21 december 2019

Het jaar 2019 van: Lian Heinhuis

Het politieke jaar 2019 zit erop. Tijd om met onze Amsterdamse politici terug- én vooruit te blikken op hun werk voor Amsterdam. In de tweede aflevering van de rubriek ‘Het jaar 2019 van…’: ons duoraadslid Lian Heinhuis.

Foto: Lian Heinhuis op de #Onderwijsstaking van afgelopen jaar op de Dam in Amsterdam

1. Wat was voor jou het Amsterdamse hoogtepunt van 2019?

“Dat er twee hele bijzondere Amsterdammertjes bij gekomen zijn dit jaar: mijn neefjes Daaf en Bodi.”

1. Waar lag jij in 2019 wakker van?

“Dat zijn twee dingen. Ten eerste: het steeds groter wordende lerarentekort. Ondanks de twee stakingen dit jaar en alle hulpkreten uit het onderwijsveld, wordt er nog veel te weinig gedaan om dit structurele probleem op te lossen. Dit gaat over de toekomst van onze jongste Amsterdammers en raakt vooral de kinderen die onderwijs het hardst nodig hebben. Hierdoor wordt ongelijkheid dus nog groter in de stad en dat vind ik echt heel droevig.

Ten tweede: alle protesten rondom klimaat. Er heerst grote ontevredenheid en het lijkt of de verschillende protestgroepen tegenover elkaar staan. De ene groep wil méér maatregelen, de andere juist minder. Terwijl de oplossing voor het klimaatprobleem vraagt om een aanpassing van het (economisch) systeem die uiteindelijk beide groepen ten goede komt. Door alle protesten lijkt het soms alsof we er met elkaar niet uit gaan komen en dat baart me zorgen want ondertussen raakt onze planeet steeds verder beschadigd.”

1. Op welk politiek resultaat uit 2019 kijk je het meest tevreden terug?

“Ik ben heel trots op het beleid dat er ligt rondom onderwijs. Onze wethouder laat echte daadkracht zien als het gaat om het bestrijden van ongelijkheid. We hebben daarom als raad ingestemd met verschillende plannen om kansen voor alle Amsterdamse kinderen te verbeteren. Zoals inzetten op brede brugklassen om het selectiemoment uit te stellen dat voor veel kinderen veel te vroeg komt (en kinderen die zich pas later ontwikkelen dus benadeeld worden). Maar ook het stimuleren van brede schoolgemeenschappen zodat scholen weer een echte afspiegeling van de samenleving worden waar kinderen elkaar ontmoeten en waar zij makkelijker kunnen op- of afstromen naar een ander niveau.

Waar ik verder trots op ben is de motie die op initiatief van de PvdA is ingediend die de gemeente oproept om een plan te maken voor alle werknemers die door de klimaattransitie geraakt worden. Want klimaatmaatregelen zijn ontzettend belangrijk, maar we moeten niet vergeten dat die niet voor iedereen direct een positief effect hebben. We moeten als stad daarom onze verantwoordelijkheid nemen voor deze mensen en hen ondersteunen waar nodig.”

1. Wat was voor jou het meest grappigste nieuwsfeit in 2019?

“De Speld: KLM voegt mogelijkheid toe om bij ticket aan te vinken of je je schaamt, haha!”

1. Wat was jouw meest bijzondere ontmoeting in 2019?

“Het is moeilijk één specifieke ontmoeting te noemen. Ik heb in 2019 heel veel inspirerende Amsterdammers ontmoet die zich inzetten voor een betere maatschappij. Mensen die dag in dag uit werken om anderen te helpen, voor wie het vanzelfsprekend is dat ze voor een ander klaar staan.”

1. Wat was jouw leukste werkbezoek in 2019?

“Mijn leukste werkbezoek was vorige week aan één van de scholen in Nieuw-West die haar deuren gesloten had om na te denken over het lerarentekort en de kwaliteit van het onderwijs. Ondanks dat de leraren op die school onder grote druk staan, was iedereen vol energie aan het nadenken over oplossingen. Die pragmatische en krachtige houding vond ik erg inspirerend. Ik denk dan ook dat we heel goed moeten luisteren naar de oplossingen waar de leraren en schooldirecteuren zelf mee komen, want zij weten uiteindelijk het beste wat er nodig is in het onderwijs.”

1. Welk collega-raadslid verdient volgens jou een groot compliment over 2019 en waarvoor?

“Ik vind dat Sheher Khan van DENK vaak een heel goed inhoudelijk verhaal heeft en met goede ideeën komt om kansengelijkheid te bevorderen.”

1. Wat wordt jouw politieke speerpunt in 2020?

“In 2020 wil ik me blijven inzetten voor een betaalbare, rechtvaardige klimaattransitie. Ik vind het heel belangrijk om bij al het beleid rondom duurzaamheid steeds te kijken naar wat dat betekent voor Amsterdammers, en met name voor Amsterdammers met een kleine portemonnee. Klimaatregelen zijn voor de PvdA alleen rechtvaardig als ze niet zorgen voor meer ongelijkheid en als de sterkste schouders de zwaarste lasten gaan dragen.”

1. Wat wens jij Amsterdammers toe voor het jaar 2020?

“Geluk, liefde, een gezonde planeet en heel veel goede leraren voor de klas!”