26 februari 2006

Felicia Tyndal is de winnaar van de Orde van de Rode Roos.

De PvdA Westerpark heeft afgelopen woensdag 22 februari tijdens een feestelijke bijeenkomst de Rode Roos uitgereikt aan Felicia Tyndal. De Orde van de Rode Roos is een initiatief van de PvdA Westerpark en zal jaarlijks worden uitgereikt aan een buurtbewoner die een bijzondere bijdrage levert aan de sociale samenhang in het stadsdeel. Als jongste van de zeven genomineerden kreeg Felicia Tyndal afgelopen de meeste stemmen en won daarmee de Rode Roos.

Mensen denken vaak dat jongeren geen vrijwilligerswerk willen doen. Dat ze alleen geïnteresseerd zijn in uitgaan. Dat imago van jongeren klopt helemaal niet en Felicia Tyndal (18 jaar) is daar een voorbeeld van.

Felicia Tyndal was 14 toen ze bij de meidengroep in de Horizon – toen nog Verzet – kwam. Na een paar jaar waren zij en haar vriendinnen daar te oud voor geworden. Maar gelukkig konden deze meiden iets blijven doen wat ze leuk vonden: ze werden vrijwilliger bij de volgende meidengroep! Nu is Felicia twee keer in de week van 6 tot 8 uur te vinden in de Tienerwinkel. Ze helpt dan de kinderen vanaf 8 tot 14 jaar om gezellig te spelen. Ook organiseert ze voor Volta de kinderdisco door bands uit te nodigen, boodschappen te doen en achter de bar te staan.
Feilicia is een voorbeeld voor andere meisjes door haar uitstraling, haar vriendelijkheid en rust. Zij is in staat ruzies tussen kinderen in goed banen te leiden. Niet door bars op te treden. Maar door uit te leggen wat wel de goede manier is om lekker met elkaar te spelen.Felicia maakt de normen en waarden, die wij als politici zo goed op papier kunnen zetten, levensecht.

Voor tieners zoals Felicia was, en voor de jongere die ze nu is, betekent zinvol bezig zijn: nieuwe dingen ontdekken, ergens bij betrokken zijn waar men jou nodig heeft, verantwoordelijkheid mogen dragen. Een stadsdeel en zijn jeugdwelzijnswerk moet die gelegenheid bieden. Voor iedereen vanaf 12-14 jaar tot zijn 20-ste.

De overige kandidaten waren Raymond de Haas, winkelier in de staatsliedenbuurt (Magazijn Sportief), Ad van Deventer, voorzitter Watersportcentrum Spaarndammerbuurt, Nazha Chamaoui (voorzitter Marokkaanse Raad Westerpark, medewerkster PION (taallessen aan migranten), Yvonne Brilleman (secretaris Big@li sportvereniging), Nicolette Besemer (geeft taallessen en lid Gehandicapten Adviesraad Westerpark), Max van Noord, actief in de Gehandicaptenraad Adviesraad Westerpark en in bewonersgroepen Staatsliedenbuurt.

Noot voor de pers
Mocht u een interview willen hebben met Felicia Tyndal dan kunt u contact opnemen met Renske Keur (06-55863321, [email protected]). Een foto van haar vindt u bijgaand.