20 december 2011

Gonsalvesprijs voor aanpak Wallen

Trots als een pauw mocht ik namens het project Emergo de Gonsalvesprijs in ontvangst  nemen, als waardering voor de Wallenaanpak. Want waardering is het. Emergo was onderdeel van het inmiddels veel geroemde project om de georganiseerde misdaad op de Wallen aan te pakken. De politie, de Belastingdienst, het Openbaar Ministerie, het ministerie van Justitie en gemeentelijke diensten van Amsterdam werkten – en werken! – in de periode 2007-2011 samen om Amsterdam weer een beetje leefbaarder te maken.

Ik beschouw de prijs als een mooie aanmoediging om door te zetten met het opschonen van de Wallen en een mooi compliment voor het Amsterdamse Van Traa-opsporingsteam, stadsdeel Centrum, en oud-burgemeester Job Cohen, die zijn begonnen met Emergo. En daarnaast natuurlijk de vele anderen die zich hard maken in de strijd tegen georganiseerde criminaliteit in ons stadshart.

De Mr. Gonsalvesprijs wordt eens in de twee jaar door de stichting ProDemos uitgereikt aan een organisatie die betrokken is bij een project dat op een vernieuwende manier een bijdrage levert aan de rechtshandshaving.