Door Marjolein Moorman op 22 mei 2014

Inzet PvdA gesprek verkenners

Vrijdag vinden opnieuw gesprekken plaats met verkenners Roger van Boxtel (D66) en Arjan Vliegenthart (SP). Tijdens deze gesprekken zal de PvdA opnieuw benadrukken veel mogelijkheden te zien voor een stabiel stadsbestuur. De PvdA heeft meermaals aangegeven dat ze graag wil samenwerken met D66. Beide partijen hebben veel raakvlakken, zoals onder meer de wens het onderwijs in de stad verder te verbeteren, te bouwen voor middengroepen en het versterken van de lokale economie. Een samenwerking tussen D66 en PvdA zou bovendien een goede weerspiegeling zijn van de bestuurlijke verhoudingen in de stadsdelen; in zes van de zeven bestuurscommissies werken de partijen samen in het bestuur.

Tijdens het gesprek met de verkenners zal fractievoorzitter Marjolein Moorman verschillende mogelijkheden schetsen en voorkeuren benoemen: ‘ Wij hebben ons altijd constructief opgesteld en voorstellen gedaan om uit de impasse te komen. Dat zullen we morgen weer doen. Daarbij zullen we opnieuw de voorkeur uitspreken voor een een progressieve middencoalitie van D66-PvdA en GroenLinks. Die voorkeur is  in lijn met de verkiezingsuitslag en onderzoek van O+S, waarin Amsterdammers aangeven deze coalitie te prefereren boven andere opties. Helaas is deze coalitie nog steeds niet onderzocht, ondanks dat de optie vaak is genoemd. Het is nu, ruim twee maanden na de verkiezingen, echt belangrijk dat er snel een stabiel stadsbestuur komt. Het ligt natuurlijk voor de hand dat D66 daar onderdeel van uitmaakt, maar morgen zullen we ook opnieuw de variant van drie linkse partijen plus één op tafel leggen.’

Marjolein Moorman

Marjolein Moorman is onze wethouder Onderwijs, Armoede, Schuldhulpverlening en Jeugdzorg en was de lijsttrekker van de PvdA Amsterdam bij de gemeenteraadsverkiezingen op 16 maart 2022. De strijd voor gelijke kansen staat centraal in alles wat zij doet. Wil jij alles over haar weten? Bezoek dan haar website www.marjoleinmoorman.nl Marjolein haar verhaal voor Amsterdam   Marjolein haar

Meer over Marjolein Moorman