21 juni 2012

Investeren in een veilig Amsterdam

Je veilig voelen op straat, in je wijk en in je eigen huis is een recht. Daar mag niet op beknibbeld worden. Daarom trekken we €5 miljoen extra uit voor handhaving, ogen en oren op straat en het bestrijden van overlast.

De komende jaren gaat Amsterdam extra investeren in de kwaliteit van toezichthouders in de stad. Naast de politie lopen ook straatcoaches, buitengewone opsporingsambtenaren en andere handhavers elke dag op straat om de stad  veiliger maken. Zij fungeren als de  extra oren en ogen van de politie.

Maar ze spelen ook een speciale rol bij de aanpak van overlastgevende jongeren op pleinen, bij de aanpak van de Top 600 en bij het tegengaan van misstanden in de prostitutie.

Gisteren hebben we samen met de VVD een amendement ingediend  op de Kadernota, waardoor er de komende jaren 5 miljoen extra is vrijgemaakt voor veiligheid. Daardoor zullen er niet alleen voldoende toezichthouders op straat blijven rondlopen, maar gaan we ook investeren in slimmer toezicht. Via informatiegestuurd toezicht wordt gezorgd dat de toezichthouders juist daar zijn waar het onrustig of onveilig is, doordat we weten wat er waar gebeurd en toezichthouders snel kunnen worden ingezet.

Horen wat er met je melding gedaan is
Maar dat is niet alleen een kwestie van techniek: iedereen kan daar op den duur een bijdrage aanleveren. En wel door melding te maken van overlast. De PvdA heeft erop aangedrongen dat er wordt geïnvesteerd in een meldpunt waar bewoners 24 uur per dag, 7 dagen oer week melding kunnen doen van overlast.

En belangrijker nog: dat er vervolgens zal worden teruggerapporteerd wat er met die klacht is gedaan!  Ik denk dat juist dat laatste bijdraagt in herstel van vertrouwen in de overheid, en dat dat er ook voor kan zorgen dat mensen zich veiliger voelen.