1 juni 2016

De gelukkige stad – PvdA-reactie op Algemene Beschouwingen 2016

Screen Shot 2016-06-01 at 22.36.19‘Vorige week werd Adam geboren. Op 26 mei 2016. De 839.754ste Amsterdammer! Dit is het enige wat ik van Adam weet: zijn naam, zijn geboortedatum en natuurlijk zijn geboorteplaats. Amsterdam. De beste stad om geboren te worden. Dat geluk heeft Adam dus alvast binnen.

Maar hoeveel geluk heeft Adam de rest van zijn leven? Waar staat zijn wiegje nu? In Noord, Nieuw West of Buitenveldert? ‘ zo begon Marjolein Moorman haar bijdrage aan de Algemene Beschouwingen vandaag.

Wij vinden dat de voorjaarsnota weinig urgentie uitstraalt. Wat zijn de antwoorden op de echte problemen als onderwijssegregatie, woningbouw en de drukte in de stad? In de voorjaarsnota vind je ze niet. Niks doen is geen optie, dan worden de tegenstellingen juist scherper en harder. De PvdA vindt dat je niet mag wegkijken, je moet keuzes maken en investeren in de stad juist dáár waar het het hardste nodig is. Daarom kiezen wij om te investeren in de échte problemen van de stad. Niet achterover hangen maar koesteren en verbeteren wat we hebben bereikt. Het zijn de investeringen die we nu doen, die zich straks uitbetalen. Want de keuzes die we nu maken bepalen de toekomst van onze stad. Daarom hebben we vanavond verschillende moties en amendementen aan de raad voorgelegd.

5000 sociale huurwoningen & meer voor middeninkomens
Goed werkgeverschap in de toeristische sectoren
Zinvolle investeringen in onderwijs tegen segregatie en voor kwaliteit
Amsterdamse aanpak tegen eenzaamheid
Grote stedenbonus
Gemengde nieuwkomersklassen
Schuldenaanpak voor Amsterdamse jongeren
Gemengde sportvelden

In het pamflet de gelukkige stad vind je een uitgebreidere beschrijving van deze voorstellen en van Adam’s kansen. Het zijn de keuzes die we nu maken die de toekomst van Amsterdam bepalen. De toekomst van Adam, zijn ouders, zijn klasgenoten, zijn buurtgenoten, zijn kinderen en al die andere Amsterdammers.