20 oktober 2005

PvdA blij met info over winkelhuren

Raadslid Rachid Jamari is blij dat een eerste stap is gezet op weg naar beter toegankelijk informatie over huren van winkels en kleine bedrijfsruimte.

De gemeente Amsterdam heeft voor ondernemers een overzicht van huurprijzen van winkels en horecagelegenheden laten ontwikkelen. Dit Winkelhuurprijzenoverzicht 2005 geeft informatie over de huurprijzen in ruim 100 winkelstraten. Hiermee kunnen (startende) ondernemers een beter beeld van wat een redelijke huurprijs is in een bepaalde buurt. Dit initiatief is een eerste resultaat van de notitie en motie Jamari c.s “Betaalbare huren voor middenstanders” van de PvdA-fractie. In de notitie en motie van de raadsleden Zati Yurdakul, Bouwe Olij en Rachid Jamari met eigen onderzoek naar de problemen rondom winkelhuren, werden diverse suggesties gedaan om onder meer de informatie voor huurders te verbeteren.

PvdA-woordvoerder Economische Zaken Rachid Jamari zegt daarover: ‘Het is ontzettende belangrijk dat niet alleen startende ondernemers maar bijvoorbeeld ook winkeliers die al een ruimte huren, weten hoe het zit met hun rechtspositie’. Hoewel er natuurlijk nog meer kan worden gedaan om bestaande huurders of starters van goede informatie te voorzien is Jamari blij dat de eerste acties zijn uitgevoerd. ‘Er zijn inmiddels ook 30.000 folders verstuurd naar kleine Amsterdamse bedrijven, met praktische informatie over het huren van bedrijfsruimte. Een mooi begin’, aldus Jamari. Naast het winkelprijzenoverzicht dat te vinden is op www.ez.amsterdam.nl worden ook adviseurs van (startende) ondernemers voorgelicht over onder meer huurrecht en huurprijzen.
Voor de PvdA-notitie “Betaalbare huren voor middenstanders” klikt u hier.