15 maart 2006

Herrema formateur Centrum

Openbare onderhandelingen voor nieuw bestuur stadsdeel Amsterdam-Centrum – Tjeerd Herrema formateur

De onderhandelingen voor het nieuwe bestuur van stadsdeel Amsterdam-Centrum zullen in het openbaar plaatsvinden. Dat is het voorstel van de PvdA in de binnenstad. De sociaal-democraten zijn bij de verkiezingen in het centrum de grootste partij geworden en mogen nu volgens afspraak de onderhandelingen met de andere partijen openen. Die vinden vanaf dinsdag 14 maart ’s avonds in de Zuiderkerk plaats en zijn voor iedereen toegankelijk.

De besprekingen staan onder leiding van Tjeerd Herrema, (demissionair) stadsdeelvoorzitter van Zeeburg. Zijn opdracht is om op grond van inhoudelijke afwegingen een stabiele en werkbare coalitie te vormen, die recht doet aan de verkiezingsuitslag.

De onderhandelingen beginnen dinsdagavond om 20.00 uur. Op de agenda staat onder andere het verslag van de gesprekken die PvdA-lijsttrekker Els Iping de afgelopen week heeft gevoerd met de andere partijen in de binnenstad. Zij heeft alle partijen behalve Opheffen.Nu gesproken en gevraagd of ze willen deelnemen aan een coalitie en wat hun belangrijkste punten zijn.

Amsterdam Anders/De Groenen geeft de voorkeur aan een rol in de oppositie en doet niet mee aan de besprekingen. De andere partijen (D66, SP, Groen Links en VVD) zijn onder voorwaarden bereid toe te treden tot een coalitie.

Uit de eerste inventarisatie van Els Iping blijkt dat partijen op sommige punten drastisch van mening verschillen. Het doel van de komende dagen is om te onderzoeken in hoeverre partijen elkaar op deze punten kunnen vinden en welke coalitie mogelijk is.

Voor de PvdA weegt onder andere het woonbeleid zeer zwaar, met name het opvangen van de gevolgen van de plannen van minister Dekker.

De besprekingen moeten leiden tot een bondig geformuleerd programma-akkoord, met heldere en controleerbare doelstellingen, waarbij recht wordt gedaan aan de positie van de raad als hoogste orgaan.

De onderhandelingen vinden plaats op dinsdag 14, woensdag 15, dinsdag 21, donderdag 23, dinsdag 28 en donderdag 30 maart van 20:00 – 22:00 uur in de Zuiderkerk. De griffie van de stadsdeelraad coördineert de ondersteuning en fungeert als postadres, de PvdA is aanspreekpunt voor de politieke zaken. Alle verslagen en stukken komen op de websites van de PvdA Binnenstad www.amsterdamcentrum.pvda.nl) en het stadsdeel (www.centrum.amsterdam.nl) te staan.

Bijlage: uitnodiging PvdA Binnenstad aan de andere partijen

Meer informatie: