13 september 2005

Motie inzake de toenemende polarisatie op scholen

Ingekomen op woensdag 22 juni 2005 (middagzitting)
Behandeld op woensdag 22 juni 2005 (middagzitting)
Status: Aangenomen
Motie raadslid de heer Asscher c.s. inzake de toenemende polarisatie op scholen

Aan de Gemeenteraad

Ondergetekenden hebben de eer voor te stellen:

De Raad,

Gehoord de discussie inzake de toenemende polarisatie op scholen (Gemeenteblad 2005, afd. 1, nr. 346);
Overwegende, dat het gemeentebestuur van Amsterdam:
leiding wil geven aan het bestrijden van discriminatie, intimidatie en intolerantie in de stad;
in het kader van het actieplan Wij Amsterdammers streeft naar het tegengaan van radicalisme en het bevorderen van interculturele cohesie;
Voorts overwegende:
dat in de quick scan ‘Interculturele verhoudingen op Amsterdamse scholen voor VO en MBO’ bij een groot aantal scholen verontrustende uitkomsten zijn gevonden;

dat een ruime meerderheid van de scholen in genoemde quick scan aangeeft behoefte te hebben aan:
o ondersteuning van leerkrachten;
o instrumenten en methodieken om conflicten en agressie te kunnen hanteren;
o het uitwisselen van kennis over die projecten en aanpak die werken;

dat het van groot belang is dat op Amsterdamse scholen werkbare interculturele verhoudingen bestaan,

Verzoekt het College van Burgemeester en Wethouders:
1. in samenwerking met de scholen een conferentie te beleggen om leerkrachten, schooldirecties en -besturen kennis te laten nemen van succesvolle methodieken en projecten, waarbij die scholen of leerkrachten die aangeven hulp nodig te hebben, een op maat gesneden hulpaanbod wordt gedaan;

2. in samenwerking met de scholen een stadsbrede discussie te organiseren over interculturele verhoudingen op school met de direct betrokkenen: leerkrachten, leerlingen en ouders;
3. bij het overleg op 5 juli a.s. met de schoolbesturen en -directies de scholen aan te bieden om per school behulpzaam te zijn bij het voor het nieuwe schooljaar 2005/2006 totstandkomen van een concreet plan van aanpak voor de bestrijding van intimidatie en verbetering van de interculturele verhoudingen en het schoolklimaat;

4. de financiële consequenties van bovengenoemde besluiten in beeld te brengen en daarover in overleg met de Raad te treden, waarbij de aanloopkosten van de uitvoering van deze initiatieven gedekt kunnen worden uit de middelen die gereserveerd zijn in het kader van actieplan Wij Amsterdammers.

De leden van de Gemeenteraad,

L.F. Asscher