16 februari 2006

Parool artikel: Eerst klusjes doen dan pas bijstand

Gemeenten schrikken werklozen die een bijstandsuitkering aanvragen, af door hen eerst onaantrekkelijk werk te laten uitvoeren. Het gaat om klusjes als het opruimen van zwerfafval en het maken van gordijnhaakjes. Dat heeft de FNV woensdag gezegd.

De vakcentrale spreekt van een wildgroei aan zogeheten Work First-projecten.

De FNV heeft niet alleen kritiek op het ’ontmoedigingsbeleid’ van steden. Volgens de vakcentrale bieden gemeenten werklozen te weinig hulp om aan een vaste baan te komen. Zij vindt dat steden te weinig in de opleiding van bijstandstrekkers investeren. Reden is dat het Rijk gemeenten geen zekerheid biedt over hun budget voor de bijstand, aldus de werknemersorganisatie.

Uit een onderzoek van de FNV onder de helft van alle gemeenten blijkt dat 70 procent daarvan vindt dat opleidingen zo kort mogelijk moeten duren. Door die houding ’’komt het duurzaam aan de slag helpen van bijstandsgerechtigden onvoldoende van de grond’’, aldus de vakcentrale.

Volgens de FNV zegt de helft van de gemeenten dat zij onvoldoende uit de voeten kunnen met het bijstandsgeld dat zij van het rijk ontvangen. Vicevoorzitter T. Heerts wil daarom dat gemeenten naast geld voor uitkeringen een apart scholingsbudget krijgen. (ANP)