12 oktober 2021

PvdA Amsterdam presenteert concept-kandidatenlijst voor #GR2022

Vandaag heeft de PvdA Amsterdam haar concept-kandidatenlijst voor de gemeenteraadsverkiezingen van 16 maart 2022 gepresenteerd. De kandidatenlijst bevat een mooie mix van ervaring en nieuw politiek talent en is een goede afspiegeling van Amsterdam anno 2021. Met onze lijsttrekker Marjolein Moorman voorop staat deze groep in de startblokken om de strijd voor de ziel van de stad te gaan voeren.

De lijst wordt aangevoerd door lijsttrekker Marjolein Moorman, die zich de laatste jaren inzet om kansengelijkheid in de stad te bevorderen, en eerder unaniem als lijsttrekker werd verkozen. Huidig fractievoorzitter Sofyan Mbarki staat op nummer twee. Fatihya Abdi is de hoogste nieuwe binnenkomer. Abdi werkt in het dagelijks leven als senior beleidsadviseur op het Ministerie van Economische Zaken en staat op de derde plek van de Amsterdamse sociaaldemocraten. Achter Abdi staan huidig raadslid Lian Heinhuis (nummer 4) uit Oost en Farley Asruf (nummer 5) uit Zuidoost. Amel Namane (nummer 6) uit West, Bastiaan Minderhoud (7) uit Oost, Sandra Doevendans (8) uit Nieuw-West, Mohamed Belkasmi (9) uit Noord en Anissa Bouhassani (10) uit Nieuw-West completeren de top 10.

Lijsttrekker Marjolein Moorman: “Ik vind het een grote eer om aanvoerder te mogen zijn van deze prachtige conceptlijst. Zoals een PvdA-kandidatenlijst betaamt is die een echte afspiegeling van de stad in al haar diversiteit. De verkiezingen gaan wat de PvdA Amsterdam betreft om de ziel van de stad, ik weet zeker dat deze mensen daarvoor gaan knokken. Voor eerlijke kansen in het onderwijs, op een betaalbare woning en voor een duurzame toekomst.”

Onder voorzitterschap van Job Cohen is de kandidaatstellingscommissie tot deze lijst gekomen: “Ik ben trots op de prachtige conceptlijst die we hebben samengesteld. Eén overweging was leidend en dat was kwaliteit. Als commissie zien wij het als onze opdracht om een lijst samen te stellen waar iedere Amsterdammer zich in kan herkennen en om een nieuwe generatie politiek talent een kans te geven. Met deze concept-kandidatenlijst durf ik te stellen dat we daar in geslaagd zijn.”

Naast Job Cohen bestond de commissie verder uit: John Leerdam en Jamila Aanzi als vicevoorzitters, Ester Fabriek als secretaris, Coby Admiraal, Lisa Dijkhof, Orhan Kayar, Coen Pustjens, Marion Ubbergen en Geke van Velzen. Op de algemene ledenvergadering van 4 november wordt de lijst definitief vastgesteld door de leden van de Amsterdamse PvdA.

De complete concept-kandidatenlijst ziet er als volgt uit. Zie onderaan de pagina de uitgebreide informatie vanuit de commissie per kandidaat.

1. Marjolein Moorman

28. Elvira Sweet

29. Hedy d’Ancona

30. Egbert de Vries

Uitgebreide informatie per kandidaat:

1. Marjolein Moorman; Marjolein is reeds gekozen als lijsttrekker voor de PvdA Amsterdam.
  2. Sofyan Mbarki heeft zijn sporen in de raad, en daarbuiten, als fractievoorzitter al ruimschoots verdiend. Hij is daarnaast ervaren trainer en adviseur op het gebied van onderwijs en inclusie. Hij heeft bovendien ruimschootse ervaring in het onderwijs en bij de politie-academie. Wij zijn blij dat hij opnieuw bereid is om op de lijst te gaan staan!
  3. Fatihya Abdi zet zich al sinds haar activisme bij de JS in voor de partij. Daarnaast heeft ze ruime ervaring met campagne voeren voor uiteenlopende doelen, o.a bij critical mass en Oxfam, en heeft ze internationale werkervaring in London, Brussel en Nederland.
  4. Lian Heinhuis haar ervaring als duo- en gemeenteraadslid maken haar tot een vaste kracht in de fractie. Door belangrijke onderwerpen aan te pakken zoals duurzaamheid, circulaire economie en energiearmoede draagt zij bij aan een prettige stad om in te leven. Daarnaast heeft ze indrukwekkende professionele ervaring bij de UvA, UNHCR, Ministerie van BuZA, de Rabobank en Porticus.
  5. Farley Asruf is een communicator en weet heel goed te verwoorden wat de huidige uitdagingen voor Amsterdammers zijn en wat er nodig is om deze aan te pakken. Het vertalen van de issues van Amsterdammers naar de raad en het terugkoppelen van de uitkomsten aan Amsterdammers zien wij als zijn grootste kracht. Hij heeft ervaring als medewerker in de Tweede Kamer en werkt voor de Nederlandsche Bank.
  6. Amel Namane heeft de afgelopen jaren de fractie al op uitstekende wijze bijgestaan als medewerker en kent het raadswerk daardoor binnenstebuiten. In een vernieuwde fractie is het goed dat zij haar ervaring van de afgelopen jaren ter beschikking kan stellen. Daarnaast is ze ook een echte campaigner.
  7. Bastiaan Minderhoud is een campaigner en netwerker pur sang, en bouwt makkelijk relaties op met verschillende doelgroepen. Zo haalt hij op wat er speelt en vertaalt dat naar politieke oplossingen voor mensen. Voor Bastiaan is aanwezig zijn in de buurt belangrijk, daar haal je alles op en controleer je of je je werk als raadslid goed hebt gedaan.
  8. Sandra Doevendans heeft haar talenten al bijna twee periodes laten zien in de Provinciale Staten. Bovendien is zij auteur, adviseur bij het Ministerie van VWS en radiomaker. Wij zijn verheugd dat zij zich voor onze gemeenteraad beschikbaar stelt.
  9. Mohamed Belkasmi is een aanstormend talent waar wij in de komende jaren heel veel van verwachten. Hij is nu al in staat goed te verwoorden wat er in de stad anders moet en hoe hij dat hoopt te doen. In Noord zet hij zich op verschillende manieren al een aantal jaar actief in buurten in.
  10. Anissa Bouhassani is een echte grassroots politica en haar kalme persoonlijkheid is haar kracht. In haar rol als stadsdeelcommissielid in Nieuw-West spreekt ze liever mét mensen dan over mensen. Zo weet ze wat er speelt in de wijk en zette onderwerpen zoals jongeren en armoede op de agenda.
  11. Geert Noordzij is met zijn 17 (18 in November) jaar de jongste van de lijst, misschien wel van NL. Hij is werkzaam bij een sociale onderneming en is zich goed bewust van de wereld om hem heen. Hij is een echte groeibriljant waarvan we nog veel verwachten te horen.
  12. Igor Runderkamp is op dit moment als econoom werkzaam bij het ministerie van VWS ten behoeve van het jeugdbeleid. Hij wil zijn kwaliteiten graag inzetten voor de stad, net zoals hij in Stadsdeel West al geruime tijd doet.
  13. Keren Hirsch werkt al jaren in de energiesector en is goed thuis in de duurzame energietransitie. Daarnaast zet zij zich als stadsdeelraadslid in Zuid al geruime tijd in voor de stad.
  14. Lotte Terwel is met haar uitgebreide ervaring als programmamanager regionale aanpak huiselijk geweld en kindermishandeling en voorheen de Amsterdamse lerarenagenda zeer goed ingewerkt in het sociale domein in Amsterdam. Wij zien in haar iemand die op dit gebied een sterke inhoudelijke bijdrage kan leveren.
  15. Hamza Kacha werkt als team coördinator bij het Ministerie van LNV en heeft ruime politieke ervaring in Niew-West. Waar hij ook een groot netwerk heeft en goed ingevoerd is over onderwerpen zoals jongerenproblematiek en onderwijs.
  16. Bert Keesman is de drijvende kracht van de PvdA in Weesp, dat sinds kort deel uitmaakt van onze stad. In Weesp is hij al jaren actief als fractievoorzitter in de gemeenteraad.
  17. Eva Snijders kan als juriste een nuttige bijdrage leveren aan de fractie. Zij heeft een grote maatschappelijke betrokkenheid, en ijvert voor kansengelijkheid. Die wil ze graag in de raad tot uitdrukking brengen.
  18. Barend Wind
  19. Loes Bazen