemen. Dit stond volgens haar ook in de algemene voorwaarden. Aangezien de huidige meerjarenprognose van FMB tot 2016 een positieve cashflow laat zien, zag Reuten geen aanleiding nu zo’n voorwaarde te stellen. ‘Daarmee ga je je teveel bemoeien met de interne bedrijfsvoering. Belangrijk is dat als de financiële ontwikkeling onverhoopt tegenvalt er mogelijkheden zijn om de huurinkomsten te verhogen. Juist vanwege het rapport Berenschot staat daar ook iets over in de toelichting bij de voordracht’, aldus Reuten.

De wethouder legde na een schorsing van het debat over dit onderwerp uit dat in ieder geval geen strijdigheid met de Europese regels mag optreden. De ‘harde voorwaarde’ liet de wethouder vallen en van algemene voorwaarden waar de eis van marktconforme huur in zou staan was geen sprake meer. Aansluiting werd gevonden bij de toelichting in de voordracht op dit punt. Een grote meerderheid vond uiteindelijk dat de risico’s aanvaardbaar waren, gezien de situatie die om actie vraagt en de mogelijkheden die de garantstelling naar verwachting zal bieden. Alleen de CDA-fractie stemde tegen.
Lees hier het tweede en hier het eerste initiatiefvoorstel Felix Meritis

Volkstuinen
De Nota Volkstuinen was een nota waar de PvdA van meet af aan weinig heil van verwachtte. Het werk aan de nota heeft een stuk opgeleverd met veel aardige ideeën en goede voornemens. De tuinders schieten er echter weinig mee op werd ook al in de raadscommissie vastgesteld, onder meer door de vertegenwoordigers van de volkstuinparken. Volgens de PvdA moet de gemeenteraad zich concentreren op de bevoegdheden waar de centrale stad over gaat. Dat zijn de vaststelling van het Structuurplan en de vaststelling van de Hoofd Groen Structuur (HGS). Het andere beleid ten aanzien van volkstuinen is grotendeels een verantwoordelijkheid van de stadsdelen. Zo hebben bijna alle volkstuinparken huurcontracten met stadsdelen en zijn de stadsdelen voor het tot stand brengen van meer verbindingen met omliggende buurten en wijken, bijvoorbeeld op het gebied van onderwijs en recreatie, de meest aangewezen partners. Die relaties zouden versterkt moeten worden.

De PvdA steunde een voorstel van de SP, omdat dit goed aansloot bij de kritiek van de PvdA-fractie en de tekst in het verkiezingsprogramma 2006-2010 over volkstuinen. In de motie wordt het college gevraagd een voorstel te doen op basis waarvan de stadsdelen volkstuinparken, als die aan bepaalde voorwaarden voldoen, kunnen voordragen voor opname in de HGS. In het verkiezingsprogramma van de PvdA staat een actiepunt op het gebied van opname van volkstuinparken in de HGS.

Brief over externe verzelfstandiging GVB
Namens de PvdA-fractie voerden Marius Nijman en Auke Bijlsma het woord. Aan de orde was de brief die Amsterdam moet sturen naar de minister om aan te geven hoe de stad zal omgaan met het Gemeente Vervoer Bedrijf gezien de regels die in de toekomst zullen gaan gelden. ‘De belangrijkste vraag is of de weg die nu wordt ingeslagen het beste openbaar vervoer voor Amsterdam oplevert?’, vroeg Nijman zich af. ‘De PvdA is tevreden over de brief, maar die is wel wat laat. Hopelijk worden daarmee geen onnodige risico’s gelopen met betrekking tot de zogenaamde ongedeelde concessie’. De gewijzigde regels voor aanbesteding van het openbaar vervoer die door het Rijk zijn opgelegd, maakt externe verzelfstandiging van het GVB de beste variant. Nijman: ‘De enige manier om het GVB zo goed mogelijk te positioneren voor de aanbesteding van Openbaar Vervoer in 2012 is om het GVB extern te verzelfstandigen’. Door het bij elkaar houden van het GVB als bedrijf dat integraal openbaar vervoer kan aanbieden, kan helaas de uitslag van het referendum over het GVB niet gerespecteerd worden. Amsterdam heeft er alles aan gedaan om het GVB bij elkaar te houden en tegelijk het referendum te respecteren, maar landelijke wetgeving heeft ons ingehaald. Auke Bijlsma kreeg de toezegging van wethouder Maij dat het extern verzelfstandigde bedrijf 100% eigendom blijft van de gemeente.

Bijdrage kantoor stadsdeel Centrum
Bouwe Olij zei namens de PvdA-fractie ontevreden te zijn over de onderbouwing van het voorstel om 1,5 miljoen bij te dragen aan het nieuwe kantoor van het stadsdeel. Eind december heeft de gemeenteraad besloten geen bijdrage te leveren. Toen ging het nog om 9 miljoen euro. ’Zonder degelijke financiële onderbouwing stelt het college nu voor 1,5 miljoen uit te trekken. Daar kunnen wij zo niet me instemmen’. Aangezien een meerderheid van de raad niet wilde of kon instemmen met het voorstel, trok de wethouder het in. Het stadsdeel Centrum zal gevraagd worden te onderbouwen waarom een bijdrage noodzakelijk is.

Plannen Dekker
Namens de PvdA zei raadslid Bouwe Olij de brief aan de Tweede Kamer met het oog op de behandeling van de huurplannen van minister Dekker over het algemeen goed te vinden. Alleen met de slotpassage was Olij niet tevreden. ‘Het lijkt er met deze passage op alsof Amsterdam met een kleine aanpassing het verzet tegen de plannen zal staken. Dat is een verkeerd signaal. In onze ogen moeten de plannen helemaal van tafel, omdat ze ook met een kleine aanpassing desastreus uitpakken voor Amsterdam. Segregatie wordt gestimuleerd, de doorstroming komt geheel tot stilstand en voor mensen met een smalle beurs is op termijn alleen nog buiten de ring A10 een woning te vinden die enigszins betaalbaar is’, aldus Olij. De PvdA wil dat de WOZ-waarde niet wordt meegenomen in het woningwaarderingsstelsel. Namens de fractie diende Olij een amendement in om de laatste alinea van de brief te wijzigen. Dit amendement werd aangenomen.

Nota Stedelijke Infrastructuur 2006
Herman Marres diende bij dit agendapunt een amendement in, waarmee alsnog het door Moor en Oosterbaan uitgewerkte model voor de verhouding met de stadsdelen bij reconstructies en groot onderhoud aan wegen van het hoofdnet zou worden overgenomen. Marres betoogde dat de stadsdelen gezien de goede contacten in de buurt met alle betrokkenen veel beter toegerust zijn om de uitvoering van dit soort projecten te doen. Vanzelfsprekend moeten er goede afspraken zijn, zodat problemen zoals bij de Overtoom zich niet zullen herhalen. Deze problemen zijn op z’n minst mede veroorzaakt door centraal stedelijke (gemeentelijke) diensten. Drie leden van de PvdA-fractie steunden het amendement niet, maar ook met deze leden was er geen meerderheid in de raad geweest. Het amendement werd verworpen met alleen de stemmen van GroenLinks en de overige leden van de PvdA-fractie daarvoor.

Tweede Coentunnel en Westrandweg grootstedelijk project
Namens de PvdA-fractie stelde Herman Marres vast dat in de commissievergadering was toegezegd dat de zaken die waren ingebracht door verschillende betrokken stadsdelen meegenomen zouden worden in het besluit. Wethouder Van der Horst zei opnieuw dat het uitdrukkelijk de bedoeling is dat de punten waar het om gaat onderdeel zijn van het besluit en dat dus bijvoorbeeld nog een regeling wordt afgesproken voor de compensatie van de betrokken stadsdelen als er ten behoeve van het project extra kosten worden gemaakt.

Water terug in Vijzelgracht
Auke Bijlsma zei dat veel mensen in de gemeenteraad, waaronder de PvdA-fractie, sympathiek staan tegenover het voorstel om de gracht in ere te herstellen. Hij complimenteerde de mensen die het initiatief hebben genomen om een voorstel te maken en de plannen goed uit te werken. ’Met pijn in het hart moet ik tot de conclusie komen dat het zo ingrijpend wijzigen van de plannen rond de Noord Zuidlijn op de Vijzelgracht teveel risico’s met zich meebrengt en daarnaast ook teveel geld kost’. Bijlsma deed nog wel de suggestie om te kijken of een kleiner stuk water op de Vijzelgracht mogelijk is, waardoor wellicht het Noord Zuidlijn project niet hoeft te worden aangepast.

Het onzichtbare zichtbaar gemaakt. Prostitutie in Amsterdam anno 2005
Amma Asante schetste naar aanleiding van de bespreking van de reactie van het college op de PvdA-nota ‘Het onzichtbare zichtbaar gemaakt’, nogmaals de achtergrond van de totstandkoming van deze notitie. Amma Asante en Karina Schaapman hebben zich uitvoerig verdiept in de sector en met name in de misstanden, zoals gedwongen prostitutie, mensenhandel en uitbuiting van vrouwen, die volgens de PvdA onacceptabel zijn.

De PvdA is blij dat het voorstel om een gezondheidscentrum voor prostituees op te richten is overgenomen door het college. Asante vroeg aandacht voor een ander, nog niet opgepikt idee. ‘Amsterdam zou naar het voorbeeld van Antwerpen een publiekscampagne tegen vrouwenhandel moeten starten. Het Rijk is een actie gestart gericht op een specifieke groep prostituanten (bezoekers). In Antwerpen bestaat een succesvolle campagne met kaartjes en posters in onder meer kroegen die veel breder is en op een goede manier aandacht vraagt voor de problemen die schuil kunnen gaan achter de vrouwen in de prostitutie’, aldus Asante. Ook diende Asante namens de PvdA een motie in waarin gevraagd wordt om een onderzoek te doen naar het verhogen van de leeftijd waarop prostituees in Amsterdam bezocht mogen worden, van 16 naar 18 jaar. Daarmee wordt de leeftijd voor prostituanten gelijk getrokken met die van prostituees, waardoor bijvoorbeeld bij een controle een minderjarige jongensprostituee zich niet als klant kan voordoen. ‘Verder denkt de PvdA dat een verhoging van de leeftijd voor het gebruik maken van prostitutie nodig is, omdat juist jongeren onder de 18 nòg minder goed zijn dan volwassenen in het herkennen van situaties van gedwongen prostitutie of andere schrijnende omstandigheden’, zei Asante.

Veel fracties complimenteerden de PvdA en in het bijzonder Karina Schaapman en Amma Asante met de nota en de resultaten. De burgemeester zwaaide de raadsleden eveneens opnieuw lof toe en noemde het spijtig dat Karina Schaapman er niet bij was vanwege ziekte. Het gevraagde onderzoek naar de leeftijdsverhoging werd direct toegezegd. De burgemeester zegde ook toe de mogelijkheden voor een publiekscampagne te zullen bekijken.

Openheid over Veiligheid
De door het college uitgewerkte plannen die ertoe moeten leiden dat Amsterdammers in de toekomst up-to-date informatie over de veiligheid in een buurt kunnen bekijken op internet, zijn het gevolg van een notitie van PvdA-fractievoorzitter Lodewijk Asscher. Asscher sprak de hoop uit dat de digitale informatiebron als een soort ‘funda’ gaat werken. ‘Je tikt een postcode in en je krijgt de tweemaandelijks te verversen gegevens over veiligheid in een buurt’. Daarbij gaat het niet alleen om het aantal aangiftes van inbraak, maar juist ook om het kunnen zien van trends, maatregelen van de politie, concrete initiatieven op het gebeid van de verbetering van de veiligheid op straat etc.

Rapport Sociale Veiligheid
PvdA-raadslid Frank de Wolf herinnerde bij de bespreking van dit eerste rapport van de Rekenkamer Amsterdam nog even aan de enigszins gepikeerde reactie van het college toen het rapport verscheen. ‘Niet verstandig’, vond hij. ‘De Gemeenteraad steunt de aanbevelingen van de Rekenkamer en hoopt dat het college de aanbevelingen ter harte zal nemen. Doe er uw voordeel mee’. Aangezien er na de verkiezingen een nieuw college zal worden gevormd, leek het De Wolf van belang om naast het betrekken van het rapport bij de samenstelling van een nieuw programakkoord – welke partijen dat ook zullen sluiten – zo snel mogelijk na de verkiezingen alsnog een meer uitgebreide reactie van het college op de aanbevelingen en hoe daarmee om zal worden gegaan, in de commissie te bespreken. De burgemeester zei dat het natuurlijk ook even wennen was voor iedereen, hoe om te gaan met een Rekenkamer rapport. In ieder geval moeten de doelstellingen en resultaten op het gebied van sociale veiligheid nog concreter en vooral nog beter meetbaar zijn, zodat resultaten ook goed zichtbaar kunnen worden gemaakt.