Minder politiecapaciteit, minder veiligheid?

Door Sofyan Mbarki op 27 november 2019

Vandaag debatteerde de gemeenteraad over de ingrijpende maatregelen die burgemeester Halsema vanochtend aankondigde als gevolg van het gebrek aan politiecapaciteit in Amsterdam. Lees hieronder de inbreng van onze fractievoorzitter Sofyan Mbarki over deze stap.

Voorzitter,

Stel: Je woont al jaren in Slotervaart. Een jaar terug ging het Slotervaart Ziekenhuis dicht, waar je heen kon gaan met je kinderen als dat nodig was. Begin deze week hoorde je dat de school van je kinderen een week gaat sluiten, en dat de kans bestaat dat de school ook definitief dicht kan gaan. En vandaag, vandaag hoor je dat het politiebureau op de August Allebéplein in jouw buurt in de avond ook de deuren sluit. Wat doet deze terugtrekkende overheid met iemand?

Voorzitter,

Dit is de staat van onze stad. Dit is de staat van ons welvarende land. Het is triest maar waar. Er is te lang niet geïnvesteerd daar waar het ’t hardste nodig is.

Ik zie – en met mij velen – dat we een enorm tekort hebben aan agenten. Dat we veel meer nodig hebben dan dat we nu krijgen. En dat dat de reden is dat de burgemeester vanochtend met deze ingrijpende maatregelen kwam. Deze maatregelen wil ik concreet maken.

Zo lees ik in de brief van de burgemeester van deze ochtend de volgende tekst:

In de stad blijven vijf  politiebureaus 24/7 geopen., Bureau Burgwallen (centrum noord), Bureau Boven IJ (centrum-noord, Bureau Meer en Vaart (district West), Bureau Flierbosdreef (district Oost), Bureau Van leijenberghlaan (district Zuid).

In plaats van zeven bureaus – wat ik echt al weinig vind – zijn er straks nog maar vijf bureaus ’s nachts open. Wat betekent dit voor het werk van de politie? Kan de burgemeester toezeggen dat als er s’nachts een overval of inbraak plaatsvindt dat de politie dan dichtbij is? Kan de burgemeester toezeggen dat de reactiesnelheid van de politie ‘nachts niet verminderd? En dat deze zaak vervolgens ook wordt opgepakt?

Want ik herhaal het nogmaals voorzitter:  wat gaat dit betekenen voor de veiligheid in onze stad?

Voorzitter ik kom tot en afronding voor nu.

Afgelopen maandag kleurde het Eye Filmmuseum oranje vanwege de actie Orange the world. Amsterdam deed mee, natuurlijk. Ik zag een foto van de Oranje Eye op Instagram van de burgemeester. Want, zo schreef de burgemeester onder de post: oranje staat voor een zonnige toekomst, vrij van geweld tegen vrouwen en meisjes.

Waar op maandag nog gestreden werd voor een zonnige toekomst, trekt daar vandaag een donkere wolk voor. Al jaren wordt minder dan de helft van de gewelds- en seksuele misdrijven in de stad opgehelderd. Minder dan de helft. Wat gaat het gebrek aan politiecapaciteit beteken voor die groep?

Alleen een gebouw oranje kleuren is te weinig. We moeten de daad bij het woord voegen.
Ik verwacht dat onze burgemeester er alles aan doet om dat te garanderen. Voor de stad en voor haar inwoners.

Dank u wel.

Sofyan Mbarki

Sofyan Mbarki is wethouder van de gemeente Amsterdam namens de PvdA. Zijn portefeuilles zijn Economische Zaken, Sport, MBO, Jongerenwerk en Aanpak Binnenstad.

Meer over Sofyan Mbarki