26 januari 2006

Notities en initiatieven

Hieronder staan alle notities en intitiatieven van de PvdA fractie Amsterdam in chronologische volgorde

Van behoefte aan scholen naar scholingsbehoeften (juni 2002)
Uit de notitie van Karina Schaapman: De vrije schoolkeuze van ouders is een belangrijke pijler van ons onderwijsbestel. Die vrije keuze vraagt om beschikbaarheid en diversiteit in het scholenbestand. Ouders zien steeds vaker hun vrije keus verdrongen worden door wachtlijsten en postcodebeleid. Sommige scholen puilen uit hun gebouw, anderen hebben een tekort aan leerkrachten en weer anderen moeten worden opgeheven omdat er te weinig leerlingen zijn. In Het Plan van scholen basisonderwijs voor de periode 2003 – 2005 wordt beschreven op basis waarvan scholen in Amsterdam bestaansrecht hebben en welke aanvragen voor nieuw te stichten scholen aan de beleidsmatig gekozen criteria voldoen om gehonoreerd te worden.

Samen naar School (oktober 2002)
Uit de notitie van Karina Schaapman: De fractie van de PvdA Amsterdam vindt dat een school leerlingen niet mag uitsluiten of selecteren op grond van oneigenlijke criteria, als sekse, handicap, culturele afkomst, sociale of economische achtergrond of nationaliteit. Kortom: de PvdA staat voor de toegankelijkheid van het onderwijs voor alle kinderen.

De PvdA kreeg veel klachten van ouders die hun kind om diverse redenen niet geplaatst konden krijgen op de school van hun keuze of werden kinderen op oneigenlijke gronden de toegang tot de school ontzegd of verwijdert. Opvallend veel klachten en hulpvragen bereikten ons van ouders met gehandicapte kinderen en ouders van kinderen die extra zorg nodig hadden. Wij vinden dat een zorgelijke ontwikkeling en daarom zullen wij in deze notitie uitvoerig stilstaan bij de positie van gehandicapte en zorgleerlingen, maar de voorgestelde verbeteringen zijn bedoeld voor alle leerlingen.

  • Klik hier voor de notitie van Karina Schaapman

Structuurplan-advies: Stedelijkheid in Balans (oktober 2002)
Een door de PvdA-gemeenteraadsfractie ingestelde adviescommissie heeft op verzoek van de fractie het ontwerpstructuurplan ‘Kiezen voor Stedelijkheid’ kritisch tegen het licht gehouden. Het advies met als titel ‘Stedelijkheid in balans’ bevat een aantal aanbevelingen en komt met enkele ideeën die naar het oordeel van de commissie het structuurplan zouden versterken.

  • Klik hier voor het advies “Stedelijkheid in Balans”

Blijven Bouwen: oplossingen voor verhoging van de bouwproductie (oktober 2002)
Uit de notitie van Bouwe Olij en Thijs Reuten: In het programakkoord is afgesproken dat de komende vier jaar 16.000 woningen worden gebouwd en dat uiterlijk in september van dit jaar hierover een notitie aan de raad zal worden voorgelegd. Die notitie is de ‘Nota Woningproductie, naar een kortere doorlooptijd’ geworden en is 1 oktober jl. verschenen. In grote lijnen kunnen wij ons vinden in de voorstellen zoals die worden gedaan in de Nota Woningproductie.

Deze PvdA-raadsnotitie ‘Blijven Bouwen’ is bedoeld als aanvulling op de Nota Woningproductie en wil vooral een bijdrage zijn aan de discussie over oplossingen van de problemen met de bouwproductie. Wij zouden het op prijs stellen als de notitie hetzelfde inspraaktraject kan doorlopen als de nota van het college. Wij verzoeken het college Blijven Bouwen te betrekken bij het opstellen van de definitieve Nota Woningproductie.

  • Klik hier voor de notitie “Blijven Bouwen” van Olij en Reuten

Combino (november 2002)
De door de PvdA-raadsleden Thijs Reuten, Bouwe Olij, Herman Marres Frank de Wolf en Auke Bijlsma ingediende notitie was de neerslag van een door drie raadsleden uitgevoerde quickscan uitgevoerd als onderdeel van de PvdA-campagne ’Meer rood op straat…’ De PvdA-fractie ging na berichten over problemen met het gebruik van de nieuwe Combino-tram op onderzoek uit. Naast praktische gebruiksproblemen zijn er ook technische onvolkomenheden. Deze problemen moeten uiteraard door de fabrikant worden opgelost. In de notitie t.b.v. een bespreking in de raad worden de belangrijkste problemen op een rijtje gezet, de gevolgen voor de exploitatie en ervaringen gebruikers onder de loep genomen en wordt een aantal vragen en mogelijk oplossingen geformuleerd.

  • Klik hier voor de notitie
  • Klik hier voor het nieuwsbericht
    Zie ook: Initiatief raadsonderzoek Combino

Versterkte aanpak van agressie in het verkeer (november 2002)
Uit de notitie van Peter Klerks: De meeste Amsterdammers zijn heren en dames in het verkeer, maar helaas geldt dat niet voor iedereen. Hufterig gedrag op de weg is een belangrijke bron van onveiligheidsgevoelens: iedere Amsterdammer kan daarvan voorbeelden geven. Onderzoek wijst bovendien uit dat een belangrijk deel van de geweldsincidenten in de publieke ruimte voortkomt uit conflicten in het verkeer. Als je in de stad als voetganger of fietser bijna van de sokken wordt gereden, kun je weinig meer doen dan een krachtterm uiten. Maar niet te luid, en de opgestoken middelvinger kan ook beter achterwege blijven, want dat levert weer nieuwe risico’s op. We staan nu dus eigenlijk machteloos tegenover de hufters. (…)

Agressief verkeersgedrag is niet los te zien van wangedrag in bredere zin, en daarom past een beleid van intensieve signalering en handhaving uitstekend in de strategie om Amsterdam onveilig te maken voor criminelen. Daar komt nog bij dat de politie op deze manier makkelijker aan de door het openbaar ministerie opgelegde quota voor het maandelijkse aantal processen-verbaal kan voldoen. De beschreven methoden (zie notitie) zijn niet arbeidsintensief. Daardoor blijft er meer tijd over voor politiewerk waar de burgers om vragen, zoals buurtregie en boeven vangen. De fractie van de PvdA stelt voor het College van Burgemeester en Wethouders te vragen op korte termijn aan te geven welke maatregelen het meest gepast zijn om agressie en wangedrag in het Amsterdamse verkeer tegen te gaan.

Zorgen om het Centraal Station (november 2002)
Manon van der garde schreef deze raadsnotitie. Uit de notitie: Daklozen en verslaafden zorgen in delen van de stad voor overlast. Het College van Burgemeester en Wethouders heeft voor 2003 geld gereserveerd voor onderzoek naar aparte opvang van oudere verslaafden in Zuidoost. De fractie van de PvdA ondersteunt dit, want het is hard nodig. Tegelijkertijd vragen we het College van Burgemeester en Wethouders te kijken naar het Centrum, en specifiek het deel rond het Centraal Station (CS). Deze notitie is gebaseerd op een stadsgesprek door de PvdA met hulpverleners en andere betrokkenen. Daarnaast zijn werkbezoeken afgelegd aan de politie en hulpverleningsinstanties. Ook hebben gesprekken plaatsgevonden met verslaafde daklozen in het Wallengebied. (…) De fractie van de PvdA vraagt het College van Burgemeester en Wethouders om een plan voor het CS waarin de in de notitie aangedragen mogelijke oplossingen worden onderzocht.

  • Klik hier voor de raadsnotitie van Manon van der Garde

Om de kwaliteit en de toekomst van het Food Center (maart 2003)
Notitie van Bouwe Olij, Thijs Reuten en Zati Yurdakul. Uit de notitie: Heeft het Food Center Amsterdam op de huidige plek toekomst? De PvdA vindt dat eigenlijk de belangrijkste vraag. De voorziening is belangrijk voor de stad en het zou zonde zijn als die verloren zou gaan doordat we te laat aan de toekomst denken. Voor die toekomst zijn bereikbaarheid op lange termijn, investeringsmogelijkheden, uitbreidingsmogelijkheden waardoor kan worden ingespeeld op veranderende vraag en nieuwe trends in de foodmarkt van belang. De vraag, of het Food Center op de huidige plaats toekomst heeft, was niet het uitgangspunt van de quick scan. Wat gebeurt er bijvoorbeeld als je niks doet? Wat verwachten de ondernemers eigenlijk van stadsdeel en stad als definitief besloten wordt dat het Food Center op de huidige plaats blijft? Moet er uitgebreid worden rond de huidige locatie? En kan het allemaal wel? Is daar geld voor? Het uitgangspunt voor de quick scan was: is verplaatsing haalbaar en hoe duur is het?

In de quick scan is tussen de regels door te lezen dat ondernemers zich zorgen maken over de investerings- en groeimogelijkheden op het huidige terrein aan de Jan van Galenstraat. Ook wordt duidelijk dat de bereikbaarheid en een aantal randvoorwaarden, waaronder beveiliging en geslotenheid van het terrein, zwaar wegen. (…)De PvdA stelt voor, de in deze notitie genoemde aanvullende onderzoeken en eventuele andere onderzoeken het komende halfjaar uit te voeren en nog in 2003 in de Gemeenteraad een besluit te nemen over de toekomst van het Food Center Amsterdam.

  • Klik hier voor de notitie van Reuten, Olij en Yurdakul

Resultaten:
Motie Halbertsma c.s. 28 mei 2003:
Motie Olij c.s. 11 december 2003:
Amendement Olij c.s. 16 juni 2004:
– Rapport projectgroep, november 2005



5000 woningen extra plan (mei 2003)
Uit de notitie van Bouwe Olij en Thijs Reuten: Het plan houdt in dat de corporaties naast de gebruikelijke 30% sociale huurwoningen nog 20% sociale huurwoningen en/of middeldure huurwoningen bouwen. Deze 20% huurwoningen mag later (na de eerste verhuizing) verkocht worden, wat financieel aantrekkelijk is voor de corporaties. Tegelijkertijd moeten de corporaties garanderen dat zij de overige 50% koopwoningen in een project of gebied direct bouwen en daar niet mee wachten tot de woningen op tekening zijn verkocht.

Houd de Brandweer paraat (mei 2003)
Peter Klerks schreef een notitie over de toekomst van de brandweer met een aantal concrete voorstellen. Uit de notitie: Onder het motto ‘Rood op Straat’, maakt zowel de fractie van de Partij van de Arbeid als de Amsterdamse Brandweer een vernieuwingsproces door. De raadsleden praten op pleinen en in bedrijven met Amsterdammers, brandweerlieden komen uit hun kazernes en doen veel meer aan preventie. Bij beiden gaat het om het leveren van kwaliteit en om dienstbaarheid aan de burger. De Amsterdamse Brandweer, sinds 1874 beroeps, heeft een uitstekende reputatie: ze komt altijd, is snel ter plaatse, treedt professioneel op en aarzelt nooit om een brandend huis binnen te gaan. De wetenschap dat je in Amsterdam zelfs in het ergste geval een goede kans maakt om gered te worden, draagt wezenlijk bij aan het veiligheidsgevoel in onze stad. Het ligt dan ook voor de hand dat we die garantie waarborgen: de fractie van de PvdA steunt de Brandweer waar dat nodig en mogelijk is.

  • Klik hier voor de notitie van Peter Klerks over de brandweer

Spreekt u al Nederlands? Meer, beter en sneller Nederlands leren (juni 2003)
Amma Asante schreef namens de PvdA-fractie deze notitie die met name gericht is op verbetering van de taalvaardigheid bij oudkomers. Uit de notitie: In Amsterdam wonen circa 150.000 oudkomers. Dit zijn mensen die vóór 1998 in Nederland zijn komen wonen. Sommigen van hen, maar lang niet allemaal, beheersen de Nederlandse taal voldoende. De PvdA vindt het belangrijk dat iedereen die in Amsterdam woont of werkt een behoorlijke kennis heeft van de Nederlandse taal. (…) Los van het feit dat met de huidige hoeveelheid middelen die Amsterdam ontvangt van het rijk ten behoeve van oudkomers niet iedereen geholpen kan worden, constateert de PvdA ook dat er nog steeds, ondanks alle moeite, veel knelpunten zijn bij de uitvoering van het oudkomersbeleid. Deze knelpunten zorgen voor lange wachtlijsten, voortijdig afhaken of zelfs helemaal niet aanmelden door gebrek aan kennis. (…) De PvdA wil dat het sneller en beter gaat met het leren van de Nederlandse taal door oudkomers en is van mening dat, zolang het nog mogelijk is, zoveel mogelijk Amsterdamse oudkomers moeten worden bereikt om de Nederlandse taal te leren. De PvdA legt de lat hoog, maar dat is de moeite waard.

Historische trams en bussen (juni 2003)
Thijs Reuten, Bouwe Olij en Charlotte Riem Vis schreven een notitie met enkele mogelijke oplossingen voor het probleem rond de huisvesting van historische trams en bussen. Het college heeft zich vervolgens ingespannen om een oplossing te vinden. Helaas is eind 2004 gebleken dat er geen financieel haalbare oplossing binnen bereik lag, waar ook de beheerders van het mobiel erfgoed mee konden leven.

  • Klik hier voor de notitie van Reuten, Olij en Riem Vis

Onderzoek Stadstoezicht (augustus 2003)
Onder aanvoering van PvdA-raadslid Frank de Wolf kwam het door alle fracties gesteunde eerste raadsonderzoek na het in werking treden van de wet dualisering gemeentebestuur tot stand. Frank de Wolf werd tevens voorzitter van de onderzoekscommissie.

Vrije toegang. Hoe toegankelijk is Amsterdam voor mensen met een handicap? (oktober 2003)
Notitie van Manon van der Garde, gebaseerd op eigen onderzoek in de stad in samenwerking met de stadsdeelfracties. Uit de notitie: Hoe toegankelijk is Amsterdam voor mensen met een handicap? Delen van de stad zijn slecht toegankelijk. Hoewel voormalig (PvdA-)wethouders hun beste beentje voor hebben gezet als het gaat om ouderen- en gehandicaptenbeleid, is er nog steeds veel te doen op gebied van de toegankelijkheid.

De PvdA heeft de toegankelijkheid van de openbare ruimte en de openbare gebouwen in Amsterdam bekeken. In een tour langs alle stadsdelen, elke keer samen met een stadsdeelraadslid van dat stadsdeel en met een ervaringsdeskundige, is de toegankelijkheid van Amsterdam onder de loep genomen. Dat leverde een grote verscheidenheid aan resultaten op (zie bijlage I). In deze notitie staan aanbevelingen ter verbetering van de toegankelijkheid van de openbare ruimte en openbare gebouwen in de stad.

  • Klik hier voor de notitie van Manon van der Garde

Resultaten:
Motie PvdA, september 2004
– Extra geld voor fonds toegankelijkheid openbare gebouwen



Van koop naar huur: Een poging om de bouwproductie vlot te trekken (november 2003)
Bouwe Olij en Thijs Reuten schreven deze notitie als vervolg op de notitie ‘5000 woningen extra plan’. Uit de notitie: Er is in Amsterdam grote behoefte aan goedkope en middeldure (huur)woningen. Dure woningen worden momenteel moeilijk verkocht. In veel bouwprojecten is sprake van een combinatie van koop- en (sociale) huurwoningen. Door stagnatie in de verkoop wordt niet begonnen met de bouw, zowel van de koop- als de huurwoningen. Om dit probleem op te lossen stelt de PvdA voor koopwoningen om te zetten in (sociale) huurwoningen. De omgezette (sociale) huurwoningen mogen, zonder bijbetaling van de grondprijs, na de eerste mutatie alsnog worden verkocht.

Resultaten:
Amendement begroting 2004, dec. 2003
Amendement voorjaarsnota 2004
Motie 3 miljoen incid. begroting 2005, dec. 2004



Jonge moeders in Amsterdam: jonge meisjes in de knel
Namens de PvdA-fractie schreef Amma Asante een notitie over de problemen waar jonger moeders mee te maken hebben. Uit de notitie: D e PvdA in Amsterdam wilde zich eens focussen op de jonge moeders, met extra aandacht voor de meest kwetsbare groep. Het gaat hier namelijk om een ‘double next generation’, de jonge, nog onvolwassen moeder én haar kind. Als deze twee hulp wordt geboden bij de problemen waar ze tegenaan lopen, worden de kansen van hen allebei vergroot. (…) Met deze notitie vraagt de PvdA aandacht voor de situatie van jonge moeders en hun kinderen in Amsterdam. Dit doet de PvdA niet om tienermoederschap te promoten, maar wel om in het belang van moeder en kind aandacht te besteden aan hun problemen en hiervoor passende oplossingen te vinden. Om te voorkomen dat meer jonge meisjes in de toekomst kinderen krijgen, vindt de PvdA daarom ook dat er meer aandacht moet worden besteed aan preventie. De PvdA verzoekt het College van Burgemeester en Wethouders om een aantal voorstellen van de PvdA uit te werken. (Ter voorbereiding van de notitie werd door de PvdA een conferentie georganiseerd speciaal voor jonge moeders)
  • Klik hier voor de notitie over jonge moeders door Amma Asante

Slachtoffers van loverboys (januari 2004)
Een notitie van Manon van der Garde. Uit de notitie: Ruim een jaar geleden bereikten ons vanuit het onderwijsveld berichten over de zogenoemde loverboys. De laatste tijd is dit onderwerp ook in de belangstelling van de media gekomen. (…) In Amsterdam is het probleem van loverboys er al jaren, net als in andere steden. In Amsterdam zijn geen specifieke voorzieningen voor slachtoffers van loverboys. Ook initiatieven in de hulpverlening zijn ons in Amsterdam niet bekend.

  • Klik hier voor de notitie over loverboys van Manon van der Garde

Gezinscoach voor problematische gezinnen (februari 2004)
Amma Asante schreef deze notitie over ondersteuning van ouders bij de opvoeding. De notitie is ook betrokken bij het plan ‘Kinderen Eerst’. Uit de notitie: De Partij van de Arbeid Amsterdam vindt dat alle kinderen probleemloos moeten kunnen opgroeien in een veilige thuissituatie. Helaas is dit niet het geval voor alle Amsterdamse kinderen. Het komt nog steeds té vaak voor dat kinderen problemen veroorzaken (voor zich zelf of voor anderen) vanwege het ontbreken van een veilige thuissituatie en gebrek aan opvoeding. Niets doen of te laat ingrijpen kan fatale gevolgen hebben voor het gezin en de ontwikkeling en toekomstperspectieven van de betreffende kinderen.

Daarom pleit de Partij van de Arbeid Amsterdam in deze notitie voor een experiment met gezinscoaching bij 100 meervoudige probleemgezinnen waartoe harde kern- en risicojongeren behoren. Met deze vorm van vrijwillige, ambulante en intensieve gezinshulp is het de bedoeling
dat, in tegenstelling tot wat er op dit moment gebeurt bij probleemjongeren, meer aandacht en tijd wordt besteed aan problemen in gezinnen die er mede toe leiden dat jongeren ontsporen of problemen veroorzaken voor zichzelf en anderen.



Huren voor middenstanders (maart 2004)
Raadsleden Zati Yurdakul en Bouwe Olij schreven deze notitie omdat de PvdA zich zorgen maakt over de oude winkelstraten van Amsterdam. Veel van deze straten gaan achteruit. Het aanbod van winkels wordt minder divers, de organisatiegraad neemt af, de straten zien er minder verzorgd uit, leegstand en verloedering eisen hun tol. Dit is geen wenselijke ontwikkeling. De ondernemers en de PvdA willen er graag wat aan doen.

Deze PvdA-notitie is voortgekomen uit initiatief van de ondernemers zelf. Zo hebben onder meer de winkeliers uit de Amsterdamse Javastraat aangeven zich grote zorgen te maken over de huurontwikkeling in hun straat. Zij menen dat ondanks alle inspanningen om de straat aantrekkelijker te maken de stijgende huren een bepalende factor bleken te zijn. Niet alleen in Zeeburg, maar ook in de andere stadsdelen, zoals in Geuzenveld/Slotermeer, Zuideramstel, Oud-Zuid, Slotervaart/Overtoomse veld en Westerpark, spelen deze problemen. Deze notitie is bedoeld als aanzet om te beginnen de excessieve huurstijgingen aan te pakken. We willen een bijdrage leveren aan de discussie over oplossingen om de extreme verhogingen te voorkomen en meedenken met oplossingen om de verloedering van winkelstraten tegen te gaan.
  • Klik hier voor de notitie van Olij en Yurdakul

Eerste resultaat notitie: PvdA motie, Jamari c.s.
Gerelateerd: Motie ondernemershuis Groot Oost, Zati Yurdakul c.s. 2003



Open de achterdeur: manifest normalisering sofdrugsmarkt (juni 2004)
Namens de PvdA-fractie schreef Peter Klerks, gesteund door een breed samengestelde groep politici en deskundigen, dit manifest dat door alle in de Amsterdamse gemeenteraad vertegenwoordigde partijen, met uitzondering van het CDA, werd ondertekend. Naar aanleiding van het Amsterdamse manifest hebben verschillende gemeenteraden in het land zich ook aangesloten bij de oproep. Inmiddels lijkt, onder meer onder druk van enkele burgemeesters, zelfs in Den Haag beweging te zitten in het dossier. Naast de linkse partijen lijkt nu ook de VVD te voelen voor normalisering van de softdrugsmarkt.
  • Klik hier voor het manifest over normalisering softdrugsmarkt

Resultaten:
Talloze gemeenteraden en vele raadsfracties van verschillende partijen uit het hele land hebben het Amsterdamse manifest onderschreven en overgenomen. Zoek op internet: ‘manifest open achterdeur’.



Onderwijshuisvesting (juli 2004)
Notitie van de PvdA-raadsleden Lodewijk Asscher, Bouwe Olij en Karina Schaapman. Uit de notitie: De fractie van de PvdA wil dat Amsterdamse kinderen en Amsterdamse onderwijzers beschikken over schone, moderne en goed onderhouden schoolgebouwen. Aanleiding tot deze notitie is de constatering van sterk toegenomen onderwijsreserves in de stadsdelen in de rapportage over de stadsdeelfinanciën 2002. Tegelijkertijd zijn er klachten over de kwaliteit van het onderhoud van schoolgebouwen en de voortgang van nieuwbouw, zo blijkt ook uit een door de PvdA gehouden enquête. Doel van deze raadsnotitie is om te analyseren hoe het komt dat zowel in het basisonderwijs (stadsdelen) als in het voortgezet onderwijs (centrale stad) omvangrijke reserves ontstaan en om mogelijke oplossingen aan te reiken.

We moeten hier rekening houden met de gescheiden verantwoordelijkheden. (…) Het moet duidelijk zijn dat het absoluut niet onze bedoeling is te treden in de autonome bevoegdheid van de stadsdelen en hun gekozen besturen. Integendeel, veel van de problemen die wij constateren, kunnen alleen op stadsdeelniveau worden opgelost. Het is wél nadrukkelijk de bedoeling met deze notitie, waar mogelijk, een helpende hand uit te steken richting stadsdelen. Ook het probleem van de reserves is bepaald niet voorbehouden aan de stadsdelen. De reserves per leerling zijn bij de centrale stad zelfs hoger dan bij de stadsdelen.

Voor de basisscholen zijn de stadsdelen verantwoordelijk; voor de scholen in het voortgezet onderwijs de centrale stad. We nemen daarom ook de problematiek bij de centrale stad onder de loep in deze notitie. En bij het onderhoud aan scholen manifesteren zich over het algemeen andere problemen dan bij nieuwbouw of uitbreiding van scholen.
  • Klik hier voor de notitie over onderwijshuisvesting van Olij, Asscher en Schaapman

Resultaten:
– Benoeming regisseur onderwijshuisvesting m.i.v. 2005



Tussen wal en schip: Kleine buurttheaters (september 2004)
Charlotte Riem Vis schreef deze notitie over de buurtaccommodaties en kleine podia in Amsterdam, die al jaren in een lastige positie zitten. Te klein voor tafellaken, te groot voor servet. Wat kan de gemeente doen om hun bestaansrecht te waarborgen? Deze notitie poogt het probleem helder in kaart te brengen en draagt tevens een, voorlopige, oplossing aan.

Uit de notitie: Als de gemeente kiest voor behoud van, in ieder geval, een aantal buurttheaters, ligt de uiteindelijke verantwoordelijkheid bij het stadsdeel. De buurtaccommodatie geeft aan wat haar reden van bestaan is en dient bij het stadsdeel een subsidieverzoek in. Kan of wil het stadsdeel niet aan de volledige vraag voldoen, dan moet er voor de desbetreffende instelling een mogelijkheid zijn een beroep te doen op geld van de centrale stad. De voorwaarden waaraan voldaan moet worden, wil een instelling voor subsidie in aanmerking komen, worden door de Gemeenteraad vastgesteld en vormen daardoor onderdeel van het Kunstenplan. Het is wel van belang dat intussen de stadsdelen de gehele verantwoordelijkheid voor deze accommodaties voorbereiden en gaan nemen. Vanaf 2008, bij de invoering van het volgende kunstenplan, wordt een accommodatie of geheel door het stadsdeel gesubsidieerd of ontvangt het podium subsidie als professionele kunstinstelling dankzij een positief advies van de Kunstraad. De voorgestelde regeling geldt dus voor ten hoogste twee maal twee jaar.
  • Klik hier voor de notitie van Charlotte Riem Vis

Resultaat:
Voorstel en financiering overgenomen bij behandeling Kunstenplan 2005-2008



Amstelplan voor de Arbeid (maart 2005)
Manon van der Garde schreef namens de PvdA-fractie dit initiatiefvoorstel. In het voorstel doet de PvdA 10 concrete voorstellen om bijvoorbeeld discriminatie op de arbeidsmarkt tegen te gaan en de aansluiting tussen onderwijs en de eerste baan te verbeteren. Uit de notitie: Het kan beter op de Amsterdamse arbeidsmarkt. Zeker met het oog op de te verwachten situatie in het Amsterdam van 2020, moeten we nu een aantal zaken oppakken. De PvdA wil een ’Amstelplan voor de Arbeid’: tien concrete oplossingen.
  • Klik hier voor het intitiatiefvoorstel van Manon van der Garde

Problemen in de Amsterdamse jeugdzorg in relatie tot het ROA (maart 2005)
Het gaat niet goed met de jeugdzorg in Amsterdam. De manier waarop de democratische en bestuurlijke aansturing op dit moment is georganiseerd in ROA-verband (Regionaal Orgaan Amsterdam) en het gebrek aan financiën vormen de grootste struikelblokken. Hierdoor moeten kinderen, jongeren en gezinnen/verzorgers vaak te lang wachten voordat zij de zorg ontvangen die zij nodig hebben. De Amsterdamse fractie van de Partij van de Arbeid maakt zich hier zorgen over. Als uitgangspunt voor discussie en een oplossing zijn door Peter Klerks in een notitie de knelpunten op een rij gezet. De notitie is behandeld in de commissie Jeugdzorg van het ROA en in de Amsterdamse raadscommissies van de wethouders Aboutaleb en Belliot.

  • Klik hier voor de notitie over de knelpunten in de jeugdzorg door Peter Klerks

Raadsonderzoek Theater Carré (voorjaar 2005)
Naar aanleiding van de onduidelijkheid rond de financiering van de restauratie van Carré bij de behandeling van het Kunstenplan is op voorstel van vijf fracties een commissie ingesteld die de gang van zaken heeft onderzocht. PvdA’er Frank de Wolf werd door de gemeenteraad na zijn voorzitterschap van de commissie Stadstoezicht ook tot voorzitter van deze commissie benoemd. De commissie rapporteerde in juni 2005.

Initiatief raadsonderzoek Combino-tram (voorjaar 2005)
Op initiatief van PvdA-raadslid Marius Nijman, gesteund door de SP, GL, LA, VVD en D66 startte de raad in het voorjaar van 2005 een eigen onderzoek naar de Combino-tram. Wat de gemeenteraad in ieder geval te weten wilde komen was welke risico’s de gemeente loopt met betrekking tot de garantie en de aanpassingen aan de tram die vanaf de tweede helft van 2005 worden uitgevoerd. Naar verwachting verschijnt het onderzoeksverslag in december 2005.

  • klik hier voor het initiatief voor het raadsonderzoek

Openheid over veiligheid (april 2005)
PvdA-fractievoorzitter Lodewijk Asscher schreef in het voorjaar de notitie ‘Openheid voor veiligheid’ voor de commissie Algemene Zaken met als ondertitel: Veiliger buurten door vertrouwen in burgers, beter besturen, modern communiceren. Uit de notitie: De vraag in deze notitie is hoe informatie beter gebruikt kan worden om de veiligheid te verbeteren. Is het normaal dat de overheid meer informatie heeft dan burgers krijgen? Nee, in beginsel hebben burgers recht op informatie die bij de overheid berust. Volgens de PvdA is het nodig verandering aan te brengen in de manier waarop gemeente en politie omgaan met informatie over veiligheid. Zodat burgers beter geïnformeerd worden, en meer worden betrokken. Zodat beleid preciezer kan zijn, en effectiever.

  • Klik hier voor de notitie “openheid voor veiligheid” door Lodewijk Asscher
  • Klik hier voor het nieuwsbericht

Kinderen Eerst (mei 2005)
Lodewijk Asscher en Amma Asante schreven met het oog op de Voorjaarsnota 2005 de notitie Kinderen Eest. Uit de notitie: De missie van de PvdA: ieder kind in Amsterdam verdient kansen. Op onderwijs, op welvaart, op toekomst. Niet ieder kind in Amsterdam krijgt ook een echte kans. Kansen lijken erfelijk. Armoede is erfelijk. Afkomst is helaas nog steeds van grote invloed op de slagingskans van kinderen. Kinderen worden niet als probleemkinderen geboren, er worden in Amsterdam wel veel fouten met kinderen gemaakt. Ouders zijn hier debet aan, door te falen in de opvoeding, maar ook een falende overheid. (…) We moeten dit veranderen. Dat zal veel overtuigingskracht en geld gaan kosten. En een mentaliteitsverandering. Maar het moet. Kansloze kinderen zijn de werkelijke staatsschuld van morgen. Kinderen eerst.

  • Klik hier voor de notitie “Kinderen eerst” van Lodewijk Asscher en Karina Schaapman

Resultaten:
Motie Kinderen Eerst, voorjaarsnota 2005:
– Plan van aanpak Kinderen Eerst in ontwerpbegroting 2006



Het onzichtbare zichtbaar gemaakt. Prostitutie in Amsterdam anno 2005 (mei 2005)
Uit de notitie van Amma Asante en Karina Schaapman: Na alle gesprekken die wij voerden en alle onderzoeken die wij deden, werd ons duidelijk dat prostitutie geen goed gereguleerde branche is. Sterker nog, wij constateren dat de wet “opheffing bordeelverbod” beter failliet is te verklaren als er niet een escortwet wordt ingevoerd.

We stelden ons de vraag of we na deze constatering misschien voor drastischer maatregelen, zoals een herstel van het bordeelverbod, zouden moeten pleiten. Nee, is ons antwoord. Wij zijn ons bewust dat de discussie losbarst over een herstel van het bordeelverbod. Zulke drastische maatregelen zijn naar ons idee nu nog niet nodig, wel geven wij de noodzaak aan van het invoeren van een “escortwet”. Verzuimen we zo’n wet toe te voegen, dan zal er een moment komen dat we ons moeten bezinnen op drastischer maatregelen.
  • Klik hier voor de notitie van Karina Schaapman en Amma Asante

Notitie in reactie op diversiteits- en integratiemonitor 2004 (juli 2005)
Raadsleden Amma Asante en Lodewijk Asscher schreven samen een notitie waarin ze in reactie op de monitor namens de PvdA concrete voorstellen doen op het gebied van onder meer inburgering en taalbeleid, participatie, bestrijding van discriminatie in onderwijs, uitgaansleven en op de arbeidsmarkt en een gevarieerde woningaanbod.

  • Klik hier voor de notitie van Amma Asante en Lodewijk Asscher

Een gemeentelijk woningbedrijf voor betaalbare koopwoningen (oktober 2005)
PvdA-gemeenteraadsleden Bouwe Olij en Thijs Reuten schreven een nota om te onderzoeken of het haalbaar is als de gemeente weer een eigen woningbedrijf opricht maar dan alleen voor de bouw van
betaalbare koopwoningen. In hun nota tonen ze aan dat dat financieel haalbaar is. De woningen zouden in zogenaamde Maatschappelijk Gebonden Eigendom (MGE) gebouwd moeten worden. Dat wil zeggen dat bij verkoop de woning weer wordt verkocht aan het woningbedrijf. De helft van de waardestijging gaat dan naar de verkoper en de andere helft gaat naar de gemeente. Met deze constructie zou de gemeente koopwoningen kunnen bouwen die zo’n 40.000 euro goedkoper zijn dan
vergelijkbare koopwoningen.

De grondprijs van sociale huurwoningen (oktober 2005)
Bouwe Olij en Thijs Reuten schreven een notitie waarin ze voorrekenen dat de grondprijs voor nieuwe sociale huurwoningen, mede gezien de mogelijkheden die de corporaties krijgen om geld te genereren door verkoop van bestaande huurwoningen, mogelijk omhoog zou kunnen. De PvdA-fractie stelt voor na te gaan wat de mogelijkheden zijn voor een substantiële verhoging van de vaste grondprijs voor nieuwe sociale huurwoningen en welke gevolgen zo’n verhoging heeft voor de bouwproductie en investeringen door corporaties. Ook moet worden onderzocht wat de voor- en nadelen zijn van het koppelen van de verkoop van sociale huurwoningen door de individuele corporaties aan (meerjarige) afspraken over de bouwproductie van die corporaties.

Voorstellen verslavingszorg begroting 2006 (november 2005)
Ten behoeven van de begrotingsbehandeling schreef Peter Klerks namens de PvdA een notitie met een aantal suggesties voor het verslavingszorgbeleid in 2006. Uit de notitie: 2006 is voor het verslavingszorgbeleid een overgangsjaar, waarin nieuw beleid voor de komende periode wordt uitgewerkt. Dit betekent niet dat de politiek in de tussentijd stil moet zitten. De begrotingsbehandeling biedt gelegenheid om nog een kritisch naar de actuele bestedingen en resultaten te kijken.

  • Klik hier voor de notitie van Peter Klerks over de voorstellen verslavingszorg

Voorstel aanpassing financieringsrelatie Felix Meritis Beheer (november 2005)
Namens de PvdA-fractie stelde Thijs Reuten een initiatiefvoorstel op waarmee beoogd wordt de gemeentelijke garantie voor de financiering van de restauratie van Felix Meritis aan te passen. Het bedrag waarvoor de gemeente garant staat gaat omhoog, waardoor de laatste fase van de restauratie kan worden afgerond. Tegelijkertijd verbetert de exploitatie van het pand, waardoor de kans dat de gemeentelijke garantie zal worden ingeroepen kleiner wordt. Het voorstel is op 30 november 2005 in de gemeenteraad behandeld.