1 maart 2006

Lodewijk Asscher zingt smartlappen

Maandag was Lodewijk Asscher te gast in Het Parooltheater. Dat hij kon debatteren, wisten we, dat er ook een heuse smartlappenzanger in hem schuilt, was tot voor kort niet bekend. Luister hier naar het hele interview (inclusief lied) door Ton Damen

Uit Het Parool:
’Hij was een smokkelaar/die diep in de nacht/steeds weer zijn smokkelwaar/de grens over bracht.” Een heuse smartlap kwam er gisteren in het Parool-theater uit de keel van PvdA-lijsttrekker Lodewijk Asscher.

Hij vertelde iedere ochtend onder de douche smartlappen te zingen. “En ik wil hier wel bekennen dat ik best goed kan zingen,” voegde hij er zelf maar alvast aan toe. Asscher had geen aanmoediging nodig om zijn kunnen te demonstreren en bracht uit volle borst de klassieker van De Twee Jantjes ten gehore.

De bekentenis volgde op de vraag van interviewer Ton Damen of Asscher niet al te saai was, wel wat ’sjeu’ kon gebruiken en in navolging van minister Piet Hein Donner misschien ook eens een rap op zou moeten nemen.

Sjeu of niet, de PvdA is onder leiding van Lodewijk -’ik ben niet van de rap’ – Asscher in de laatste peilingen gestegen naar zeventien zetels, twee meer dan de partij nu bezit. Asscher ’wil zich nog niet rijk rekenen’. “Het zijn dagkoersen.” Maar met de winst die de linkse partijen boeken, wordt een links college steeds realistischer.

Voor Asscher wellicht des te aantrekkelijker nu hij steeds vaker zegt te ’schrikken’ van de Amsterdamse VVD: “Ik ben een nieuwkomer, maar VVD en PvdA hebben toch zestien jaar lang vrij goed samengewerkt. De Amsterdamse VVD voerde altijd een gematigde lijn en het was goed afspraken maken, maar nu worden er steeds rechtse en conservatieve proefballonnetjes opgelaten. Het gek als je een partij denkt te kennen en dat blijkt opeens niet meer zo te zijn.”

Asscher doelt onder meer op de fel bekritiseerde passage in het verkiezingsprogramma van de VVD waarin staat dat mensen die twee jaar lang meer dan 130 procent van het minimumloon verdienen, hun sociale huurwoning moeten verlaten. De VVD is overigens wel van dat voorstel teruggekomen.

Asscher is blij om dat laatste, maar verbaast zich over de gang van zaken: “Ik zou er niet over piekeren zomaar een passage uit het verkiezingsprogramma van mijn partij te halen, maar kennelijk werkt het daar anders. Iedere partij heeft zo haar eigen mores.”

Ook de wens om inkomenseisen voor vestiging in bepaalde wijken te stellen, zoals men in Rotterdam doet, is Asscher in het verkeerde keelgat geschoten: “De problemen van deze stad zijn te ingewikkeld om zo, knip en plak, uit Rotterdam over te nemen.”

Ook nu enkele PvdA-stadsdeelvoorzitters in West aangegeven hebben preventief fouilleren te willen, is
Asscher nog niet van plan dat direct te doen: “We moeten eerst grondige veiligheidsanalyses maken. En bovendien hebben diezelfde stadsdelen ons als gemeenteraad niet gevraagd om die mogelijkheid.” Asscher ziet veel meer in het bouwen van meer woningen en het opknappen en veiliger maken van wijken. De slogan die deze verkiezingscampagne voor in de mond van alle PvdA’ers in de stad ligt, is niet voor niets ’socialer, eerlijker en veiliger’.

Asscher is een van de belangrijkste kandidaten voor een wethouderspost. Als hij in het college zit, moet er een nieuw Amsterdams woningbedrijf komen dat veel sociale woningen gaat bouwen, zoals zijn PvdA- collega Bouwe Olij het huidige college eerder al vergeefs voorstelde.

Kinderen Eerst is een andere leus die de sociaal-democraten dezer dagen uitdragen. Asscher wil onder meer meebeslissen over het beleid op alle scholen in de stad en ouders meer betrekken bij de opvoeding van hun kinderen. Wie niet betrokken is, moet desnoods gekort worden op uitkering of kinderbijslag. Hoe dan, wilde een bezoeker weten. Asscher wist het nog niet: “Via de rechter misschien, ik weet het niet.”

Wat Asscher wel weet, is wie een regent is. Damen had hem eerder voorgelegd of Asscher niet te regentesk dreigde te worden. Asscher kon het niet laten na afloop aan de bar nog even een sneer uit te delen aan VVD-lijsttrekker Laetitia Griffith: “Een regent is iemand die zich opsluit in een dienstauto en er niet uit wil komen om te debatteren.”

• Klik hier om het gehele interview te beluisteren
  • Klik hier om de uitzending van Nova te zien