Pod van de Arbeid: dé podcast van de PvdA Amsterdam

22 oktober 2021

Amsterdamse leden van de PvdA hebben het initiatief genomen tot een een nieuwe podcast: de Pod van de Arbeid. Daarin wordt gesproken met markante Amsterdammers. Wie zijn zij? Wat vinden zij belangrijk? En wat willen zij voor Amsterdam? In de komende maanden gaat de Pod van de Arbeid op zoek naar belangrijke en bijzondere verhalen om Amsterdam en haar bewoners nog iets beter te leren kennen.

Presentatie: Julian Verbeek

Aflevering 7, met: Maryse Knook
De Open Schoolgemeenschap Bijlmer doet het anders; in brede brugklassen zitten vmbo-leerlingen en vwo-leerlingen door elkaar. Het resultaat? Bijna de helft van de leerlingen verlaat de school uiteindelijk met een diploma op een hoger niveau dan het basisschooladvies. In de Pod van de Arbeid deelt directeur Maryse Knook het geheim van haar school, vertelt ze over de transparante structuur van de lessen en geeft ze concrete voorbeelden hoe theoretisch- en praktisch sterke leerlingen van elkaar leren. Het OSB is niet alleen een succesvolle school, het is een potentieel antwoord op de segregatie in de samenleving.

Aflevering 6, met: Frank Wijdenbosch
Frank Wijdenbosch is acteur op het toneel, maar bovenal een sociaal boegbeeld uit de Staatsliedenbuurt in de geest van tante Sjaan. Frank neemt ons mee in zijn initiatieven tegen eenzaamheid en zijn visie op de veranderende tijdsgeest in de buurt. Zijn verhaal vormt een pleidooi voor gemeenschapszin, een oproep om mensen te beoordelen op wat ze doen (niet op wie zij zijn) en een uitnodiging om elkaar vooral te blijven opzoeken. “It takes a village to raise a child.”

Aflevering 5, met: Sandra Doevendans
Op haar 21e is Sandra Doevendans de jongste kroegeigenaar van Amsterdam. 2 jaar later is zij gedwongen haar kroeg te verkopen, waarna zij achter blijft met een schuld van een ton, zonder opleiding en in verwachting van een zoon. In de Pod van de Arbeid vertelt Sandra haar ongelofelijke verhaal, waarin zij schetst hoe zij in 12 jaar tijd haar schuld weet af te lossen, een studie afrondt en haar zoon opvoedt. Vandaag is Sandra consultant, radiomaker, schrijfster van een boek en politica, maar bovenal een toonbeeld van veerkracht.

Aflevering 4, met:  Jochem Jordaan
Te gast bij de Pod van de Arbeid in aflevering 4 is Jochem Jordaan; pleitbezorger van jongerenparticipatie bij verkiezingen, die zijn naam in ieder geval niet tegen heeft. Jochem is oprichter van de Kiesmannen, een creatieve denktank en performance group, die zich richt op het betrekken van jongeren bij de democratie. Hij schetst hoe De Kiesmannen, middels shows vol humor en muziek, aan jongeren het hele politieke spectrum uitleggen. Daarbij ontkracht Jochem het stigma dat jongeren niet stemmen, en schetst hij de uitdagingen én mogelijkheden om de politiek voor álle jongeren toegankelijk te maken.

Aflevering 3, met: Julius Weise
In aflevering 3 van de Pod van de Arbeid is Julius Weise op bezoek, een sociale ondernemer die Welcome app heeft opgezet; een gebruiksvriendelijke app die nieuwkomers in Nederlands helpt hun weg te vinden. Julius heeft als vrijwilliger bij de noodopvang op de Marnixstraat in Amsterdam met eigen ogen gezien waaraan het schort in ons integratiesystem; aandacht voor het individu. Zijn app ziet vluchtelingen niet als slachtoffers, maar helpt hen bij praktische vragen en faciliteert ontmoetingen met Nederlanders om de integratie te bevorderen. De missie van Julius is om nieuwkomers zich hier dermate thuis te laten voelen, dat zij geen Welcome app meer nodig hebben.

Beluister deze aflevering via Spotify

Aflevering 2, met: Hugo van den Biggelaar.
In aflevering 2 van de Pod van de Arbeid praten we met Hugo van den Biggelaar, oprichter van de Special Social Club; een stichting die zich inzet voor mensen met een beperking. Dansen, daten en sporten lijken vanzelfsprekend, maar dat is niet voor iedereen zo. Hugo vertelt over de oorsprong van de Special Social Club, hoe zij feesten organiseren en laat daarnaast zijn licht schijnen over de fysieke en mentale drempels voor mensen met een beperking in het uitgaansleven in Amsterdam.

Beluister deze aflevering via Spotify.

Aflevering 1, met: Liza Mügge.
In de eerste aflevering van de Pod van de Arbeid spreken we met Liza Mügge, universitair hoofddocent aan de Universiteit van Amsterdam. We hebben het met Liza over vrouwen in de politiek. Hoe komt het dat Nederland nog nooit een vrouwelijke premier heeft gehad? En is Amsterdam echt zo progressief en geëmancipeerd als haar imago doet vermoeden?