5 april 2005

Lodewijk Asscher: Openheid voor veiligheid

In Amsterdam zijn veel meer en veel eerder cijfers beschikbaar over veiligheid in buurten dan nu aan het publiek bekend gemaakt worden. Concreet stelt de PvdA fractie in de Amsterdamse gemeenteraad voor als experiment de gegevens over een aantal belangrijke veiligheidsindicatoren niet eens per jaar maar zes keer per jaar ter beschikking te stellen, online, en op buurt niveau. Later moeten ook leefbaarheidsfactoren zoals hoe schoon het is worden toegevoegd. Dat betekent dat burgers zelf de ontwikkelingen in hun wijk kunnen volgen en hun bestuurders en wijkagenten (buurtregisseurs) kunnen aanspreken op de genomen beslissingen. Trends worden veel eerder zichtbaar.
Overheid en Amsterdammers zijn sámen verantwoordelijk voor een veilige stad. Asscher: ‘Maar daadwerkelijk samen optrekken lukt alleen als bewoners eerlijk worden geïnformeerd over de veiligheidssituatie in hun eigen buurt. Als het aan de PvdA ligt wordt daar nu snel een begin mee gemaakt.’

Zie voor de hele notitie hieronder: in WORD