Door op 26 januari 2013

Meer MBO-stageplekken hard nodig

De afgelopen maand ontving ik signalen dat MBO-studenten moeilijker aan een stage komen. Neem River Mouricia, een student juridische dienstverlening op een Amsterdams ROC. Al vier maanden probeer hij een plek te krijgen en dat heeft tot dusver alleen een grote stapel afwijzingen opgeleverd. Nu zit hij gedemotiveerd thuis, zich afvragend of hij de opleiding nog wel kan afmaken.

Tijdens de raadsvergadering van 23 januari heb ik daarom mondelinge vragen gesteld aan Wethouder Pieter Hilhorst. Ik wilde weten of de stageplekken in Amsterdam afnemen en of dit probleem in de toekomst groter wordt.

Een eerste rondgang langs Amsterdamse ROC’s bevestigt dat veel opleidingen moeilijker hun studenten een stageplek kunnen aanbieden. Of zoals een stagecoördinator (dienstverlening) het zei: “twee jaar geleden stond de telefoon roodgloeiend met bedrijven die leerplekken aanboden. Tegenwoordig blijft de telefoon akelig stil.”

Samen met onze Wethouder Pieter Hilhorst houden we het probleem nauwgezet in de gaten en gaan we er alles aan doen om het aanbod beter bij de vraag aan te laten sluiten. We trekken samen met PvdA-Kamerlid Tanja Jadnanansing op, die in november 2012 een stage offensief voor het MBO aankondigde. Per regio willen we onder landelijke regie afspraken maken tussen onderwijsinstellingen en bedrijven over het aantal benodigde stageplaatsen per jaar.

Stages zijn een belangrijk onderdeel van de beroepsopleidingen. Terecht, want zo kunnen deze jonge mensen in de praktijk de vaardigheden van hun vak leren. Daarom is een goede afstemming tussen vraag en aanbod noodzakelijk. Niet alleen hebben de mbo-studenten recht op een stageplek, we hebben goed opgeleide mbo’ers in de toekomst hard nodig op de arbeidsmarkt.