27 februari 2006

“Marijke Vos uit de bocht”

Mijn eerste debat met Marijke Vos was geen succes. In Akhnaton werd op zondag 26 februari een debat gehouden onder het motto ’Geef racisme geen stem’.

Het was al een rare setting: achter de tafel zaten zeven vertegenwoordigers van een politieke partij in Amsterdam. Er mocht niet onderling gedebatteerd worden, maar ieder moest een stelling verdedigen en met de zaal in debat. Marijke Vos gaf het gemeentebestuur een onvoldoende voor het werk van de afgelopen jaren en zei in haar bijdrage dat Amsterdam veel te weinig werk maakte van de stages voor leerlingen in het VMBO. Ze had namelijk iemand van een schoolbestuur gesproken en die had gezegd dat de leerlingen zelf verantwoordelijk zijn voor een stage. Ze vond het echt slecht dat het gemeentebestuur en vooral wethouder onderwijs Aboutaleb daar niets aan doet.

Helaas kreeg ik nauwelijks de mogelijkheid om te reageren. Jammer, want dan had ik haar er op kunnen wijzen dat de schoolbesturen niet in opdracht van een wethouder werken, maar dat de minster van onderwijs in Den Haag bepaalt wat zij moeten doen. Juist Den Haag, de plek waar Marijke Vos nu zit. Vanaf die plek kan zij er wat aan doen dat schoolbesturen van VMBO´s gedwongen worden om hun verantwoordelijkheid te nemen voor de stages van hun leerlingen. Dat kan een wethouder helaas niet. Daarom heeft de PvdA juist gevraagd om een Amsterdam-wet, zodat we als gemeente wel iets te zeggen hebben over het onderwijs in Amsterdam. Daarbij is het zo dat juist een wethouder als Aboutaleb wel om te tafel zit met de schoolbesturen om met hen afspraken te maken. Het is juist een wethouder als Aboutaleb die werk maakt van de stageplekken voor jongeren, doordat hij met het bedrijfsleven afspraken maakt over stageplaatsen. Amsterdam is hier uniek in, maar blijkbaar is Marijke Vos helaas nog niet geheel op de hoogte van wat er allemaal gebeurt in deze stad. Is het nu wel zo’n goede overstap van het Binnenhof naar de Stopera? Ook bij Griffith verloopt het niet erg soepel.

Kijk ook eens op haar eigen website