2 juli 2009

PvdA blij met plannen 1012

De strategienota Hart van Amsterdam, het coalitieproject 1012, lag vandaag voor in de gemeenteraad. Deze nota zag in 2007 het licht. De strategienota is uitvoerig besproken met betrokken partijen, bewoners, ondernemers en organisaties. Doel van de nota is om misstanden aan te pakken, om 1012 terug te veroveren voor de stad en criminaliteit te verminderen. Ook wil het college de economische structuur van dit gebied verbreden en versterken.

Raadslid Frank de Wolf sprak namens de PvdA zijn complimenten uit voor de plannen van het college. Hij riep in herinnering waarom deze aanpak nodig is. ‘Wat je, in de loop van zo’n anderhalf jaar durend traject wel eens vergeet, is waar het ook al weer over ging, wat de aanleiding was van dit project. Het witwassen van drugsgeld, vastgoedspeculatie, mensenhandel, uitbuiting en onderdrukking. Maar ook het tekortschieten van de middelen die konden worden ingezet om te handhaven. Om de grote concentratie van criminogene functies in het gebied 1012 aan te pakken. Om de verstoorde balans tussen verschillende economische functies te herstellen. Om de monocultuur van criminogene, economische laagwaardige en overlastgevende functies te doorbreken.’

Volgens de Wolf heeft de PvdA een geschiedenis met 1012. ‘Van Traa maakte de misstanden duidelijk. Raadsleden Schaapman en Assante legden het criminele en mensonterende karakter van de raamprostitutie bloot en bereikten dat voorzieningen voor prostituees werden getroffen. Het debat over de ‘achterdeur’ van coffeeshops werd vanuit de PvdA aangekaart en woedt landelijk nog steeds. Het gevecht om de veiligheid op straat werd en wordt gevoerd en heeft geleid tot verschillende initiatieven vanuit mijn fractie voor duurzame veiligheidsaanpak in stad en stadsdelen, waaronder stadsdeel centrum.’

Hieronder de volledige speech van PvdA raadslid Frank de Wolf over coalitieproject 1012: