9 september 2005

Motie raadslid Asscher inzake openheid cijfers

Amsterdam,13 juli 2005.
Aan de Gemeenteraad

Ondergetekende/n heeft de eer voor te stellen:

De Raad

Overwegende:

– dat betrokkenheid van burgers vergroot dient te worden
– dat burgers een recht op informatie hebben
– dat beter informeren kan leiden tot efficiënter sturen, en tot versterking lokaal bestuur en stadsdelen
– Dat het Amsterdamse korps van oudsher bekend staat als een goed en innovatief korps waarbij innovaties rond informatieverstrekking goed passen
– dat meer openheid incidenten in context kan plaatsen: denk aan de Diamantbuurt.
– dat meer openheid kan leiden tot betere controleerbaarheid, transparantie en het afleggen van verantwoording
– dat werken met online cijfers over veiligheid in een nieuw systeem de mogelijkheid zou kunnen bieden om uit te bouwen, bijvoorbeeld met het aangeven van de sterkte van wijkteams, de dichtheid van aantal inwoners per diender, aantal toezichthouders, stadswachten, wijkveiligheidsposten, etc, of uitbouwen met andere indicatoren, zoals “leefbaarheid” in het algemeen, bijvoorbeeld hoe schoon is het? (schoon, heel, veilig) Overlast is ook een indicator die voor de hand ligt

Besluit:

Het college op te dragen de veiligheidsindex zo aan te passen dat de kernindicatoren op buurtniveau kunnen worden gerapporteerd in een 2-maandelijkse frequentie

Het lid van de Gemeenteraad,
L.F Asscher