30 oktober 2005

Ons plan voor het hart van stad!

Wij hebben een beeld voor de toekomst, een beeld waarmee een masterplan kan worden gemaakt. Het stadshart tussen de torens van de oude stad wordt voetgangersgebied van het Centraal Station tot de Munt, van Singel tot Kloveniersburgwal-Geldersekade. Met het Wallengebied waar gekozen is voor afsluiting met beweegbare paaltjes, zodat alleen auto’s van bewoners en bedrijven toegang hebben tot het gebied. Met aan de andere kant het citywinkelgebied waar iedereen voetganger is, ook de bezoeker met een auto.

Voor- en nadelen afgewogen

De voor- en nadelen van het plan zijn zorgvuldig tegen elkaar afgewogen. Het is helder en duidelijk. Op een bepaald moment weet iedereen dat het stadshart van Amsterdam voetgangersvriendelijk is en niet toegankelijk voor auto’s.

Parkeren en vervoer

We gaan het parkeren anders regelen. We geven voorrang aan bewoners en bedrijven die voldoen aan de eisen om een vergunning te krijgen. Wachtlijsten van vijf jaar ruimen we op, maar daardoor hebben we minder plaats voor bezoekers. Voor bezoekers hebben we de drie-ringen-oplossing:Ring1: de goedkoopste oplossing. Met de auto naar een station in de buurt, bijv. Castricum, Purmerend, Naarden-Bussum, Hoofddorp, en met een snelle, frequente verbinding naar het Centraal Station. Ring 2: de transferia aan de rand van de stad, waarvan er steeds meer komen en die een directe verbinding met het stadshart hebben. Ring 3: de dure Singelgrachtgarages (Marnixstraat, Frederiksplein, CS-garage en N.Z.Kolk) bieden de mogelijkheid om aan de rand van de binnenstad te parkeren. De Bijenkorfgarage is te koop. Er zijn plannen om voor 20 miljoen euro een ondergrondse fietsenstalling te bouwen onder het Beursplein, maar de meeste mensen houden niet van ondergronds. Beter is het om de Bijenkorfgarage in te richten als fietsenstalling, ongeveer zoals de fietsflat bij het Centraal Station.

De Notitie

De notitie ‘Tussen de torens van de oude stad’ van Luud Schimmelpennink en Leon Deben is na te lezen op de site http://www.amsterdamcentrum.pvda.nl