3 februari 2006

Plaquette 5 jaar homohuwelijk komt er!

De gemeente Amsterdam en stadsdeel Centrum gaan op 1 april a.s de openstelling van het huwelijk voor homoseksuelen groots vieren. Dan is het namelijk precies vijf jaar geleden dat de eerste huwelijken tussen paren van hetzelfde geslacht in Amsterdam onder grote internationale belangstelling werden gesloten.

De aanleiding van dit besluit was de bespreking van een notitie van PvdA deelraadslid Jelle Houtsma. In die notitie deed Houtsma twee voorstellen:

* een tweetalige herinneringsplaquette
* herinvoering van de rituele relatiebevestiging, bestemd voor buitenlandse homostellen die in hun eigen land geen mogelijkheid hebben om hun relatie te bevestigen.

Zowel de plaquette als het voorstel van de rituele relatiebevestiging kregen steun van de raad. Maar omdat de rituele relatiebevestiging niet uitvoerbaar is, zal dit niet kunnen worden ingevoerd.

“De plaquette aan het stadhuis is belangrijk als markering van een onomkeerbare historische gebeurtenis” zegt Jelle Houtsma. “Nederland was het eerste land dat de mogelijkheid creeerde voor homoseksuelen om te trouwen. Na Nederland zijn al vele landen gevolgd. De plaquette is een verwijzing naar een historische gebeurtenis. Maar de plaquette is ook een politiek signaal. Lees verder op de website PvdA Binnenstad.

Zie ook: De PvdA notitie “1 april 2001 – 1 april 2006: Vijf jaar homohuwelijk in Amsterdam”.