4 januari 2006

Een paar voorbeelden

Rood op straat-actie en canvassen

Doel:
Mensen komen niet zomaar naar de stembus, en zeker niet om op ons te stemmen.
Je moet ze vertellen over de verkiezingen, wanneer, waar die over gaan, en wat de PvdA voor hén en de stad wil doen. Dat kan door met een clubje op een plein te staan flyeren, of door in duo’s langs de deuren te gaan (“canvassen”) om te flyeren en een persoonlijk woord te wisselen met de bewoners. Klinkt makkelijk, maar daarvoor moet je nog wel campagnematerialen én mensen regelen.

Vier Stappen

1) Wie wat waar
Kies een dag en een plek. En bepaal wat je wilt doen: met een team op een plein, of allemaal langs de deuren? Wil je er ook nog bekende politici mee? Of wil je nog een onderwerp centraal stellen?
NB tijdens de campagne periode zijn er maar liefst 6 Tweede Kamerleden waar je een beroep op kunt doen, en verder natuurlijk alle wethouders, raadsleden en nieuwe kandidaten van de gemeente en het stadsdeel. Bel hiervoor: 020-5523477 (en vraag naar Ria)

2) Werven: Laat het weten!
Meld je activiteit bij de campagnecoördinator van het stadsdeel. Hij of zij kan je dan eventueel nog helpen met spullen en mensen. Plaats ook een oproep op de site en de nieuwsbrief, om mensen te werven. En je kunt het ook afstemmen met de campagnecoördinator op het stadhuis, Levina. Misschien kan ze je nog helpen bij materiaal of vrijwilligers.

3) Spullen regelen
Campagnematerialen als jasjes en flyers kan je krijgen of lenen van de campagnecoördinator van je stadsdeel en via de uitleenservice in het Stadhuis. Je kunt ook eventueel zelf nog materiaal maken (enquêtes of peilingen). En natuurlijk kan je nog zorgen voor bijvoorbeeld koffie en wat lekkers, voor de kiezers én je vrijwilligers. Regel de spullen wel bijtijds!

4) De actie
Jij en de anderen zijn het visitekaartje van de partij. Doel is: zoveel mogelijk mensen te spreken en stemmen te winnen. Sommige mensen vinden het heel leuk om een flyer te krijgen en met je te praten, anderen willen niet lastig gevallen worden en soms zijn mensen erg negatief over de politiek of onze partij. Blijf vriendelijk, maar steek niet te veel tijd in mensen waarvan je de stem niet kunt winnen. En bij moeilijke inhoudelijke vragen of kritiek, kan je de persoons email noteren, en de vraag later doorspelen aan een politicus die er over gaat. Na afloop kan je fijn met elkaar naborrelen… en weer opwarmen!

Praat met je straat

Doel:
Mensen willen graag praten mét hun volksvertegenwoordigers, over dingen die spelen in hun buurt: afval, zwerfvuil, fietswrakken, hangjongeren, kapotte straatlantaarns, geruchten over een centrum voor Daklozen in de buurt, een overlastgevende buurman… En PvdA’ers willen graag weten wat er speelt in een buurt en wat de bewoners daarvan vinden. Doe daarom iets leuks met je straat, en nodig ook een (deel)raadslid uit.

drie Stappen en de groeten…

1) Bedenk wat gezelligs met de buren!
Je kunt het klein en makkelijk houden: geef thuis eens een koffieavond of een feestje. Het hoeft niet groot te zijn, maar wel gezellig. Als je het wat groter aan wilt pakken, kan je denken aan een buurtbarbecue of een straatfeest.
Een andere mogelijkheid is: samen met de bewoners de straat ‘opzomeren’, een ochtend of middag allemaal de handen uit de mouwen steken en de buurt opknappen, met een hapje en een drankje na.
Je kunt ook een buurtenquête over een specifiek onderwerp houden.

2) Doen!
Prik de datum, en maak een aantrekkelijke uitnodiging. Zet er in dat jij dit organiseert, en bedenk of je adres en telefoonnummer in de uitnodiging wilt zetten zodat mensen zich bij jou kunnen opgeven. Als je weet dat er een (deel)raadslid komt, kun je dat ook in de uitnodiging zetten, dat trekt altijd meer belangstellenden.
Het lijkt vanzelfsprekend erbij te vermelden dat het raadslid van de PvdA is, maar doe dat niet te nadrukkelijk, sommige mensen zullen dan juist niet komen.
Wees duidelijk of gezelligheid je eerste doel is, of dat je een probleem centraal wilt stellen.
De uitnodiging kan je huis-aan-huis verspreiden, en ophangen in supermarkt of buurthuis. Verder kan je natuurlijk tijdens een praatje buurtgenoten uitnodigen.

3) Nodig gemeenteraadsleden en de deelraadsleden van de PvdA uit!
Door uit deze beide bestuurslagen PvdA’ers uit te nodigen, kunnen zij snel samen actie ondernemen, en lijnen uitzetten naar de juiste mensen om problemen aan te pakken. Denk aan hun overvolle agenda´s en nodig ze op tijd uit. Kijk op de website www.pvda-amsterdam.nl of bel 020-5523477 voor namen en telefoonnummers.

4) De groeten!
Het is leuk en interessant om elkaar beter te leren kennen, en te horen wat er speelt. Soms ook hoor je zo geschiedenisverhalen uit de buurt. Niet alleen goed voor de politici, maar ook voor de buurtgenoten zelf. Grote kans, dat er daarna veel meer gegroet wordt in je straat!

Haal het journaal! Ludieke acties met uitstraling!

Doel: Een onderwerp of issue waarop de PvdA zich wil profileren, vraagt extra inzet én creativiteit in de campagne. Daar wil de PvdA namelijk graag de media mee halen. Want één keer in de media, maakt de PvdA “issue-owner”. In verkiezingstijd is dat nodig voor de stemmen, en daarna is dat nodig om écht wat aan het issue te doen.

Zeven Stappen:

1) Fantasie
Verzin iets geks, iets spannends, iets wat nog nooit eerder is bedacht. Iets creatiefs, iets theatraals, en vooral iets dat past bij het onderwerp

2) Maak een plan:
Wat moet er allemaal gebeuren? Wat moet je regelen, wie doet wat, en wanneer? Denk aan het regelen van vergunningen.

3) Politicus erbij?
Betrek de PvdA politici die over het onderwerp gaan er tijdig bij! Het kan een deelraadslid zijn, een gemeenteraadslid, een Tweede-Kamerlid, een wethouder… Leg de actie aan hen voor, en kijk of je steun krijgt van de politiek. Ontwikkel de ideeën samen verder.

4) Werf (rode) medestanders
Niet voor alle acties heb je een grote club nodig. Maar mocht dit wel zo zijn, bijvoorbeeld bij een demonstratie, dan kan je mensen werven via de PvdA nieuwsbrief, via de site, in het PvdaMagazine. Je kunt ook bij andere organisaties medestanders proberen te vinden. Afhankelijk van het onderwerp…. bij buurtorganisaties, wijkcentra, huurcommissies of zelforganisaties.

5) In the picture!
Leg tijdig contact met de pers. Eén journalist persoonlijk uitnodigen kan meer opleveren dan het uitnodigen van 20 journalisten met een slecht persbericht. Als het om een stadsdeelonderwerp gaat, kun je de buurtkrant, de Echo en het Amsterdams Stadblad erbij halen. Als je wat grotere uitstraling wilt, dan kan je ook denken aan het Parool en AT5. Je kunt je ook richten op media die over specifieke onderwerpen gaan, bijvoorbeeld een woonkrant. Als je denkt dat je de landelijke media kunt halen, moet je dat zeker proberen!
Het (deel)raadslid én het fractiebureau kunnen met je meedenken over de media strategie, zij beschikken over telefoonnummers van journalisten en kunnen een persbericht schrijven, maar begin hier op tijd mee. Overleg ook met de politicus wie het woord voert en bereikbaar is.

6) Het moment suprème
Zorg voor een goed draaiboek. Als alles goed gepland is, dan kun je gaan genieten van een spannende, geslaagde actie, terwijl de camera’s draaien.

7) After party
Houd er rekening dat je ook wat losmaakt. Een geslaagde actie is niet meteen afgelopen. Er komt misschien een stuk in de krant, wat weer een aanleiding is voor mensen om contact met je te zoeken. Misschien is er meer actie nodig. Het kan zijn dat anderen de fakkel overnemen, misschien moet je zelf ook nog betrokken blijven. Zorg dat je daarop voorbereid bent. Vraag iemand (de politicus bijvoorbeeld) als woordvoeder. En bedenk van tevoren hoe je de energie van iedereen die mee heeft geholpen, nog kunt aanwenden. Of geef een echte after party, om het succes te vieren!

Sportteam!

Doel:
Veel jongeren trappen liever een balletje dan zich met politiek te bemoeien. Met politici hebben ze vaak nog nooit gepraat. Door een balletje te trappen, kunnen PvdA’ers met hen in contact komen, en zo de politieke betrokkenheid van de jongeren aanwakkeren. Zij mogen straks voor het eerst gaan stemmen over het bestuur van hun stad… En dat gaat ook over voetbal!

Vijf Stappen

1) Vorm een team
Je kunt je richten op allerlei sporten, of je bijvoorbeeld richten op zaalvoetbaltoernooien. Je hebt een coach nodig die het team formeert, informeert en enthousiasmeert, hij/zij kan zelf meespelen. En je hebt een groep nodig van 11-20 sportieve PvdA’ers. Zorg voor een team dat groot genoeg is, er vallen altijd mensen af.
Werven kan via de website, op bijeenkomsten, en bij de eigen afdeling.
Er staan altijd sportieve PvdA’ers klaar om mee te doen. Neem voor hun namen contact op met het fractiebureau.

2) Zoek een tegenstander
Het is handig aan te haken bij sporttoernooien in de buurt die al georganiseerd worden. Jongerenwerkers en sportclubs hebben informatie over wat er te doen is. Zij vinden het vaak leuk als er een team van de PvdA meedoet, leg wel van tevoren contact met de organisaties. Voor tips over (jongeren)organisaties die voetbaltoernooien organiseren kun je bellen met Ria Logtenberg.
Verdeel de dagen dat je speelt over het sportseizoen 2005-2006. Bepaal de speeldagen en vooral ook de frequentie in overleg met het team.

3) Een politicus in je team!
Als je een team én een datum hebt, dan nodig je de politici uit, Lodewijk Asscher en Job van Amerongen trappen graag een balletje. Maar ook andere (deel)raadsleden, jongeren van de Jonge Socialisten en Tweede-Kamerleden doen graag mee!
Misschien heb je zelf voorkeur met wie je samen wilt voetballen. Contactgegevens kun je vinden op de websites: www.pvda.nl en www.pvda-amsterdam.nl

4) T-shirts:
De PvdA leent rode T-shirts uit zodra er een wedstrijd gepland staat. Als je een vast team hebt, kun je de shirts, na overleg, houden. Je kunt ze reserveren bij het fractiebureau.

5) Scoren!
Scoren is fantastisch, winnen nog leuker, maar wij zijn vooral van de derde helft. Daar liggen onze kansen, hét doel van de dag. Je scoort dus vooral door een leuk gesprek na afloop in de kantine, waarbij je jongeren vraagt wat hen bezighoudt in de stad. Misschien kun je ze laten zien dat politiek ook leuk zijn.

(Terug naar Campagnevoeren… Hoe gaat dat)