15 februari 2006

’Gemeente moet ondernemers meer bieden’

Uit Het Parool:
“Internationale bedrijven dreigen Amsterdam de rug toe te keren als de lokale politici zich blijven verliezen in geneuzel en zich niet sterk maken voor het vestigingsklimaat.

Dit stelden ondernemers en zogeheten kennisinstellingen gisteren in een gesprek met PvdA-leider Lodewijk Asscher in cafe De Plantage in Artis.

Asscher presenteerde er zijn plan om de stad weer bij de top vijf van aantrekkelijke Europese vestigingssteden te krijgen.

“Met discussies over preventief fouilleren en een sociaal projectje in Amsterdam-West kom je er niet,” aldus Rene Smit, voorzitter van het college van bestuur van de Vrije Universiteit. “Wij verwachten van politici in deze stad dat ze echt de keuze voor de grote stad maken.”

Athar Husain Khan, directeur industriezaken van de KLM, vond het mooi dat de Amsterdamse PvdA weer grote ambities heeft. “Maar daar moet de stad dan ook wel consequent op sturen.”

“Wij kunnen ons routenet alleen uitbreiden als we onze lijnen en Schiphol ook kunnen gebruiken. Dat bedrijven zich hier vestigen, is voor ons van levensbelang. Hoe diep wil Amsterdam gaan om te bewijzen dat het tot de beste Europese steden behoort?”

Pieter Tordoir, van de kamer van koophandel, stelde dat de stad zich van de grotere uitstraling bewust moet zijn. “Bij de gemeente gaat het wel, maar in de stadsdelen is men vaak het grootstedelijke karakter van Amsterdam geheel vergeten. In West was ik laatst op een bijeenkomst voor talentvolle jongeren. Er ging niets van uit. Dan denk ik: hoe kan dit? Amsterdam heeft veel jongeren en daarmee goud in handen.”

Coks Stoffer, directeur van Cisco Nederland, sprak van harde keuzes. “Wij zijn om een aantal redenen naar Amsterdam gekomen. Een mooi, gezellig stadshart is net zo belangrijk als een vriendelijk fiscaal gezicht. Maar als een of enkele van deze pluspunten wegvallen, kunnen we besluiten Nederland te verlaten.”

“Ik zou zeggen: raadsleden, besteedt aan dit onderwerp tijd. Zet het op de agenda’s, want het valt momenteel nog niet mee om zaken te doen met de gemeente. De stad is traag en heeft geen focus.”